Byggahus.se
Hej

Vi beställde en duschörna och det blev fel vid montering. Det ligger inte i linje med kinkel.
Finns det någon trix för att "dölja" den?

Vad som är också konstig är att vi beställde en dörr med 80cm mått men egentligen, det blev 74cm...

fruan vill döda mig...

tack på förhand för hjälpen.

• Modernt badrum: duschhörna med svarta profiler, toalett, vita kakelväggar och mörkgrått golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern duschhörna med glasväggar, svart ram, vit kakel, grå klinker och avloppsgaller.
    Skapa konto
Om din fru är så noga blir det osymmetri även på den andra väggen där de stora plattorna går längre in.
Har ni gjort det själva eller beställt arbetet?
Om det är beställt, vad svarar utförande företag?
Vad får det kosta att åtgärda om ni får ta kostnaden själva?

Vi beställde jobbet. Men det ser ut som att vi måste kontakt firman som säljer duschhörnan för att måtten ska vara 80cm men det är inte alls det. det blev 78…

• Måttband ligger vid dörr eller fönsterfot på grått golv, reflekterande yta, mätning pågår.
    Skapa konto
BirgitS
Vad är måtten för ytan med små plattor?

Beställde ni dörren inklusive montering? Eller beställde ni dörren och monteringstjänsten var för sig?

Spontant så se jag inga fel med montaget. Dörren har ju fasta mått och hamnar ju där den hamnar.
Däremot skulle såklart dörrens mått ha dubbelkollats innan man börjar borra i kaklet.

Har ni beställt både dörr och montage som ett paket? I så fall kan man börja tjafsa om att man inte fått det man beställt.

Är det beställt från två olika håll så kan man såklart också bråka men det blir ju lite rörigare. Leverantören av dörren kan man såklart klaga på, men montören har jag inte gjort något fel då, såvida han inte haft väldigt tydliga instryktioner om att det ska linjera

monteringstjänsten var för sig.

grejen är att på webben, det står 80cm. Men när man kollar noggran på monteringsanvisningen, det sår 78mm...

Och du har rätt: i mit huvud, dörren skulle vara 80cm, då skulle det linjeras...

det är 80x80 men det skulle ha varit för liten.

därför ville vi ha en vägg med 90cm och dörren 80cm.

det ser ut som vi får klaga på oss själva...

BirgitS
Visste plattsättaren vilka dörrar som var beställda?
Normalt ska ju plattsättaren anpassa till dörrarna. Det är vanligt att dörrarna är lite mindre eftersom måttet ofta är från vägghörnet till utsidan av profilen. Vad är de måtten i ditt badrum?

När vi köpte huset (på plan), var det redan så.
Egentligen, jag trodde att dörren skulle vara exakt 80 cm. Men det var inte det. Och jag gav inte tydliga instruktioner till killarna när de monterade den.

Just nu jag kollar om jag kan hitta ett sätt att "fixa" golvet runt omkring duschhörnen på ett snyggt sätt.

BirgitS
Jag tror inte att montörerna kunde ha gjort annorlunda för dörrarna behöver normalt mötas i 90 graders vinkel för att hålla tätt.

Hur störigt är det när dörrarna är infällda?
Det är ju trots allt så det är större delen av tiden.

Det du skulle kunna göra som enkelt lösning är att kolla om leverantören av duschdörrarna har en rördragningsprofil som tillbehör till din dörr. Den används normalt för att skapa möjlighet att komma förbi mellan duschdörr och vägg med utanpåliggande rör. I det där fallet så skulle du ju kunna använda en sådan som spacer på högersidan som då ökar på duschens mått med några cm och alltså flyttar den vänstra väggen lite mer mot vänster.
Dock kommer du ju då att behöva göra nya hål på den vänstra sidan och täta/fylla/snygga till de nuvarande hålen. Tyvärr inte optimalt att ha sånna lagningar inne i duschutrymmet och de kommer ju att vara delvis synliga för all framtid så det kan ju vara värt att bolla med din mord-benägna fru först.

• Gilla
Mathieu Levasseur och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.