Byggahus.se
Som rubriken frågar, finns det någon eller några fördelar att köpa till ett tillägg till sin värmepump så man kan övervaka den?
Eller är det bara en "kul" grej

Det enda fördelen som jag ser det är att man kan få varning om något är fel och man inte är hemma och det är iskallt ute så att det inte kan skada sin bostad.

C cazz skrev:
Som rubriken frågar, finns det någon eller några fördelar att köpa till ett tillägg till sin värmepump så man kan övervaka den?

Det enda fördelen som jag ser det är att man kan få varning om något är fel och man inte är hemma och det är iskallt ute så att det inte kan skada sin bostad.
Det är nog mest en kul grej
du får ett larm men hur lång tid har du hem? hinner något gå sönder innan du kommer hem?
Vad gör du om när du sitter och festar i annan kommun? ringer du efter taxi om tempen sjunkit 1C

electroluxaren electroluxaren skrev:
Det är nog mest en kul grej
du får ett larm men hur lång tid har du hem? hinner något gå sönder innan du kommer hem?
Vad gör du om när du sitter och festar i annan kommun? ringer du efter taxi om tempen sjunkit 1C
Bero nog på, om man bara är borta över dagen så är det inget speciellt, kanske inte heller två dagar men om man är borta en vecka så kanske det är bra att veta om det har slutat fungera?

C cazz skrev:

Jag vet två familjer där bergvärmepumpen stannade förra vintern och elpatronen slog på i 1-2 månader utan att de märkte det. Där hade en notis i telefonen sparat mycket pengar.

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Hoppla det tänkte jag inte på alls.
Tänkte efter electroluxarens inlägg att jag har ju temperatur övervakning så kallt så borde jag få info.
Men man får ju inget om elpatronen hade gått igång och speciellt nu när elen är inte billig.

Excel
Går oftast att ställa in så att bergvärmepumpen inte ska gå på elpatronen. Så har jag valt att ställa in min pump. Reser man bort går det att köra på auto.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är sant, min är inställd på bara köra elpatron på varmvatten om det behövs (glömde bort det)

Ska du ha ett larm som är billigt och inte något som ska köpas som någon form av tillbehör. En enkel termostat i huset eller det bästa, en anliggningstermostat på framledningen( till elementen ) som ställes på 10 C ( kallas låg temp hus ) . Nu för tiden ska alla ha någon form av uppkoppling mot rymden och då kan man med någon form få larm genom WIFI som kopplas till termostaten eller annan väg.

C cazz skrev:
Du får ju fördelen att kunna bli hackad. ;)

• Haha
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
2v efter jag installerat min husdata kunde jag se hur värmepumpen körde på elpatron, då kunde jag också betydligt enklare felsöka den (ratten är kass på pumpen så det är ett helvete att navigera).
Jag har också upptäckt hur pumpen var feldesignad och skickade ut varmvatten till radiatorerna, så jag bytte en koppling och fick behålla varmvattnet längre.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nej. Värmepumpar är tillförlitliga maskiner, och om de krånglar så sker inget akut dåligt.

Du kommer att tycka att det är kul att titta till den första veckan för att skryta på jobbet, sedan gör du det kanske en gång andra veckan, och aldrig mer...

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Jag har ingen övervakning på värmepumpen och den står i ett utrymme jag inte vistas i dagligdags, om ens veckodags.
Om den brakar ihop går radiatorkretsen på elpatron och varmvattnet tar slut, så när det blir kallt i duschen vet man att det är någon fara å färde.
Skulle den mot förmodan braka ihop totalt så den inte värmer något alls håller huset värmen såpass att det inte är någon risk för skador på flera dagar ens mitt i vintern. Antingen märker jag det själv eller om jag inte är hemma får jag temperaturlarm via sensorer i rummen.

Så enda anledningen jag sett till att ha styrning på värmepumpen på det viset är att kunna hantera den i hus man sällan vistas i, exempelvis sommarstugor och liknande. Dels för att ha koll på det på distans och dels för att kunna ha underhållsvärme och sedan höja temperaturen ett par dagar innan man åker till stugan i fråga.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
I
Jag har kopplat Nibe luft\vatten, elmätare och en drös tempgivare till en Homey, detta har utan tvekan hjälpt oss att optimera systemet snabbare och bättre. Nu kan vi följa exakt vad som händer med huset när temperatur och väder förändras.

Än så länge har vi kunnat sänka kurvan 1 steg samt justera in ett stort antal termostater och ändå bibehålla runt 21 grader inomhus i de viktiga utrymmena.

Det sparas väldigt mycket data som man i många fall aldrig har vetskap om men som kan vara avgörande för optimering.

När det kommer till varningar så har vi lagt push varning på el patron i luft\vatten pumpen samt på fuktnivå i vissa utrymmen. Det som direkt förvånade oss var att el patronen användes ganska snart man nådde minusgrader vilket visade sig handla om avfrostning. För övrigt kan vi se att vår el patron endast gått 8 timmar på 1 ½ år.

Nästa steg är att få in timdebitering och där igenom anpassa systemet ytterligare.

Man hade säkert fixat optimering utan all denna data men det hade helt klart taget längre tid och i mitt fall hade det aldrig blivit så väl optimerat.

Andra veckan med husdata mot min bvp.
Förståelsen över olika inställningar och hur dem reagerar blev mycket enklare.

Kör min mot home assistant så jag ser utfall på tempsensorerna runt om i huset.
Har fått ned antalet pumpstarter från 30 till 22 utan att tempen svänger.

Just nu är jag föräldraledig, men när jobbet börjar igen kommer jag testa sänkning av temp under dagen genom automation.

En till bra sak var att man får ut strömförbrukning för bara bergvärmepumpen med husdata. På äldre pumpar knappar man in förbrukning för kompressor / pumpar / elpatron och så får man ut live förbrukning.

I
Här är ett exempel på vad man kan få ut i Homey :

Grafiska kurvor som visar temperatur, värmesystemets prestanda och elförbrukning över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns väldigt stort antal andra parametrar att välja bland och den sparar data minst 2 år bakåt i tiden. Oftast är det dock bara intressant att se de närmsta 24 timmarna beroende på hur ofta man kollar systemet.

Än så länge styr jag inte värmepumpen genom Homey men egentligen är det fullt möjligt att lägga upp flows som styr pumpen beroende på data från andra system ex elpris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.