Byggahus.se
Jag har ett litet problem på min gård. på "baksidan" har jag en grusplan för min verksamhet som börjar bli populär att använda av folk som dels uppenbart parkerar (ställer bilen för att gå en promenad i skogen typ). Detta kostar mig 1000-tals kronor varje år i strul med leveranser och kunder som kommer (eller snarare inte kommer) för att det är bilar ivägen

Det har även blivit populärt av folk att hämta sina barn efter en närliggande (100m bort) aktivitet varje vecka (oklart om det räknas som parkering men bilarna är ivägen...). Dom gångerna vi säger till så bemöts man inte av någon förståelse alls.... Dom ska ju "bara" hämta och åker snart...

jag har idag ingen skylt om att man inte får parkera så om jag förstår rätt så har dom tyvärr rätt att stå så länge dom inte "står ivägen". Detta är ju en definitionsfråga men i min mening är dom ju alltid ivägen....

För att få bukt med detta så klurar jag på att sätta en parkeringsförbudsskylt. Då råder det ju iaf inget tvivel om att man inte får parkera.

Läste detta
"På privat mark är det fritt fram att sätta upp trafik- och parkeringsskyltar, men om man vill sätta upp skyltar på allmän mark måste man först ansöka om tillstånd från polisen."

Så jag gissar att jag får sätta upp en skylt ? Sedan är ju frågan hur man på bästa sätt sätter upp skylten så den "gäller"

man har ju rätt att ge en p-bot om parkeringsförbudet "tydligt framgår genom skyltning" (3 § avgiftslagen).

även detta blir ju lite luddigt. Kan man anlita någon för att sätta upp en skylt så det blir korrekt ?

• Gilla
Lenlar1
  • Laddar…
Skit i formaliteterna och sätt upp skyltar om P-förbud och lastzon så kommer 95% av problemet att försvinna.
De få som ändå parkerar där skiter nog i hur "lagliga" skyltarna är.

• Gilla
  • Wow
Hellwiz och 16 till
  • Laddar…
Japp tänker precis så oxå. Men det är väldigt gött att veta att man har rätt när man konfronterar folk

• Gilla
Mats48
  • Laddar…
För att få ta ut kontrollavgift så måste skyltarna ha rätt utformning. Enklast är att låta ett parkeringsbolag sköta skyltningen och utfärda kontrollavgifter.

• Gilla
DuckDuck
  • Laddar…
harry73
Är det din grusplan och finns det inget servitut ed över den, kan du ju även förbjuda fordonstrafik.
Sätter du när P-förbudsskyltar, ska det även finnas underskylt med namn och telefonnr på företaget eller personen som kontrollerar och skriver ut böter.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Du kan ju anlita ett parkeringsbolag. De brukar sköta skyltning och allting mot den facila kostnaden av noll kronor om året, mot att de får pengarna från kontrollavgifterna. Du kommer säkert inte ens höra av parkeringsbolaget mer efter du gett de tillstånd att hantera platsen. De är nöjda så och hör inte av sig till sina kunder.

• Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
Du får sätta upp P-förbudsskyltar: För att dom ska gälla behöver dom likna officiella vägmärken. Du kan ställa ut P-böter själv eller anlita något vaktbolag för detta. Om det finns säkra tider där dom kan bötfälla någon kanske dom bli intresserade. Du måste även skylta telefonnummer till den som sköter bevakningen. Allt står beskrivet i Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering.
Jag har lusläst allt detta för jag bråkar med Securitas och dylikt pack.

• Gilla
emilvikstrom och 5 till
  • Laddar…
Ska kunder och leveranser kunna parkera på grusplanen?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kontakta ett parkeringsbolag hör med dem om de är intresserade av ett så kallat "nollavtal" vilket innebär att de sätter upp sina skyltar och samtidigt får behålla eventuell parkeringsavgift.
Möjligtvis kan de vilja ha en peng för skyltarna men några övriga kostnader för dig ska det inte vara.
Det är smidigt för dig då du ser felparkerade fordon på din yta, så ringer du parkeringsbolaget och oftas brukar de vara snabba för det är ju inkomsten för dem

• Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
Jag har ett litet problem på min gård. på "baksidan" har jag en grusplan för min verksamhet som börjar bli populär att använda av folk som dels uppenbart parkerar (ställer bilen för att gå en promenad i skogen typ). Detta kostar mig 1000-tals kronor varje år i strul med leveranser och kunder som kommer (eller snarare inte kommer) för att det är bilar ivägen

Det har även blivit populärt av folk att hämta sina barn efter en närliggande (100m bort) aktivitet varje vecka (oklart om det räknas som parkering men bilarna är ivägen...). Dom gångerna vi säger till så bemöts man inte av någon förståelse alls.... Dom ska ju "bara" hämta och åker snart...

jag har idag ingen skylt om att man inte får parkera så om jag förstår rätt så har dom tyvärr rätt att stå så länge dom inte "står ivägen". Detta är ju en definitionsfråga men i min mening är dom ju alltid ivägen....

För att få bukt med detta så klurar jag på att sätta en parkeringsförbudsskylt. Då råder det ju iaf inget tvivel om att man inte får parkera.

Läste detta
"På privat mark är det fritt fram att sätta upp trafik- och parkeringsskyltar, men om man vill sätta upp skyltar på allmän mark måste man först ansöka om tillstånd från polisen."

Så jag gissar att jag får sätta upp en skylt ? Sedan är ju frågan hur man på bästa sätt sätter upp skylten så den "gäller"

man har ju rätt att ge en p-bot om parkeringsförbudet "tydligt framgår genom skyltning" (3 § avgiftslagen).

även detta blir ju lite luddigt. Kan man anlita någon för att sätta upp en skylt så det blir korrekt ?
du kan ju skriva avtal med ett företag som ger dom rätt att bötfälla

https://lawline.se/answers/markagares-ratt-att-botfalla-vid-olovlig-parkering

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Sätter du när P-förbudsskyltar, ska det även finnas underskylt med namn och telefonnr på företaget eller personen som kontrollerar och skriver ut böter.
Det behöver det finnas, underskylt med namn och telefonnr alltså, för att man ska ha rätt att ta ut kontrollavgift för olovlig parkering. Det krävs även att skyltning på många andra sätt är oklanderlig.

En P-förbudsskylt kan dock se ut hur som helst.

Edit: Då vi är i juridikdelen av Bygga Hus tvingar besserwissern i mig att poängtera att det inte handlar om böter utan om en kontrollavgift som man som markägare kan ta ut av de som bryter mot parkeringsvillkoren.

• Gilla
emilvikstrom och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En P-förbudsskylt kan dock se ut hur som helst.
Nej.I lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering.står att skyltningen ska ske med vägmärken och dom är definierade i Vägmärkesförordning (2007:90). Inga handmålade skyltar.

A Arne999 skrev:

Läste detta

Vad jag förstår så får folk inte parkera på din mark om du inte vill. Oavsett skyltning eller om de står i vägen. Men skyltning är bra för tydlighets skull och nödvändigt för att kunna ta ut avgift. Skylta på!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej.I lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering.står att skyltningen ska ske med vägmärken och dom är definierade i Vägmärkesförordning (2007:90). Inga handmålade skyltar.
Ja för att du ska kunna ta ut kontrollavgift.

Jag skrev "Det behöver det finnas, underskylt med namn och telefonnr alltså, för att man ska ha rätt att ta ut kontrollavgift för olovlig parkering. Det krävs även att skyltning på många andra sätt är oklanderlig." Det räcker därmed inte med att man använder vägmärken utan dessa måste användas på ett fullständigt korrekt sätt.

Vi måste skilja på rätten att förbjuda parkering på sin mark och rätten att ta ut avgift när någon struntar i förbudet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.