För effektivitet:
Öppna upp och montera snyggt galler precis under där du ansluter röret tätt till skorstenen.
Och som sagt - bort med befintligt spjäll.
För effektivitet:
Öppna upp och montera snyggt galler precis under där du ansluter röret tätt till skorstenen.
Och som sagt - bort med befintligt spjäll.[bild]
Jomenvisst, jag har även sett till att luften kan smita in under kassetten så att den och rökröret får bra ”kylning” innan den därmed uppvärmda luften åker ut genom gallret
Kan va ute och cykla nu, men luft runt hela insatsen måste vara väldigt bra för att få flödet ut ur topp ”galler” som sitter högt upp. Massor med luft i rörelse runt insatsen. Men klart, ställer man insatsen på golvet kanske det blir för mycket fri rörelse runt och man tappar effektivitet. Vackert blir det kanske inte ialf.
För effektivitet:
Och som sagt - bort med befintligt spjäll.[bild]
yes tack för input. Har precis plockat en Sten åtminstone och ska sätta ett galler som är ungefär lika stort. Om det blir snyggt är en annan sak
Går enormt sakta här pga sjukdom hos barn och liknande men idag åker röret och stosen in, dock inte som jag tänkt från början då det var trängre än jag trott.
Det blir en klassisk öppning från ovansidan där stosen kommer ner sen tillbaka med alla stenar i någorlunda ursprungligt skick.
Tänk på att inte få en platå där det blir fullt av sot som inte går att rensa bort, är rökhyllan bara 10-15cm djup kan du gjuta en liten backe ner mot stosen men är det väldigt långt in till rökkanalens botten kan du behöva sätta dit en sotlucka innan du murar ihop allt igen.
Tänk på att inte få en platå där det blir fullt av sot som inte går att rensa bort, är rökhyllan bara 10-15cm djup kan du gjuta en liten backe ner mot stosen men är det väldigt långt in till rökkanalens botten kan du behöva sätta dit en sotlucka innan du murar ihop allt igen.
Vvinylskiva skrev:
Tack för tipset
Har jag öppnat upp alldeles för högt upp? Min tanke var att sätta stosen precis ovanför spjällramen sen försöka göra en liten ”backe” eller vinkla plåten så gott det går för att soten och sotkulan ska komma ner enkelt i röret.
Är rökhyllan väldigt långt ner i skorstenen, är det där man borde satt stosen istället eller övertänker jag det nu?
Ofta är rökhyllan och spjället vid ungefär samma höjd men det varierar, den lilla hyllan på bild spelar ingen roll ifall du ansluter stosen högre upp, då går det ändå slang förbi där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätter man stosen vid position 1 blir det ett problem ifall själva rökkanalens botten är för långt in, det kan vara en halvmeter i vissa fall, då får man sätta en sotlucka, men har man stosen vid 2 och rökkanalen går rakt upp därifrån är det inga problem att komma åt att sota. Så i ditt fall borde det vara lugnt så länge det går rakt upp därifrån.
Ofta är rökhyllan och spjället vid ungefär samma höjd men det varierar, den lilla hyllan på bild spelar ingen roll ifall du ansluter stosen högre upp, då går det ändå slang förbi där.
[bild]
Sätter man stosen vid position 1 blir det ett problem ifall själva rökkanalens botten är för långt in, det kan vara en halvmeter i vissa fall, då får man sätta en sotlucka, men har man stosen vid 2 och rökkanalen går rakt upp därifrån är det inga problem att komma åt att sota. Så i ditt fall borde det vara lugnt så länge det går rakt upp därifrån.
phew skönt! Det stämmer att från din nr2 går rökkanalen rakt upp, då ska jag nog kunna få ordning på det. Blir ner och göra ett ryck nu. Tack återigen!
[bild]
Hej igen
Nu har jag fått dit stosen och isoleringen, frågan är om detta räcker? Eller bör man mura innersidan och få ihop själva plåtstosen med skorstenen på något vis?
Jag gjorde samma som du förra året och försökte mura dit stosen underifrån då jag inte hade hål uppifrån. Men det var helt omöjligt att få bruket att sitta, så jag packade bara med stenull underifrån sedan.
Men är man mästermurare eller kan pumpa bruket i någon slags form så skulle det nog gå! Men att packa underifrån fick duga för mig!
I ditt läge kan du ju mura uppifrån med lite c-bruk så att sotet inte lägger sig kvar. Det hade jag gjort i ditt läge.
Jag gjorde samma som du förra året och försökte mura dit stosen underifrån då jag inte hade hål uppifrån. Men det var helt omöjligt att få bruket att sitta, så jag packade bara med stenull underifrån sedan.
Men är man mästermurare eller kan pumpa bruket i någon slags form så skulle det nog gå! Men att packa underifrån fick duga för mig!
I ditt läge kan du ju mura uppifrån med lite c-bruk så att sotet inte lägger sig kvar. Det hade jag gjort i ditt läge.
Det var min tanke från början också men insåg ganska snabbt att det blev alldeles för knöligt och krångligt att försöka mig på någonting underifrån. Tålamodet fanns inte riktigt
Aldrig murat tidigare i mitt liv så är lite fundersam hur jag ska göra, bara lägga i springorna mellan plåt och skorstensvägg sen en bit upp liksom? Eller hur noga är det egentligen. Står och kliar mig i huvudet mest just nu