Det ventilen är tänkt skydda mot är fortsatt ökande temperatur och kokning så har du inte det problemet är den inte livsviktig direkt. Det hela kommer ur regler för system med bränsle tillgängligt i eldstaden och inte som tex el, olja osv där det upphör värma om man bryter med termostat etc. Dessutom är det parat med slutna expansionskärl som inte på samma sätt som öppna system kan bli av med hetvatten, ånga den vägen i bästa fall utan får ta vägen via säkerhetsventilen.J John Linus Jakobsson skrev:
Formellt ska man ha den men en värdering av hur en enskild anläggning är utförd och beter sig tex med acktank och fläktstopp eller vid rena strömavbrott i full drift kan peka i annan riktning. Det man bör se till att ha välordnat om man tar bort den är att utlopp från säkerhetsventilen inte kan ge skador om större mängder strömmar ut där.
nu vet jag inte exakt hur ditt system är uppbyggt.J John Linus Jakobsson skrev:Hej!
Min SYRventil ser ut såhär:
Jag har en Calmarpannan V33 och sen några veckor tillbaka släpper den vatten konstant och trycket går således ner till 0 när vi inte eldar. Jag har bytt 9-barsventilen men problemet är det samma. Upptäckte att kopparormen som ligger över slangen och antagligen ska ligga in under plastlocken såg ut såhär vid vidare undersökning av systemet. Kan det vara kopplat? Kan den lagas eller är det att byta?
Tacksam för svar.
Linus
Om värmesystemet tappar tryck genom röret som är kopplat till syrventilen dvs kylslingan borde det vara kylslingan som det gått hål på.
Hej!dof skrev:
Då antar jag att det är en syr 5067 du har och det är därför du tappar trycket i pannkretsen. Som sagt det finns renoveringssatser att köpa om den läcker. Prova någon gång under kontrollerade former att kolla vad som händer med just din anläggning vid tex strömavbrott. Förmodligen behöver du ingen syr-ventil alls.
Tack för engagemanget. Vad jag kan se så är det en syr 3065, det är i alla fall inte en 5067, den är inte så stor som den är på bilderna. De verkar vara de två modellerna som finns spridda i handeln, så jag utgår från det. Vad är det jag kan kontrollera genom att simulera ett strömavbrott?
Hej!GK100 skrev:
Du har väl acktank och någon typ Laddomat e.dyl? Är det vettigt kopplat så ska du klara dig med den avkylning som kan gå den vägen vid strömavbrott som det viktigaste felfallet. Testa som dof skriver kontrollerat hur det beter sig om du stoppar fläkten under drift och även om du bryter strömmen. Normalt ska det vara helt odramatiskt och man kan hoppa över SYR. Är det typen som dränerar värmevatten och ersätter med färskvatten är det direkt skadligt för panna mm om den läcker.
Ja precis, acktank på 1500 liter och Laddomat 21. Det händer inget särskilt om jag slår av fläkten, jag har inte brutit strömmen än, men kan inte tänka mig att det blir någon skillnad. Kan såklart testa.
Det är precis det du säger som den gör, fyller på med kallvatten från brunnen och spyr ut kokhett på golvet lett ner i en golvbrunn.
Den ytterligare utvecklingen som skett (kan vara relevant) är att blandningsventilen börjat läcka, och speciellt då pannan är kall. Det är en Lk 545 blandningsventil, den läcker underifrån plasthättan på ratten. Jag har sett att det finns reparationskit för dem också. Kan det vara kopplat till hur syrventilen beter sig och inte går att trycka på? Mycket kalk i vattnet t ex? Tjörnarp, Skåne bor vi i.
Och ytterligare en,
måste jag av ta av hela syrventilen från pannan för att rengöra den eller räcker det med att börja öppna upp den under det röda locket? Medans pannan är av då.
måste jag av ta av hela syrventilen från pannan för att rengöra den eller räcker det med att börja öppna upp den under det röda locket? Medans pannan är av då.
J John Linus Jakobsson skrev:Den ytterligare utvecklingen som skett (kan vara relevant) är att blandningsventilen börjat läcka, och speciellt då pannan är kall. Det är en Lk 545 blandningsventil, den läcker underifrån plasthättan på ratten. Jag har sett att det finns reparationskit för dem också. Kan det vara kopplat till hur syrventilen beter sig och inte går att trycka på? Mycket kalk i vattnet t ex? Tjörnarp, Skåne bor vi i.[/QUOTE
nej blandningsventilen ska inte ha något samband med dina andra problem
Ok, tack. Största problemet är att jag tappar så mycket vatten från pannan. Kan inte förstå varför pannan kör ut det.
Hur är säkerhetsventilen kopplad? Det är väl inte den som står lite öppen?
Är du övertygad om att vattnet kommer från syrventilen?
om du stänger av inkommande vatten till huset och släpper ut sista trycket i en kran. Vad händer då? Fortsätter det komma vatten från pannan då kan det inte va syrventilen om den inte är konstigt kopplad.
Är du övertygad om att vattnet kommer från syrventilen?
om du stänger av inkommande vatten till huset och släpper ut sista trycket i en kran. Vad händer då? Fortsätter det komma vatten från pannan då kan det inte va syrventilen om den inte är konstigt kopplad.
Nej, jag är inte övertygad om att vattnet kommer från syrventilen, eller har med den att göra, den var bara den enda synligt eventuellt trasiga delen jag kan se med blotta ögat. Stryper jag vattnet slutar det rinna, så pannan tar in vatten från hydroforpumprn precis bredvid. Är pannan av, är det kallt och mindre, är pannan på är det stekhett och större flöde.
Kravet på nödkylning är inte kopplat till slutet expansionskärl. Det är ett krav som finns med fastbränslepannor.
Det finns två varianter, en variant är en termostatventil som kör tappvatten genom en kylslinga. Den andra, som rekommenderas om man inte har kommunalt vatten. Är att man släpper in kallt vatten i systemet samtidigt som man släpper ut hett vatten.
Däremot förstår jag inte din beskrivning. Var kommer vattnet ifrån?
Det finns två varianter, en variant är en termostatventil som kör tappvatten genom en kylslinga. Den andra, som rekommenderas om man inte har kommunalt vatten. Är att man släpper in kallt vatten i systemet samtidigt som man släpper ut hett vatten.
Däremot förstår jag inte din beskrivning. Var kommer vattnet ifrån?