5 664 läst · 47 svar
6k läst
47 svar
Klarar min generator i bilen att driva extraljusen?
Hej!Patrik440 skrev:
Besökte Bilia idag för att kontrollera vad för original generator som finns till min bil, det är antignen en 140 A eller 160A, de visste inte vilken som specifikt skulle vara till min bil, men med det sagt så är det minst 140 A jag har.
Försökt leta efter vad jag kan se vad för generator jag har men lyckas inte,, generatorn sitter så dumt till så det är svårt att se.
Tjo!T trycklös skrev:Japp, en tångamperemeter är rätt verktyg för att mäta förbrukningen.
Du lär inte ha tillräckligt från generatorn att köra allt på fullt samtidigt, men så länge du har extraljusen kopplade så att du kan släcka rallystjärnan separat från övriga helljus så är det ju bara att köra på. Du kommer att märka ifall strömmen inte räcker.
Förr när det enbart var halogen märktes det tydligt när lamporna varierade i styrka i takt med basenmen idag med led och xenon är det inte lika märkbart.
Jag mätte värdena idag.
Jag satte på båda stolvärmarna, full effekt på AC, bakrutevärmare, helljus och varningsblinkers med en dörr och bagageluckan öppen. Jag vred även upp en låt med mycket bas till en nivå jag aldrig spelat på förut.
Hade tre kablar från batteriets plus varav en var till slutstegen för baslådan.
Kabeln till slutsteget varierade mellan 1-7 A beroende på låten. Resterande kablar hade 60-70 A på den ena och 30-40 A på den andra. Totalt alltså 117 A.
Låter det rimligt?
Med det sagt känns det tight om jag ska smacka dit extraljus som kräver runt 54 A totalt enligt hemsidan.
Jag hade inte ens funderat utan bara satt dit dom, du har bra buffert i batteriet så att du kommer bli stående efter någon mil kommer du inte behöva oroa dig över.
En rallyfemma är som vardagsmat i djupaste norrland och inte fasiken funderar folk över det.
En rallyfemma är som vardagsmat i djupaste norrland och inte fasiken funderar folk över det.
Var det med motor på eller av? Du mäter ju differensen av vad generatorn laddar och övrigt drar... var motorn på var det alltså den ström du laddade ur batteriet med, trots att generatorn tillförde energi.T TobyWoby skrev:Tjo!
Jag mätte värdena idag.
Jag satte på båda stolvärmarna, full effekt på AC, bakrutevärmare, helljus och varningsblinkers med en dörr och bagageluckan öppen. Jag vred även upp en låt med mycket bas till en nivå jag aldrig spelat på förut.
Hade tre kablar från batteriets plus varav en var till slutstegen för baslådan.
Kabeln till slutsteget varierade mellan 1-7 A beroende på låten. Resterande kablar hade 60-70 A på den ena och 30-40 A på den andra. Totalt alltså 117 A.
Låter det rimligt?
Med det sagt känns det tight om jag ska smacka dit extraljus som kräver runt 54 A totalt enligt hemsidan.
Edit:
Å andra sidan kanske generatorn ger en likriktad växelspänning som inte mäts som DC-ström, mätte du i AC eller DC-läge?
Redigerat:
Hej!J JFrisk skrev:Var det med motor på eller av? Du mäter ju differensen av vad generatorn laddar och övrigt drar... var motorn på var det alltså den ström du laddade ur batteriet med, trots att generatorn tillförde energi.
Edit:
Å andra sidan kanske generatorn ger en likriktad växelspänning som inte mäts som DC-ström, mätte du i AC eller DC-läge?
Nu är vi på områden jag inte är så kunnig inom tyvärr. Motorn var på tomgång, 700RPM.
Jag mätte i DC läge då jag antog att det var korrekt då majoriteten av batterier är DC av min vetskap.
Ah jasså? Ja det låter ju logiskt i alla fall.alm82 skrev:
Har batteriet i bak så det finns en kabel dragen fram till motorhuven så man får en plus där också.
En kabel gick iväg utan att se vart den tog vägen, en av dem gick till slutsteget som jag själv monterat och den tredje gick till en svart dosa jämte batteriet, från denna gick det flertalet mindre röda kablar ifrån.
Svårt det blir nu, vet då fortfarande inte vad totalförbrukningen är :s
En grej jag märkte var att amperen gick ned ca 8A när jag satte på helljuset, och gick sedan upp när jag stängde av det. Hur det går ihop har jag ingen aning om
Troligen är det väl återladdning av batteriet precis efter start som drar mycket ström, när du tänder helljusen sjunker spänningen något (generatorn orkar inte hålla samma spänning då motorn är på tomgång) strömmen i laddkabeln sjunker då med ett par A.
Absolut enklast är att mäta spänning på batteripolerna. Är spänningen över 13volt (13,0-14,8) så orkar generatorn med. I intervallet 13-13,6 laddar det lite, i intervallet 13,6-14,8 laddar det mer. Under 13V laddar du ur batteriet. Typ så... Temperatur påverkar värdena men som grund funkar dessa siffror bra.
Det kan vara lite lurigt att mäta ström när trådarna grenar ut sig och man inte riktigt vet hur det är kopplat.
Det kan vara lite lurigt att mäta ström när trådarna grenar ut sig och man inte riktigt vet hur det är kopplat.
Nackdelen med det är att då måste jag först köpa och koppla in lamporna vilket jag inte kan, så behöver på något vis kunna mäta i förväg för att få fram siffror som antingen tyder på att det finns mer ström kvar att ge eller inte.B Bjober skrev:Absolut enklast är att mäta spänning på batteripolerna. Är spänningen över 13volt (13,0-14,8) så orkar generatorn med. I intervallet 13-13,6 laddar det lite, i intervallet 13,6-14,8 laddar det mer. Under 13V laddar du ur batteriet. Typ så... Temperatur påverkar värdena men som grund funkar dessa siffror bra.
Det kan vara lite lurigt att mäta ström när trådarna grenar ut sig och man inte riktigt vet hur det är kopplat.
Hmm, motorn var varmkörd vid testet dock. Hehe vad svårt det ska vara att hålla på med strömalm82 skrev:
Sannolikt går det kraft direkt från generatorn till laster. Så mät vid generatorn i stället för vid batteriet om du vill veta generatorlasten.
Du måste i alla fall koppla in lamporna, eller annan stor last, för att kunna läsa av hur stor ström generatorn kan ge. Generatorn lämnar bara den ström som just för stunden krävs för att hålla spänningen uppe.T TobyWoby skrev:
Och nu när det är kallt ute tar blybatteriet inte emot så hög ström så inte ens direkt efter start laddas det inte några höga strömmar.
Så för att veta hur många ampere generatorn lämnar vid ett visst motorvarvtal så måste du koppla på belastning ända tills batterispänningen sjunker under batteriets vilospänning (typ 12,5-13V) och då mäta strömmen på generatorkabeln (mellan generatorn och första ställe den grenar sig vidare, den går sällan direkt till batteri).