Byggahus.se
Nån som känner till denna fördelare? Framför allt hur man stänger av radiatorn. Det finns en liten insexskruv (i mitten av bild) men det verkar inte spela nån roll om den är i innersta eller yttersta läget. Tänker kolla om vantilen (den som sitter innanför termostaten) hängt sej internt, om den nu kan göra det?? Piggen som sticker ut känns normal och fjädrar ut av sig själv efter jag tryckt in den. Radiatorn är luftad och systemtrycket är 1.4 bar ö. t.
Per Rörkopplingar, ventil, vägg, metalldelar, plastisolering, installation, inomhus, VVS, uppkoppling till radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Sörhaga skrev:
Nån som känner till denna fördelare? Framför allt hur man stänger av radiatorn. Det finns en liten insexskruv (i mitten av bild) men det verkar inte spela nån roll om den är i innersta eller yttersta läget. Tänker kolla om vantilen (den som sitter innanför termostaten) hängt sej internt, om den nu kan göra det?? Piggen som sticker ut känns normal och fjädrar ut av sig själv efter jag tryckt in den. Radiatorn är luftad och systemtrycket är 1.4 bar ö. t.
Per[bild]
Ta ett kort på radiatorventilen för misstänker att du har en med förinställning.Hur har du det med vatten i systemet?

V växelventil skrev:
Ta ett kort på radiatorventilen för misstänker att du har en med förinställning.Hur har du det med vatten i systemet?
Brukar inte förinställningen sitta i fördelaren? Den lilla insexskruven jag nämnde sitter i den lite större förskruvningen lite till höger om bildmitt. Kan det sitta en förinställningen innanför den?

V växelventil skrev:
Detta är i min dotters hus men skall dit senare idag. Kan ta fler bilder då. Det finns vattentryck i systemet. Rinner när jag öppnar luftskruvarna.

Ettrörssystem? Då går det inte att stänga av. Insexskruven ändrar bara inställning på kopplet från ettrör till tvårörsystem.

• Gilla
Sörhaga
  • Laddar…
S Sörhaga skrev:
Brukar inte förinställningen sitta i fördelaren? Den lilla insexskruven jag nämnde sitter i den lite större förskruvningen lite till höger om bildmitt. Kan det sitta en förinställningen innanför den?
Tycker det ser ut som ett thermopanelkoppell som du kan ändra mellan 1-rör-2 -rörs.Kolla om du har förinställningen på radiatorventilen istället.

• Gilla
Sörhaga
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ettrörssystem? Då går det inte att stänga av. Insexskruven ändrar bara inställning på kopplet från ettrör till tvårörsystem.
På ett annat ställe i huset sticker det upp två rör ur golvet efter en borttagen radiator. De två rören är bryggade och varma(!) så det är säkert ett ett-rörsystem. Hmm....har aldrig pillat med sådana. Måste man i så fall tömma hela systemet så fort man skall göra nåt?? I den kalla radiatorn var insexskruven helt inskruvad, i en varm radiator i ett annat rum är skruven helt utskruvad. Kan¨huset vara sektionerat med ett-rörs i del av huset och två-rörs i resten?? Vet du vad som är vad? Utskruvad => tvårörs-inställning? Om man släpper ut vatten via luftskruven borde tilloppsröret bli varmt om radiatorn fungerar normalt? Eller?

Precis, ettrörssystem får man tömma om man ska ta bort någon radiator. Om insexskruven är utskruvad ska det vara ettrörssystem och är den inskruvad ska det vara tvårärssystem. Kan mycket väl vara så att huset är renoverat eller utbyggt och det är en blandning av ettrörs- och tvårörsslingor.

• Gilla
Sörhaga
  • Laddar…
Jag har samma system/radiatorer, så här såg det ut när jag plockade isär ett element som inte gav värme.
Och ja, man får tömma systemet.
Närbild på en metallrörskoppling med synlig korrosion och avlagringar inuti. Bakgrund svagt synlig, belyst av starkt ljus.
Skapa konto
Närbild på en smutsig kranöppning ovanför en diskho, med fokus på kalkavlagringar och smuts.
Skapa konto
Närbild på en skadad hylsnyckel med trasiga kanter, ligger på trämöbel, sliten, verktyg, reparation, metall.
Skapa konto
Rör med blå yttersida och svart insida på träyta vid metallföremål.
Skapa konto

• Gilla
Kallebo och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla fina svar!

Problemet löst. En handdukstork som sitter på samma slinga har en fördelare för tvårörssystem utan möjlighet att ställa om. Vi har anledning att tro att det är en proffs som installerat!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.