Byggahus.se
Är problemet så stort att man behöver göra någonting då? Det är kanske dags att väcka denna gamla tråd om JFBer som tjyvlöser: https://www.byggahus.se/forum/threads/brukar-din-jordfelsbrytare-tjyvloesa.155984/

JFBn har fungerar bra i 8 månader och har löst ut av okänd anledning. Eventuellt kan det ha samband med övergång till mildare väder men annars finns inga tecken på att felet ligger i huset. Det kan lika gärna vara strömavbrott eller störningar på nätet som fått den att falla.

Om man inte hittar några misstänkta kandidater så skulle jag avvakta. LVPn skulle jag titta på vad den säger om JFB, men de ska inte lösa en normal JFB om det inte är extra stora pumpar. Det kan ev vara värt att lägga den utanför JFBn om tillverkaren tillåter. Fritidshuset är knappast en maskinhall eller lantbruk...

• Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Jag avvaktar lite och håller koll på mina uppkopplade grejer för att följa status. Det tar typ 3h att ta sig till stugan så inte supersmidigt att ta sig dit om den löser.

Hittar inte någon info om luftvärmepumpen måste skyddas av jfb men har ställt frågan till återförsäljaren. Det är en Sverigepumpen Prima 25 W (bygger på Panasonic NZ9/NZ25) så ingen stor pjäs.

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
T Timmerö skrev:
Jag avvaktar lite och håller koll på mina uppkopplade grejer för att följa status. Det tar typ 3h att ta sig till stugan så inte supersmidigt att ta sig dit om den löser.

Hittar inte någon info om luftvärmepumpen måste skyddas av jfb men har ställt frågan till återförsäljaren. Det är en Sverigepumpen Prima 25 W (bygger på Panasonic NZ9/NZ25) så ingen stor pjäs.
Sverigepumpen hänvisade till installatören och installatören skriver att det går bra att sätta luftvärmepumpen utanför jfb.

Tack för alla svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.