Byggahus.se
M marieed2 skrev:
Tillägg till tipset - vi har eget avlopp och för att få avloppsvattnet till infiltrationen har vi en pump i brunnen
Och där har du boven.

• Gilla
kest
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Och där har du boven.
Fast vi vet ju inte om TS har någon avloppspump.

pacman42 pacman42 skrev:
Spikarna på morgonen och eftermiddagen samspelar med att ni använder vatten för handtvätt, toalett och matlagning. Kan ni ha varmvattenläckage in i kallvattnet? Det är inte ovanligt att man har det nämligen. Backspolningsventiler behövs till vissa blandare och det är inte ovanligt att ventilerna går sönder. Jag höll på att leta mig galen innan jag hittade detta fel i mitt hus.
saken är ju den att vi inte använder varmvatten för tvätt och matlagning sker utomhus. Vi tappar upp kallt vatten ur kranen, och så värms den utomhus (till kaffe) och i kastrullerna med kallvatten ställs på kaminen så blir det varmt duschvatten på kvällen.

useless useless skrev:
Fast vi vet ju inte om TS har någon avloppspump.
vi har kommunalt VA. Inga egna pumpar osv.

tensiden tensiden skrev:
Du är även 100% säker på att ingen annan i familjen använder el i smyg? Har varit med om otaliga tillfällen när det felsökts och diskuterats och loggats till förbannelse och det sedan framkommer att det är en annan part i familjen som smygduschar i två timmar varje dag eller kopplar in saker i smyg i källaren osv.
haha! Det hade kunnat vara en möjlighet!
Dock har vi inga barn, och min man gör inget sådant. Eventuellt om våra hundar i smyg duschar varmt

• Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Så ni har levt som under 1700-talets tredje hälft i 12 månader men först nu kommit på att om varmvattenberedaren inte används kan det vara en bra idé att stänga av den?
helt rätt! Man lär sig något hela tiden. Vår VVB är nu avstängd så vi hoppas på att där inte kommer några spikes. Ska bli spännande att se på förbrukningsdatan hur natten ser ut.

• Haha
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag "hoppades" att det var ungefär så som du beskriver. Att ni försöker spara in för att vänja er utan ström. Det verkade inte riktigt vettigt annars.
Jag tror ni gör helt rätt i att inte göra något drastiskt, utan känna er för. Det ger er större chans att lyckas, men även mer tid att verkligen bestämma er.
Jag önskar er all lycka, och en mycket god Jul!
tack fina fina du, för dina ord! Detta kommer gå jättebra. För varje dag som vi klarar av utan vidare ”samhällslyx” blir vi bara mer sugna&motiverade!
God Jul! (Hjärta)

• Gilla
  • Älska
MrsBlaise och 5 till
  • Laddar…
B Bell Bell skrev:
tack!
En dum fråga nu. Kan jag bara dra ur den ur kontakten, eller hur stänger man av en vvb?
Att dra ur vvbn höjer risken för legionella avsevärt bara för info.

FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Att dra ur vvbn höjer risken för legionella avsevärt bara för info.
Det beror på hur varmt det är i rummet. Upp till ca 20 grader förökar sig inte legionellabakterierna.

• Haha
gamlahulta
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det beror på hur varmt det är i rummet. Upp till ca 20 grader förökar sig inte legionellabakterierna.
Det var nytt för mig, på vilket sätt påverkar rumstempen då bakterierna är i vattnet?
Nedan är från FHM:
Bakterierna kan överleva i temperaturintervallet 0-50°C. Det är hög risk att legionellabakterier växer till om vattenomsättningen i vattenledningar är låg och temperaturen är mellan 20 och 45°C.

• Gilla
gamlahulta
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Det var nytt för mig, på vilket sätt påverkar rumstempen då bakterierna är i vattnet?
Stänger man av beredaren så kommer den att svalna till rumstemperaturen.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
B Bell Bell skrev:
haha! Det hade kunnat vara en möjlighet!
Dock har vi inga barn, och min man gör inget sådant. Eventuellt om våra hundar i smyg duschar varmt
Gemensamt för alla de fall jag varit med om är just att den som undersöker varför förbrukningen inte stämmer också säger "nej, han/hon skulle aldrig göra något sådant".

Men ja, är ni båda inställda på att gå off-grid är det förmodligen något som ligger och drar som ni inte upptäckt. Slå av en säkring per dag och se när ni hittar problemet.

• Gilla
Bell Bell
  • Laddar…
useless useless skrev:
Stänger man av beredaren så kommer den att svalna till rumstemperaturen.
Rumstemp är ju runt 20C och då växer bakterierna.

• Haha
Jockebanan
  • Laddar…
Fast man duschar knappast i vatten från en avstängd beredare?

• Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
B Bell Bell skrev:
Nu har förbrukningen ändrats i vår app. 5kwh har tagits bort. Vi har timavtal, så jag förstår verkligen inte varför den ändras. Nu ringer jag till våran leverantör.
Ibland tappar mätaren kontakt med leverantören, då uppskattar leverantören förbrukningen, detta korrigeras till din verkliga förbrukning normalt inom några dagar efter att datat "kommit ikapp".

Min leverantör visar vilka timmar som är uppskattade genom att byta färg på stapeln till grått, när det korrigerats blir der den vanliga färgen på staplarna.

• Gilla
ViktorHg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.