Byggahus.se
Hej!

Min SYRventil ser ut såhär:

Jag har en Calmarpannan V33 och sen några veckor tillbaka släpper den vatten konstant och trycket går således ner till 0 när vi inte eldar. Jag har bytt 9-barsventilen men problemet är det samma. Upptäckte att kopparormen som ligger över slangen och antagligen ska ligga in under plastlocken såg ut såhär vid vidare undersökning av systemet. Kan det vara kopplat? Kan den lagas eller är det att byta?

Tacksam för svar.

Linus

• Röd anslutningskoppling på flexibel metallslang fäst vid rördel, industriell miljö, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är nog käglan i ventilen som är dålig. Finns renoveringssatser att köpa. Har du eget vatten eftersom du skriver att systemtrycket går ner?

• Gilla
Geografica
  • Laddar…
Beroende på hur det ser ut i anläggningen tex är väl V33 panna med fläkt, hur expansionen är ordnad och inkopplad osv är det i praktiken vettigast att göra sig av med den notoriska felkällan SYR-ventiler är.

• Gilla
Dr.L
  • Laddar…
Ja jag har ingen syr till min v33 , är nästan omöjligt att få den i kok. Däremot har jag en kulventil på kylslingan så jag kan använda den om det skulle behövas.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
J John Linus Jakobsson skrev:
Hej!

Min SYRventil ser ut såhär:

Jag har en Calmarpannan V33 och sen några veckor tillbaka släpper den vatten konstant och trycket går således ner till 0 när vi inte eldar. Jag har bytt 9-barsventilen men problemet är det samma. Upptäckte att kopparormen som ligger över slangen och antagligen ska ligga in under plastlocken såg ut såhär vid vidare undersökning av systemet. Kan det vara kopplat? Kan den lagas eller är det att byta?

Tacksam för svar.

Linus
9 bars ventilen är till vattnet inte värmen. SYR ventilen ska inte påverkar trycket hellre. Kan vara expansionskärlet som är kass.

• Gilla
John Linus Jakobsson
  • Laddar…
dof dof skrev:
Är nog käglan i ventilen som är dålig. Finns renoveringssatser att köpa. Har du eget vatten eftersom du skriver att systemtrycket går ner?
Ja, det är eget vatten.

GK100 GK100 skrev:
Beroende på hur det ser ut i anläggningen tex är väl V33 panna med fläkt, hur expansionen är ordnad och inkopplad osv är det i praktiken vettigast att göra sig av med den notoriska felkällan SYR-ventiler är.
Det är expansionskärl bredvid ackumulatortanken.

L lostinsweden skrev:
9 bars ventilen är till vattnet inte värmen. SYR ventilen ska inte påverkar trycket hellre. Kan vara expansionskärlet som är kass.
Hur kollar jag det? Jag har öppnat luftventilen och tryckt på piggen i mitten, det kommer ut ren luft, inget vatten. Den är varm nertill också.

Ja, det är eget vatten.
Då antar jag att det är en syr 5067 du har och det är därför du tappar trycket i pannkretsen. Som sagt det finns renoveringssatser att köpa om den läcker. Prova någon gång under kontrollerade former att kolla vad som händer med just din anläggning vid tex strömavbrott. Förmodligen behöver du ingen syr-ventil alls.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Det är expansionskärl bredvid ackumulatortanken.
Du har väl acktank och någon typ Laddomat e.dyl? Är det vettigt kopplat så ska du klara dig med den avkylning som kan gå den vägen vid strömavbrott som det viktigaste felfallet. Testa som dof skriver kontrollerat hur det beter sig om du stoppar fläkten under drift och även om du bryter strömmen. Normalt ska det vara helt odramatiskt och man kan hoppa över SYR. Är det typen som dränerar värmevatten och ersätter med färskvatten är det direkt skadligt för panna mm om den läcker.

Det kan vara värt att testa att bara skruva upp ventil och rengöra den. Det fungerade för mig.

• Gilla
John Linus Jakobsson och 1 till
  • Laddar…
Det är också värt att motionera ventilen. Tryck ned den röda hat några gånger. Det kan blir kalk lagringar som gör att den droppar.

Den går inte att trycka på, den går liksom inte in. Där är ingen fjädring/motstånd som möter trycket, det är helt stumt. Jag får plocka av den i nästa vecka när jag kan låta pannan vara av. Tack.

GK100 GK100 skrev:
Du har väl acktank och någon typ Laddomat e.dyl? Är det vettigt kopplat så ska du klara dig med den avkylning som kan gå den vägen vid strömavbrott som det viktigaste felfallet. Testa som dof skriver kontrollerat hur det beter sig om du stoppar fläkten under drift och även om du bryter strömmen. Normalt ska det vara helt odramatiskt och man kan hoppa över SYR. Är det typen som dränerar värmevatten och ersätter med färskvatten är det direkt skadligt för panna mm om den läcker.
Ja, men precis. Det händer inget särskilt om jag stoppar fläkten när pannan är igång. Vad skulle kunna hända?

C cotillion skrev:
Det kan vara värt att testa att bara skruva upp ventil och rengöra den. Det fungerade för mig.
Måste jag lossa hela delen från pannan då eller går det att lossa medans ventilen sitter kopplad på rören?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.