Byggahus.se

Tänker ni ta Covid-19 Boostervaccindosen?

• Antal röster
    295
De gamla trådarna om: Har ni.. . eller Varför har ni inte vaccinerat er mot…, känns lite inaktuella.
Dagligdags märker man inte mycket av covid längre, men här om dagen var det en fullt frisk 2 barnsmor som fick åka ambulans pga covid.

Vilka som har otur och blir sjuka se de behöver värd är forfarande osäkert. Det handlar inte bara om kända riskgrupper.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
[länk]
Men det är ju fortfarande så att risken för hjärtmuskel- och hjärtsäcksinflammation är större av covid än av covidvaccination.

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Nej

Jag har fått värre biverkningar för varje covid-spruta jag tagit (Jag regaerar också på andra vaccin så som TBE.).

Jag har haft covid, jag var inte sjukt mer än 4 dagar.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Är det verkligen sant att det är vanligare med hjärtmuskelinflammation efter covid än efter vaccinering?

Här finns en studie som visar på en massa hjärtproblem efter vaccination:
"The most common cardiovascular signs and symptoms were tachycardia (7.64%), shortness of breath (6.64%), palpitation (4.32%), chest pain (4.32%), and hypertension (3.99%). One participant could have more than one sign and/or symptom. Seven participants (2.33%) exhibited at least one elevated cardiac biomarker or positive lab assessments. Cardiovascular manifestations were found in 29.24% of patients, ranging from tachycardia or palpitation to myopericarditis. Myopericarditis was confirmed in one patient after vaccination. Two patients had suspected pericarditis and four patients had suspected subclinical myocarditis. In conclusion, Cardiovascular manifestation in adolescents after BNT162b2 mRNA COVID-19 vaccination included tachycardia, palpitation, and myopericarditis".
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36006288/

Angående ovetenskapligt masktvång (som fortfarande finns på vissa ställen), så har en stor randomiserad studie av sjukvårdsarbetare i flera länder visat att inte ens de mer effektiva N95-maskerna skyddar mot covid-19-infektion:
https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M22-1966

Som någon sa för länge sen; viruset är 1000 gånger mindre än hålen i vanliga ansiktsmasker.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
J
BirgitS BirgitS skrev:
Det börjar bli problematiskt inom sjukvården på sina håll nu.

[bild]

[länk]
Det märks rejält sedan >1 V tillbaka. Nu har vi dessutom influensa, RS och calici samtidigt vilket vi var förskonade från under tidigare vågar.

• Ledsen
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Jag kommer inte att ta några fler vaccindoser så länge det inte kommer en stark uppmaning om det. Jag är för vaccin, men jag blev ordentligt sjuk efter andra sprutan och fick käka mediciner i flera månader efter det för att bli bra igen. Jag tog tredje sprutan Novavax istället för ett mrna-vaccin och det gick bra, men jag undviker så långt det är möjligt att ta några fler vaccin just mot covid eftersom ingen riktigt vet vad jag reagerade på i vaccinet. Så kul är det inte när delar av kroppen sväller upp okontrollerat, speciellt inte när tungan är en av dem :rolleyes:

• Ledsen
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Idag är ju covid som en lätt förkylning för de flesta. Oavsett om man är vaccinerad eller inte.

Ser ingen anledning att fortfarande uppmana folk att ta vaccinet.

Dessutom så visar ju en studie från Oxford att Pfizers och AstraZenecas vaccin har negativ effekt mot sjukhusinläggning och död efter 2-3 månader (dvs risken för sjukhusinläggning och död är större 2-3 månader efter vaccinet än om du inte vaccinerat dig):
https://dailysceptic.org/2022/10/29...ness-against-covid-hospitalisation-and-death/

• Gilla
OramaC och 5 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Är det verkligen sant att det är vanligare med hjärtmuskelinflammation efter covid än efter vaccinering?

"The most common cardiovascular signs and symptoms were tachycardia (7.64%), shortness of breath (6.64%), palpitation (4.32%), chest pain (4.32%), and hypertension (3.99%). One participant could have more than one sign and/or symptom. Seven participants (2.33%) exhibited at least one elevated cardiac biomarker or positive lab assessments. Cardiovascular manifestations were found in 29.24% of patients, ranging from tachycardia or palpitation to myopericarditis. Myopericarditis was confirmed in one patient after vaccination. Two patients had suspected pericarditis and four patients had suspected subclinical myocarditis. In conclusion, Cardiovascular manifestation in adolescents after BNT162b2 mRNA COVID-19 vaccination included tachycardia, palpitation, and myopericarditis".
[länk]

Angående ovetenskapligt masktvång (som fortfarande finns på vissa ställen), så har en stor randomiserad studie av sjukvårdsarbetare i flera länder visat att inte ens de mer effektiva N95-maskerna skyddar mot covid-19-infektion:
[länk]

Som någon sa för länge sen; viruset är 1000 gånger mindre än hålen i vanliga ansiktsmasker.
Problemet med masker är inte effektiviteten i dem.
Det är hanteringen av dem.
OM maskerna hanteras rätt hjälper de faktiskt.
Nu är det dock så att de allra flesta kan inte hantera dem rätt.
De ska hanteras som de var strykna med Blairs 4am reserve(4 miljoner Scoville)
De flesta pillar på dem, flyttar dem fram o tillbaka hela tiden, har dem underv hakan etc etc med resultatet att det hade troligen varit bättre för personen i fråga att vara utan.
Dock (dock detta är testat och bekräftat, har tyvärr inte länken på mobilen) att om masken är på och man är sjuk och nyser/hostar dämpas lufthastigheten. Detta medför i sin tur att spridnings radien också minskas.
Så masker är inte till för den enskilde utan för dämpning av spridning till andra.

Nu då den akuta fasen med inga vacciner alls inte finns är över och de flesta har skydd mot att hamna på iva via vaccin och/eller har fått covid är frågan om masker är motiverbart öht.
Och då med tanke på hur folk hanterar dem så känns det inte så idagsläget

• Gilla
Foxpaint
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:

[länk]
Det räcker ju med att citera rapporten:
By contrast, the incidence of COVID-19-associated cardiac injury or myocarditis is much higher, estimated to be 100 times higher than mRNA COVID-19-related myocarditis [30,31].
Alltså 100 gånger vanligare med denna typ av hjärtproblem efter covid än efter mRNA-vaccin. Därefter skriver de att den myokardit som uppkommer efter vaccinering är en mild variant.

Borde ju räcka bra med bara det men här kommer lite till.

Den rapporten har varit uppe tidigare i någon av covidtrådarna och har betraktas av flera med skepsis eftersom andra studier inte visar sådana resultat utan mycket lägre andel. Det står om det i avsnittet Discussion.

Observera att av de som fick en sån typ av biverkan som undersöktes i studien så hade de milda symtom som var tillfälliga och i stort sett alla var helt fria från biverkningar inom 7-14 dagar. Endast ett fall av myokardit och två perikardit observerades, samtliga med milda symtom, alltså ovanligt och inget farligt eller som krävde sjukhusvård. Myokardit-fallet behandlades endast med ibuprofen.

Forskarna skriver själva att resultatet visar att minderåriga bör vara uppmärksamma på symtom, alltså inget om vuxna så de anser nog då att man inte ska betrakta resultatet som relevant för vuxna.

• Gilla
stjärnan och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
S SnickareHobb skrev:
Idag är ju covid som en lätt förkylning för de flesta. Oavsett om man är vaccinerad eller inte.

Ser ingen anledning att fortfarande uppmana folk att ta vaccinet.
Säg det till de 1678 patienterna som var inskrivna med covid igår och till de stackars sjukvårdsanställda som nu sliter med att ta hand om dem. Det närmar sig toppen på tredje och fjärde vågen.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/
S SnickareHobb skrev:
Dessutom så visar ju en studie från Oxford att Pfizers och AstraZenecas vaccin har negativ effekt mot sjukhusinläggning och död efter 2-3 månader (dvs risken för sjukhusinläggning och död är större 2-3 månader efter vaccinet än om du inte vaccinerat dig):
[länk]
Den studien visar endast att vaccinets effekt avtar med tiden. Allt annat är missförstånd pga. dåliga kunskaper i statistik, särskilt i fråga om konfidensintervall. Senare studier med större underlag visar det.

• Gilla
vanpire och 9 till
  • Laddar…
Tänker jag ta ett boostervaccin? Nej. Jag har iofs bara en omgång vaccin i kroppen (om det ens finns kvar i mitt system), men jag blev så jädra dålig efter den sprutan så där ska mycket till att jag ska ta fler sprutor. Har haft covid två gånger (bekräftat). En gång innan vaccin, och en gång efteråt. Båda två, var för mig, som en väääldigt mild förkylning.

Vad mina andra förkylningar, under årens lopp, har varit det vet jag inte. Inte orkat testa mig om jag ska vara ärlig.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
BirgitS
JLyck JLyck skrev:
Jag har iofs bara en omgång vaccin i kroppen (om det ens finns kvar i mitt system),
Nej, vaccinet är ju borta ur kroppen efter någon vecka eller så.

• Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.