2 609 läst · 57 svar
3k läst
57 svar
Ringhals 3 nu också med problem
Sida 1 av 4
Ringhals 4 ur drift p.g.a. manöverfel.
Oskarshamn ur drift p.g.a. generatorfel.
Olkiluoto 3 halv effekt p.g.a. byggproblem
Och idag kom nyheter:
Ringhals 3 går på halv effekt p.g.a. teknisk problem.
I tillägg är ~50% av alla franska kärnkraftverk ur drift p.g.a. korrosionsskador.
Jag är inte imponerad över den teknologin. Det spelar ingen roll om en kärnkraftverk är gammel eller nybyggd, det funkar inte när man behöver el.
https://www.kungsbackaposten.se/nyheter/reaktor-3-på-ringhals-kommer-gå-på-halv-effekt-1.87358052
https://www.cnbc.com/2022/10/05/fra...-strategy-faces-big-problems-this-winter.html
Oskarshamn ur drift p.g.a. generatorfel.
Olkiluoto 3 halv effekt p.g.a. byggproblem
Och idag kom nyheter:
Ringhals 3 går på halv effekt p.g.a. teknisk problem.
I tillägg är ~50% av alla franska kärnkraftverk ur drift p.g.a. korrosionsskador.
Jag är inte imponerad över den teknologin. Det spelar ingen roll om en kärnkraftverk är gammel eller nybyggd, det funkar inte när man behöver el.
https://www.kungsbackaposten.se/nyheter/reaktor-3-på-ringhals-kommer-gå-på-halv-effekt-1.87358052
https://www.cnbc.com/2022/10/05/fra...-strategy-faces-big-problems-this-winter.html
Redigerat:
I Oskarshamn är det generatorn det är problem med. Inte turbinen Ringhals är inte en nyhet som kom i dag, det har varit planerat några dagar.
Jo för att vara helt korrekt så står OL3 också still.C curzondax skrev:Ringhals 4 ur drift p.g.a. manöverfel.
Oskarshamn ur drift p.g.a. turbinfel.
Olkiluoto 3 halv effekt p.g.a. byggproblem
Och idag kom nyheter:
Ringhals 3 går på halv effekt p.g.a. teknisk problem.
I tillägg är ~50% av alla franska kärnkraftverk ur drift p.g.a. korrosionsskador.
Jag är inte imponerad över den teknologin. Det spelar ingen roll om en kärnkraftverk är gammel eller nybyggd, det funkar inte när man behöver el.
[länk]
[länk]
Sen blåser det då dåligt så alla dessa vindsnurror är inte mycket värda.
Sen ser jag allt det här mer som ett "tidens tecken" att vi kör ner det mesta och inte har tillräckligt underhåll.
En jämförelse med järnvägens kaos, osv.
Om vi vänder på det så har vindkraften idag "tappat" 75% av den installerade effekten i och med att det blåser för lite.
Detta funkar ju inte om vi behöver el en vindstilla kall vinterdag?
Tycker inte ditt resonemang är vettigt, vi har under decennier förlitat oss på gamla meriter utan att investera tillräckligt med pengar på ny elproduktion.
Tror att man behöver se det ur ett större perspektiv att vi behöver satsa på både vind och kärnkraft och så snabbt som möjligt.
Detta funkar ju inte om vi behöver el en vindstilla kall vinterdag?
Tycker inte ditt resonemang är vettigt, vi har under decennier förlitat oss på gamla meriter utan att investera tillräckligt med pengar på ny elproduktion.
Tror att man behöver se det ur ett större perspektiv att vi behöver satsa på både vind och kärnkraft och så snabbt som möjligt.
För vidare korrigering så är det inte alla stillastående franska verk som har korrosionsproblem. Ytterligare vidare så står många fågelköttkvarnar still i norr på grund av isbildning.
Kärnkraft kör typiskt på 95%, inte 60%.
Kärnkraft kör typiskt på 95%, inte 60%.
Ja men det är ingen påtaglig lösning. Eller köpa du också en extra bil för att ha en reserv när bilen #1 inte funkar?
Jag tycker att lösningen är en mycket omfattande reform av vår el-nätt och el-handelssystem. Istället för stora centrala generator behövs manga små generator som är fördelad över hela landet. SMRs kan vara en del av lösning, men solar, wind, vätgas, biogas, och existerande vattenkraftverk är bästa och snabbaste lösningen. Bilbatterier skulla ladda bidirektional, så att när där finns effektbrist att 10-20% av batteriet kan användas för att stötta elnätet. Bilägaren får som kompensation en reduktion i elpriset för laddning.
Jag tycker att lösningen är en mycket omfattande reform av vår el-nätt och el-handelssystem. Istället för stora centrala generator behövs manga små generator som är fördelad över hela landet. SMRs kan vara en del av lösning, men solar, wind, vätgas, biogas, och existerande vattenkraftverk är bästa och snabbaste lösningen. Bilbatterier skulla ladda bidirektional, så att när där finns effektbrist att 10-20% av batteriet kan användas för att stötta elnätet. Bilägaren får som kompensation en reduktion i elpriset för laddning.
Ringhals 3 har inte tekniska problem, man går ner för en förebyggande undersökning efter att man hittat en riskkonstruktion på liknande generatorer på andra verk. Då konsekvenserna av det potentiella felet är väldigt stora så väljer man att ta ett kort stopp för att vara på den säkra sidan.
Samma undersökning har redan gjorts på R4, där var en av de två turbinerna drabbad.
Samma undersökning har redan gjorts på R4, där var en av de två turbinerna drabbad.
Samtidigt går vindkraften på sparlåga, ca 2500 MW i skrivande stund (mindre än hälften av kärnkraften, ca 5800 MW). Totalt finns minst 12000 MW vindkraft installerad (2021 års siffror).C curzondax skrev:
Jag är inte imponerad av den teknologin. Det spelar tydligen ingen roll om ett vindkraftverk är gammalt eller nybyggt, det funkar inte när man behöver el.
Nej och det är ju där "skon klämmer"....zarkov skrev:
Samtidigt går vindkraften på sparlåga, ca 2500 MW i skrivande stund (mindre än hälften av kärnkraften, ca 5800 MW). Totalt finns minst 12000 MW vindkraft installerad (2021 års siffror).
Jag är inte imponerad av den teknologin. Det spelar tydligen ingen roll om ett vindkraftverk är gammalt eller nybyggt, det funkar inte när man behöver el.
Marknadsivrarna måste ju enas med miljöfanatikerna att vi behöver mer planerbar elkraft.
Sen är ju Vattenfall helstatligt och jovisst så tjänar nog Vattenfall mer pengar på vindsnurror men vi behöver ju mer planerbar elkraft och det måste ju ägaren säga till Vattenfall.
Men nu vimlar det av marknadsivrare bland de blå och miljöfanatiker bland de röd-gröna så då händer nog ingenting!!
Värst är det om det på vintern är högtryck. Då blåser det väldigt lite eller inget, det är som kallast/går åt mest energi här uppe i norr samt klart väder men tyvärr ger solcellerna nästan inget ändå, solens vinkel är för låg.zarkov skrev:
Samtidigt går vindkraften på sparlåga, ca 2500 MW i skrivande stund (mindre än hälften av kärnkraften, ca 5800 MW). Totalt finns minst 12000 MW vindkraft installerad (2021 års siffror).
Jag är inte imponerad av den teknologin. Det spelar tydligen ingen roll om ett vindkraftverk är gammalt eller nybyggt, det funkar inte när man behöver el.
Annars funkar faktiskt vindkraft rätt ok på vinterhalvåret statistiskt.
Hade vi byggt nya för att ersätta de nedlagda hade vi haft gott om marginal för att hantera störningar, men istället har tyvärr pipdrömmar om vindkraft fått styra vår energipolitik.C curzondax skrev:Ringhals 4 ur drift p.g.a. manöverfel.
Oskarshamn ur drift p.g.a. generatorfel.
Olkiluoto 3 halv effekt p.g.a. byggproblem
Och idag kom nyheter:
Ringhals 3 går på halv effekt p.g.a. teknisk problem.
I tillägg är ~50% av alla franska kärnkraftverk ur drift p.g.a. korrosionsskador.
Jag är inte imponerad över den teknologin. Det spelar ingen roll om en kärnkraftverk är gammel eller nybyggd, det funkar inte när man behöver el.
[länk]
[länk]
Vad är din lösning mer exakt?C curzondax skrev:Ja men det är ingen påtaglig lösning. Eller köpa du också en extra bil för att ha en reserv när bilen #1 inte funkar?
Jag tycker att lösningen är en mycket omfattande reform av vår el-nätt och el-handelssystem. Istället för stora centrala generator behövs manga små generator som är fördelad över hela landet. SMRs kan vara en del av lösning, men solar, wind, vätgas, biogas, och existerande vattenkraftverk är bästa och snabbaste lösningen. Bilbatterier skulla ladda bidirektional, så att när där finns effektbrist att 10-20% av batteriet kan användas för att stötta elnätet. Bilägaren får som kompensation en reduktion i elpriset för laddning.
Du pratar om bilbatterier. Har du räknat på det? Du pratar om sol, vind, vätgas, biogas. Har du räknat på det?
Ett tips är just det som zarkov skrev, vindkraften levererar 2,5 GW på en installerad effekt om 12 GW. Hur tänker du att sådana svängningar ska hanteras? Nästa vecka kanske den levererar just 12 GW.
De som förespråkar vätgas har mer att bevisa än de som förespråkar ny kärnkraft i mitt tycke. Det är ett stort frågetecken hur mycket man kan skala upp sådana anläggningar och hur mycket de bidrar till energisystemet. Detta inkluderar dock inte anläggningar där vätgasen är en insatsvara i produktionen, t.ex. hybrit. Där är ekvationen annorlunda.