Byggahus.se
Hej,
Första inlägget här på många år. Men i elkrisens anda så är det dags nu.

Funderar på att investera i en pelletskamin. Har för tillfället en plomberad skorsten från 1924. Eternitplattor på taken. Rent ekonomiskt är det inte lönsamt att renovera om skorstenen, och uppfylla alla krav runt det.

Det finns som tidigare pratats om i forumet skorstenslösningar som KMP Drag och horisontell skorsten, från Ulma. Kan bli aktuellt.

Min fråga är egentligen om det är godkänt att montera en skorsten, enligt bifogad fil. Till en pelletskamin.

Vänligen Monhat

• Svart, modulärt rörsystem, L-formad konstruktion, anpassningsbara delar, installationskomponenter, anslutningsbara, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En del pellets kaminer som jag sett klarar sig med ett hål i väggen med rör rakt ut till skorsten.
Dvs behöver inte komma upp som en vanlig skorsten .

Skulle själva skorstenstoppen inte behöva vara 1m ovanför taktäckning?

Den som jag länkat bild på skulle hamna i höjd med stuprännan, lite högre upp.

Har försökt hitta vilka regler som gäller just det. Men får inte fram något riktigt. Svenska företag marknadsför skorstenslösningar som på bilden. Men oklart om det följer reglerna.

Du får kika i manualen till den pelletskaminen du tänkt köpa vad den ställer för krav på höjd/diameter på skorstenen. Men det är inte ovanligt att den är dragen ut genom väggen bakom kaminen och sen upp en meter över takfoten.

Så som det ser ut på din bild med en 90 böj och sen en vinkel till på det går inte att sota på något rimligt sätt och behöver mynna en meter över taktäckningen.
Viktigt om du köper skorsten på internet att den är typgodkänd för att vara en pelletsskorsten och att du får med installationsmanual som beskriver hur du ska bygga genomföringen genom väggen och prestandadeklaration där det framgår att den är just godkänd för ändamålet.

• Gilla
Monhat och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.