Byggahus.se
Pratade med en jobbarkompis om att jag eldar hemma. Han påstod att bjälklaget kunde bli så varmt så det självantänder om man eldar för mycket. Stämmer det? Det kan väl ändå inte stämma med en murad stock.

Jag har en keddy insats med murad stock och eldar som man ska med 3-4 klabbar åt gången och låter kaminen vila mellan gångerna. Kör en omgång innan jobbet och en lite längre efter jobbet.

Kan det ens självantända? Det är ju en annan sak om man dragit upp bara ett skorstensrör genom taket. Då kan jag tänka mig att det blir varmt, men det finns väl regler för sådant?

• Gilla
  • Haha
MollyMoon och 8 till
  • Laddar…
Tomture61
Tar nog en stund tippar jag innan din skorsten i tegel blir så het på utsidan att det kan antända trä i huset .
Har du däremot sprickor i skorstenen kan det bli väldigt fel .
Heta rökgaser kan då antända trä nära detta ställe .
Men har din sotare gjort sitt jobb och kollat med rökpatron borde du vara safe .

• Gilla
Dahlberg68 och 12 till
  • Laddar…
Råden gäller generellt de vanligaste förekommande plåtkaminerna.
För att ta reda på vad ens egna eldstad klarar av får man kolla med tillverkaren.

Förr i tiden eldade man ju större delen av vintern.

• Gilla
jsiei97 och 4 till
  • Laddar…
Om skorstenen är rätt byggd skall den tåla mer eller mindre kontinuerlig eldning dygnet runt utan att överhettas.

Normalt har man i dag 10 cm brandbergull kring skorstenen överallt där den ansluter mot bjälklag eller träväggar. murningen måste vara minst en halvsten (sten på bredden) tjock.

I gamla hus med gamla murningar kan man däremot träffa på ett och annat livsfarligt. Kvartsten (sten på kant) mellan rökkanal och timmervägg är bland det värsta jag har träffat på. Fast redan på den tiden fanns det vissa murare som hade funderat på det här med brandsäkerhet och gjorde ett fullgott arbete.

De där plåtkaminerna och plåtskorstenarna som inte tål kontinuerlig eldning borde förbjudas anser jag. Rent skit och bedrägeri som borde räcka till för att få till för att få tillverkarna inburade för mordbrand.

• Gilla
  • Haha
Norrtull och 15 till
  • Laddar…
Tomture61
H heimlaga skrev:
Om skorstenen är rätt byggd skall den tåla mer eller mindre kontinuerlig eldning dygnet runt utan att överhettas.

Normalt har man i dag 10 cm brandbergull kring skorstenen överallt där den ansluter mot bjälklag eller träväggar. murningen måste vara minst en halvsten (sten på bredden) tjock.

I gamla hus med gamla murningar kan man däremot träffa på ett och annat livsfarligt. Kvartsten (sten på kant) mellan rökkanal och timmervägg är bland det värsta jag har träffat på. Fast redan på den tiden fanns det vissa murare som hade funderat på det här med brandsäkerhet och gjorde ett fullgott arbete.

De där plåtkaminerna och plåtskorstenarna som inte tål kontinuerlig eldning borde förbjudas anser jag. Rent skit och bedrägeri som borde räcka till för att få till för att få tillverkarna inburade för mordbrand.
Nu har jag ett hus byggt 2008 så välisolerat . Har en Contura 26T på 600 kg , plåtkamin invändigt + relativt mycket täljsten (håller värmen länge) har även plåtskorsten . Behöver inte elda ihjäl mig för att få det varmt , gör nog av med 160 l blandved / vecka .

Roade mig med att kolla med värmekamera (glömde att jag har en sådan. :p).

Luckan var 259 grader varm, så den ska man inte ta på. Luftventilen fram släppte ut luft som var 179 grader. På sidorna 109 grader och det viktigaste... murstocken på vinden hade en varmaste värmepunkt på 23 grader. Det är en rejäl murstock så den lär funka.

Allt är såklart besiktat, så sent som i september då vi fick beröm för att det såg väldigt bra ut. Den viktigaste besiktningen någonsin under de 20 år vi bott i huset.

Tack för alla svar. Då behöver jag inte tänka mer på detta. Tror han blandade ihop det med plåtisarna, de skulle jag verkligen inte våga trycka på så hårt i.

• Gilla
jonle336 och 19 till
  • Laddar…
Tror kanske att din kollega syftar på sotbrand i skorstenen som kan uppkomma i större utsträckning nu när fler personer eldar som inte har vanan eller kunskap att elda gör det. Är ju lite teknik i att elda o kräver viss kunskap. Så kan nog mycket väl bli fler bränder som sotarna bland annat varnat för denna vinter.

• Gilla
Manges totalBygg och 5 till
  • Laddar…
R robinma skrev:
Tack för alla svar. Då behöver jag inte tänka mer på detta. Tror han blandade ihop det med plåtisarna, de skulle jag verkligen inte våga trycka på så hårt i.
Du kan sova gott även om du har en vanlig kamin och modulskorsten. Har ägnat mig en del åt att mäta yttemperaturen skorstenen och trots att vi har en rätt stor volym att värma runt kaminen (närmare 80kvm i öppen planlösning) så slutar man att elda pga att det blir för varmt inne innan skorstenen är i närheten av olämpliga temperaturer. För den som har kaminen i ett mindre utrymme blir detta förstås än mer påtagligt.

Har man å andra sidan ett extremt dåligt isolerat hus kan man ju tänka sig att man får en omvänd effekt, så det är alltid bra att mäta då och då.

• Gilla
Sigar och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:

Jo.. Men alltså vilka kaminer är det egentligen som inte tål att eldas mer än ett par timmar? Tycker detta snack om kaminer som tål ett par timmar är mycket märkligt. Men det är klart att om det är undermåligt gjort med skorsten eller murstock kan det bli fel.

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
R robinma skrev:
Roade mig med att kolla med värmekamera (glömde att jag har en sådan. :p).

Luckan var 259 grader varm, så den ska man inte ta på. Luftventilen fram släppte ut luft som var 179 grader. På sidorna 109 grader och det viktigaste... murstocken på vinden hade en varmaste värmepunkt på 23 grader. Det är en rejäl murstock så den lär funka.

Allt är såklart besiktat, så sent som i september då vi fick beröm för att det såg väldigt bra ut. Den viktigaste besiktningen någonsin under de 20 år vi bott i huset.

Man ska inte lyssna på kollegor när det gäller vedeldning, el, kost, bilar elle träning eller övrigt.

• Gilla
  • Haha
Skrutten18 och 29 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Jo.. Men alltså vilka kaminer är det egentligen som inte tål att eldas mer än ett par timmar? Tycker detta snack om kaminer som tål ett par timmar är mycket märkligt. Men det är klart att om det är undermåligt gjort med skorsten eller murstock kan det bli fel.
Skulle säga enklare äldre kaminer som har dålig verkningsgrad eller öppenspis, moderna kaminer är konstruerade för en maximal rökgastemperatur på 350 grader, oftast har man en lägre rökgastemperatur. och då släpper man inte ut lika mycket värme i skorstenen.

Den största faran är väl om det skulle bli en skorstensbrand, och det är brännbart material när murstocken.

M mattoys skrev:
Skulle säga enklare äldre kaminer som har dålig verkningsgrad eller öppenspis, moderna kaminer är konstruerade för en maximal rökgastemperatur på 350 grader, oftast har man en lägre rökgastemperatur. och då släpper man inte ut lika mycket värme i skorstenen.

Den största faran är väl om det skulle bli en skorstensbrand, och det är brännbart material när murstocken.
Ja där har du en poäng. Eller två poänger.

Men då tänker du att kaminens kassa verkningsgrad gör skorsten för varm till slut ja mer än att själva kaminen skulle fara illa. Det kanske kan hända men känns som något annat ska vara fel också för att det ska bli farligt.

• Gilla
GladanS
  • Laddar…
Så här står det i manualen till modulskorstenen jag har: Notera, 450 grader kontinuerligt.

Text på svenska om skötselanvisningar för skorsten, temperaturgränser och vikten av att följa instruktioner för eldning.

• Gilla
keeej och 4 till
  • Laddar…
...och för en vanlig Contura 500 kamin kan man läsa:

Text på svenska, information om ved, längd, diameter, normal och maximal förbrukning per timme med antal bitar.

Det är rätt mycket och sett till hur det fungerar här så svimmar vi av värmeslag innan kamin, skorsten eller bjälklag gör det.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...och för en vanlig Contura 500 kamin kan man läsa:

[bild]

Det är rätt mycket och sett till hur det fungerar här så svimmar vi av värmeslag innan kamin, skorsten eller bjälklag gör det.
Det är väldigt sant! När temperaturen börjar närma sig 30 grader inomhus petar man inte in mer ved utan låter huset svalna lite.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.