Byggahus.se
Jag håller på med att snickra några enklare spel som julklapp. Ytan borde vara slätt, så halt som möjlig. Jag använder plywood som slipades först med 240g sandpapper.
Hur/med vad kan jag behandla ytan att det blir ännu bättre. Spelet som snickras är "Pucket game", jag ska även bygga egen "Klask" board....
Tack för alla idéer.

Lack och vax/stearin brukar bli halt och bra.

• Gilla
drbodyjr
  • Laddar…
Polyuretan kanske? Eller till och med epoxy resin?

Har funderat om dessa alternativer också.
Börjar med vanlig lack med 2-3 strykning, om det blir inte tillräckligt halt ska jag testa epoxi. Vi får se.

P Pettman skrev:
Lack och vax/stearin brukar bli halt och bra.
Börjar med lack.

Nu har jag lackad min plywood. Ytan var slipad med 200g sandpapper, fick 2 strykningar av Biltemas klarlack, med cirka 24h torkningstid mellan strykningar.
Utan är fint, slätt, glossy, men inte ens halt. Blev värre än utan behandling. Nästa idée?

G
Jag har bra erfarenheter av biltemas "Båtlack uretanalkyd, 0,75 L".
Slitstarkt och blankt, men luktar som tusan medan det torkar.
Om det lever upp till dina förväntningar på att vara halt vet jag inte.

• Gilla
drbodyjr
  • Laddar…
drbodyjr drbodyjr skrev:
Nu har jag lackad min plywood. Ytan var slipad med 200g sandpapper, fick 2 strykningar av Biltemas klarlack, med cirka 24h torkningstid mellan strykningar.
Utan är fint, slätt, glossy, men inte ens halt. Blev värre än utan behandling. Nästa idée?
Vaxa lacken.

• Gilla
drbodyjr
  • Laddar…
Har försökt våtsandpapper 400 och 1000g, men ytan blev ännu värre. Sannolikt har första lagern inte torkat helt när ytan fick den andra sträckningen. Derför lossnade lacken med klumpar vid slipning. Vill helst inte investera mer och mer i olika lack, epoxi, poleringsmedel osv...
Har därför vänt skivan. Slipat träytan ordentligt med 120/240/400/1000G sandpapper. Nu är det slätt och fint, funkar kanonbra för spelet jag konstruerar...

drbodyjr drbodyjr skrev:
Har försökt våtsandpapper 400 och 1000g, men ytan blev ännu värre. Sannolikt har första lagern inte torkat helt när ytan fick den andra sträckningen. Derför lossnade lacken med klumpar vid slipning. Vill helst inte investera mer och mer i olika lack, epoxi, poleringsmedel osv...
Har därför vänt skivan. Slipat träytan ordentligt med 120/240/400/1000G sandpapper. Nu är det slätt och fint, funkar kanonbra för spelet jag konstruerar...
Prova att gnida den med ett stearinljus så blir den nog ännu glattare.

• Gilla
drbodyjr
  • Laddar…
Tack, ska kolla det...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.