1 818 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Eldskål på uteplats?
Jag funderar på att köpa en eldskål av något slag att ha på uteplatsen vid vårt radhus. Vi har en altan av trä och sen gräs. Jag såg en tråd om grill på trätrall och risk för brand och funderar på om jag borde tänka om. Jag har tittat på den här eldskålen, det finns kanske bättre?
https://www.blumfeldt.se/Fireball-R...uggest=true&ignoreForCache[]=queryFromSuggest
Tips och råd?
https://www.blumfeldt.se/Fireball-R...uggest=true&ignoreForCache[]=queryFromSuggest
Tips och råd?
Medlem
· Sverige
· 4 326 inlägg
Ställ eldskålen på ett underlag av tex betongplattor som täcker närmsta området under, det blir rejält varmt under dessa och kan skada träaltanen.
Hur långt från huset och närmaste staket/plank hamnar skålen?
Enklaste lösningen brukar vara att ställa eldkällan på gräsmattan och hälla ut x antal liter vatten under, nästa variant är att lägga betongplattor utanför träytan. I båda fallen får man samtidigt bort elden från folk som rör sig på träytan vilket kan vara en fördel.
Enklaste lösningen brukar vara att ställa eldkällan på gräsmattan och hälla ut x antal liter vatten under, nästa variant är att lägga betongplattor utanför träytan. I båda fallen får man samtidigt bort elden från folk som rör sig på träytan vilket kan vara en fördel.
Absolut stenplattor, glas eller annat eldfast material under eldstaden, annars kommer det bli en massa svarta prickar och brännmärken av loppor och annat, kanske lite glöd när man lägger på ett nytt vedträ för snabbt eller är ovarsam.
Kanske hade varit snyggt att fälla in klinkers under denna yta?
/S
Kanske hade varit snyggt att fälla in klinkers under denna yta?
/S
Medlem
· Västergötland
· 116 inlägg
Har haft eldfat direkt på träaltan i ett par år. Nån enstaka brännloppa har det blivit, men eftersom vi mest kört med björkved så blir det inte så mycket sådana problem. Dock är eldfatet stort. Diameter 1 m, så det är ingen risk att glöd ramlar ut. Notera att när eldfatet rostar så blir ytan under rödfärgad. När väl cortenstålet fått en rosthinna så är problemet borta. Vi löste det genom att lägga ytterligare ett lager med trallvirke under nån månad.
Vilket märke är det på skålen ni har? Jag skulle också gärna ha en rejält stor.N Nisse Hult64 skrev:Har haft eldfat direkt på träaltan i ett par år. Nån enstaka brännloppa har det blivit, men eftersom vi mest kört med björkved så blir det inte så mycket sådana problem. Dock är eldfatet stort. Diameter 1 m, så det är ingen risk att glöd ramlar ut. Notera att när eldfatet rostar så blir ytan under rödfärgad. När väl cortenstålet fått en rosthinna så är problemet borta. Vi löste det genom att lägga ytterligare ett lager med trallvirke under nån månad.
Medlem
· Västergötland
· 116 inlägg
Vi köpte från https://grillsymbol.se/ men det finns naturligtvis flera olika. Den vi har är 1 m. Egentligen villa vi ha en större, men det fanns inga 'tillräckligt snygga'. I efterhand var det bra eftersom redan denna på 1 m är rejält tung. 1,2 m eller uppåt hade nog krävt en liten kran. Det krävs lite godstjocklek.L Limajo skrev: