Byggahus.se
Jag skall utöka min anläggning själva och har allt löst utom hur jag ska fixa layouten i SolarEdge appen. Någon som vet om det finns något annat sätt än med SolarEdges egna app?
Har köpt Benders infästning till utökningen, hoppas bara det är lika smidigt som det verkar

• Takpanneklammer för montering av solpaneler på tegeltak, inomhusmiljö, etikett synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart snöskovelkomponent på vitt runt bord, inomhusmiljö, avskalad design.
    Skapa konto
benders infästning, vilket är det mer precist? Länk?

Redigerat:
layouten är hur det visas i solar edge appen vad var o en panel levererar..

Benders har bara en infästning och du ser den på bilden, eller en del av den. Har skenor mm oxå.

A Arnodt skrev:
Vad menas med "fixa lay-outen"
Har du paneler, har du effektoptimerare?
Passar de nya effektoptimerarna att koppla ihop med de befintliga?

Var hittar jag det fästet på benders hemsida?

Redigerat:
K
Ändringen av layouten kan din installatör göra. Eller kan de ändra så att du är administratör tror jag via webben.

Frågan är om de vill göra det. Men absolut skall jag fråga :)
K knightjocke skrev:
Ändringen av layouten kan din installatör göra. Eller kan de ändra så att du är administratör tror jag via webben.

Räser11,
Tack för länken till databladet, som tyvärr är väldigt intetsägande. Tack också jonny trådstartare som visar att sådana fästen finns.
Fästena heter alltså Sunlight 25 - 28 mm och Sunlight 32 mm

Det vore bra med montageinstruktionen, så det framgår hur fästena monterats, men sådan lyckat jag inte hitta på Benders hemsida, och ej heller med sökmotor på internet får jag vettig träff.
Är det månde så pass nytt så det inte finns dokumentation ännu?

Redigerat:
A Arnodt skrev:
Räser11,
Tack för länken till databladet, som tyvärr är väldigt intetsägande. Tack också jonny trådstartare som visar att sådana fästen finns.
Fästena heter alltså Sunlight 25 - 28 mm och Sunlight 32 mm

Det vore bra med montageinstruktionen, så det framgår hur fästena monterats, men sådan lyckat jag inte hitta på Benders hemsida, och ej heller med sökmotor på internet får jag vettig träff.
Är det månde så pass nytt så det inte finns dokumentation ännu?

Kollade nu och jag fick ingen instruktion på hur man monterar alla delar. Jag skickade och efterfrågade. Postar här när jag får svar. // Jonny

• En hand håller en svart plastklämma med en skruv, troligen möbel- eller byggtillbehör, inomhus med suddig bakgrund.
    Skapa konto
  • Hand håller svart plastklämma med skruv framför suddig bakgrund inomhus.
    Skapa konto
tack jonny för montageanvisningen. Är delarna av plast? Skenan av plast också? Man blir då litet misstänksam på livslängden. Det står inte vilket material de är av.

Redigerat:
Fick detta svar vid fråga. Komposit. Polyamid 6 och 15% glasfiber.
A Arnodt skrev:
tack jonny för montageanvisningen. Är delarna av plast? Skenan av plast också? Man blir då litet misstänksam på livslängden. Det står inte vilket material de är av.[/QUOTE

Jag tror inte någon annan montagematerialtillverkare har huvudbeståndsdelar såsom skenor, moduländ- och mittklämmor av plast, därför ska man vara kristisk. Solcellspaneler har man förmodligen inte endast ett par år på taket, utan 30 à 40 år, så länge ska montagematerialet hålla.

Om plasten är polyamid, så finns det UV-stabiliserad polyamid. Alltså motståndskraftig mot solens nedbrytande strålar. Frågan är om Benders plast är UV-beständig, vilken UV-beständigehtsprovningsmetod hänvisar de till?

Buntband av polyamid som är UV-beständiga för att kunna användas utomhus, är av polyamid 6.6 och särskilt UV-stabiliserad(det är väl någon tillsats i plasten).

Vad lämnar de för garantitid på montagematerialet?

Redigerat:
En annan aspekt är att det blir omständigt att funktionsjorda anläggningen. Med metall kan man jorda varje panelram i skenan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.