Byggahus.se
Problemet är att någon bör informera pensionären som går omkring med ficklampa i hemmet att det inte hjälper. Led-lampor för inomhusbelysningen drar i princip ingenting. Det större problemet är om pensionären ramlar och slår sig för att man famlar omkring hemma i ett mörker.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Jobbar själv inom verkstadsindustrin numera och håller i lite projekt där vi försöker spara energi.
Efter att ha gjort lite mätningar så blev jag riktigt överraskad över att en vanlig maskin drar ca 3,5kWh när det är nödstoppad och räknat över ett år så är det dubbelt upp mot vad vi gör av med i vår villa.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
O
P-plats P-plats skrev:
Jobbar själv inom verkstadsindustrin numera och håller i lite projekt där vi försöker spara energi.
Efter att ha gjort lite mätningar så blev jag riktigt överraskad över att en vanlig maskin drar ca 3,5kWh när det är nödstoppad och räknat över ett år så är det dubbelt upp mot vad vi gör av med i vår villa.
En nödstoppad maskin som drar lika mycket som tre kupevärmare, vad är det för maskin? Jag jobbade för länge sedan med maskiner som hanterade pappersprodukter som bigade/limmade och transporterade. Nödstoppade man dem stannade all pneumatik, motorer och mekanik men inte värmeplattorna. Plattorna var på knappt 2kW och pid reglerade så i teorin kunde maskinen dra 2kW när den stod still, max 2,5kW när den gick.

O OMathson skrev:
En nödstoppad maskin som drar lika mycket som tre kupevärmare, vad är det för maskin? Jag jobbade för länge sedan med maskiner som hanterade pappersprodukter som bigade/limmade och transporterade. Nödstoppade man dem stannade all pneumatik, motorer och mekanik men inte värmeplattorna. Plattorna var på knappt 2kW och pid reglerade så i teorin kunde maskinen dra 2kW när den stod still, max 2,5kW när den gick.
Det är stora CNC-maskiner där AC-aggregat pumpar m.m. går även när operatören slår in nödstopp på panelen. Sen drar de betydligt mer när vi bearbetar... ;)

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Internet!
Drar tydligen ca 10% av världens elanvändning så det är bara att släcka ner. :)
Sätt det i rätt kontext bara. TikTok och Facebook kan vi stänga ned. Byggahus vore ett helgerån om det stoppades. BH sparar energi! Se bara på hur mycket vi hjälpt varandra med det.

Edit: video står för över 90%, många gånger för mer än 95% av trafiken på Internet

Redigerat:
  • Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
ohGr ohGr
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag läste en annan bra och talande jämförelse en energirådgivare gjorde. Att ha julbelysningen tänd 5 timmar om dagen hela julen i en villa kostar lika mycket som en dusch på 2,5 minuter.
Så pass? Då håller jag tyst nudå :)

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Led lampor kan ju vara riktigt kul. 4watt lampa och 120w transformator.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Led lampor kan ju vara riktigt kul. 4watt lampa och 120w transformator.
Nu hänger jag inte med. :thinking:

P-plats P-plats skrev:
Drar inte din villa mer än 1,75kWh på ett år. Det var extremt.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Magnus E K
Ficklampa är ju praktiskt när man slagit av alla säkringar utom till kyl/frys; använde själv det några gånger i augusti-september. För det är mycket enklare att slå ifrån dvärgbrytarna än att springa runt och dra ut allting, och då blir bieffekten att vanliga belysningen inte funkar. Givetvis har man ficklampa med laddbart batteri som man laddar billiga timmar (på den tiden det fanns billiga timmar; förhoppningsvis kommer de tillbaka). 5000 lumen på maxläget så bättre ljus dessutom (några minuter)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Eftersom vi har elbrist borde alla som har elbil sluta ladda dessa. Mer bensin till folket! Jag bidrar inte till att överlasta elnätet Jag kör med bensin!
En elbil kräver mer el än en bensinbil De du:p

• Gilla
  • Haha
Mekplatsen och 5 till
  • Laddar…
Idag behöver man inte släcka en lampa hela tiden.
Med tanke på att vintermånaderna är mörka och trista föreslår jag att vi unnar oss några lampor extra tända. Det är pga dessa vi får så vackra elräkningar

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Vem har elbrist?

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det låter som en lysande affär. Ett vanligt R20-batteri för 20:- innehåller ca 20 Wh, så istället för att tända taklampan och betala 2:- per kWh tänder man ficklampan och betalar 1000:- per kWh.
Wow! Vilket bra forum det här är. Hade jag aldrig tänkt på förut, men det är ju helt rätt!

ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
20.000 Jul Lampor, Spara EL bara en bluff?

"Julfesten störs inte av de höga elpriserna"
"20 000 lampor och massor av julprylar har familjen satt upp på sitt hus"
Länk: [länk]

Läste en liknande artikel för någon månad sen, ännu värre 25 000 lampor den gången, men artikeln togs snabbt bort.
"Priset kanske går ner så vi kan ha våra 25 000 lampor igång", löd texten den gången.

Är det inte lite konstigt när våra pensionärer har 1 lampa igång i taget och släcker efter sig vart än dom går.
Endel pensionärer använder ficklampor för att spara på strömmen på kvällarna.
När någon annan har 25 000 lampor igång dygnet runt mest på kul, utan att ens vara där.
"Det ger ju en sån fin julstämning..."

Är el-bristen bara en bluff?
Måste vi hålla på spara el för att det ska räcka?
Eller?

Vilken onödig el borde stängas ner först?

Kungahuset och alla dess slott runt om i landet?
Expressen och Aftonbladets jättehus i Stockholm?
TV4 och SVT?
Alla "influencers i media"?
Alla elbilar?
Kommuner, badhus, sportanläggningar, arbetsförmedlingen?

Vad mer finns det som drar onödig el?
Riksdagen uppenbarligen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.