Byggahus.se
Stäng av och det blir bara lite svalare när du kommer hem

J jonaserik skrev:
Stäng av och det blir bara lite svalare när du kommer hem
Vad är det för risker att ha den på med displayen ur?

Vet ej, men det är kanske något i den som styr något, eller bara är TV för att visa värden. Ska det bli - 10 där du bor eller 0-gradit

J jonaserik skrev:
Vet ej, men det är kanske något i den som styr något, eller bara är TV för att visa värden. Ska det bli - 10 där du bor eller 0-gradit
Ska sjunka lite från 3-4 till -4 - -5 i helgen

Men inte på dagen. men till helgen, får du inte kortet då tills i morgon. Ut med kortet på morgonen och in på kvällen. Håll tummarna att det fungerar. Ingen fara med is i huset.

J jonaserik skrev:
Men inte på dagen. men till helgen, får du inte kortet då tills i morgon. Ut med kortet på morgonen och in på kvällen. Håll tummarna att det fungerar. Ingen fara med is i huset.
Nej det är nog lugnt. Ja jag får kog kortet antingen mitt på dagen imorgon eller tidigt till morgonenn dagen därpå. Sen ska det ju fungera också

Hej!

Jag vill först börja med att tacka er alla i detta forumet för den hjälp man får. Det kanske anses som en liten insats ni gör men det betyder så ofantligt mycket för en annan. Så tack så hjärtligt!

Kondensatorerna är bytta och displayen fungerar nu som den ska! Dock så hade han satt i en för lång kondensator i ena så var tvungen att borra ur. (otroligt fult estetiskt men det funkar). Det är ju bara jag som ser det iallafall.

Priset? 200kr.

Så från att gå från en utgift på 5000kr för en ny display till ett kondensatorbyte på 200kr anser jag som en av de bättre besparingarna idag :)

Ha en fortsatt bra dag alla och God Jul!

• Gilla
jonaserik och 1 till
  • Laddar…
Hej igen. Jag har en följdfråga.

Jag har beskrivit problemet i en ny tråd läs https://www.byggahus.se/forum/threads/bergvaermepump-problem-thermia-tws-8.474967/

Nu idag när jag vaknade så har jag märkt att pumpen gått nästan hela natten och att det fortfarande inte är önskad temperatur i huset. Låg på 18 grader när jag kom hem (ca 21.00). Avläsningen på första bilden är klockan 02.00 inatt och andra bilden är avläst nu 07.00. Nu visar den 19.8 grader på min termometer som brukat visa 21.5.

Är detta normalt? Bergvärmepumpen blev ju ställt i "endast vattenberedning" när jag åkte till jobbet tydligen.. om det var av mig (trodde inte jag var så klantig) eller om maskinen gjorde det själv. Det är därför det var såpass kallt i den vid första bildens avläsningstillfälle 21 igårkväll.

PS. det som sticker ut under knappen är den beryktade kondensatorn som de bytt. den var lite för hög så jag fick borra ett hål i plåten så den sticker ut. jag vet att det nog är det fulaste ni sett men det ja, funkar eller vad man ska säga..

LCD-display visar temperaturer för rum och system, med navigationsknappar, på blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital display visande temperaturdata för utomhus, rum, framledning, returledning, varmvatten, integral, brine ut.
Skapa konto

C Christian Bäckström skrev:
Hej igen. Jag har en följdfråga.

Jag har beskrivit problemet i en ny tråd läs [länk]

Nu idag när jag vaknade så har jag märkt att pumpen gått nästan hela natten och att det fortfarande inte är önskad temperatur i huset. Låg på 18 grader när jag kom hem (ca 21.00). Avläsningen på första bilden är klockan 02.00 inatt och andra bilden är avläst nu 07.00. Nu visar den 19.8 grader på min termometer som brukat visa 21.5.

Är detta normalt? Bergvärmepumpen blev ju ställt i "endast vattenberedning" när jag åkte till jobbet tydligen.. om det var av mig (trodde inte jag var så klantig) eller om maskinen gjorde det själv. Det är därför det var såpass kallt i den vid första bildens avläsningstillfälle 21 igårkväll.

PS. det som sticker ut under knappen är den beryktade kondensatorn som de bytt. den var lite för hög så jag fick borra ett hål i plåten så den sticker ut. jag vet att det nog är det fulaste ni sett men det ja, funkar eller vad man ska säga..

[bild] [bild]
Om du tittar på integralen så står det -730 Mao så här du ett värmeunderskott eftersom den ska räkna ner till 0.För att den kunna räkna ner till 0 måste framledningen ÄR värdet vara högre än BÖR värdet (parentes)Vänta lite tills den återhämtar integralen eftersom den har varit avstängd. Den ska stå in auto läge.

V växelventil skrev:
Om du tittar på integralen så står det -730 Mao så här du ett värmeunderskott eftersom den ska räkna ner till 0.För att den kunna räkna ner till 0 måste framledningen ÄR värdet vara högre än BÖR värdet (parentes)Vänta lite tills den återhämtar integralen eftersom den har varit avstängd. Den ska stå in auto läge.
Okej jag förstår! Det kanske är så att det tar lite längre tid när den varit "avstängt" såpass länge". Jag blev bara så förvånad och tänkte att de kanske blivit något med pumpen eftersom den stod i läget som bara producerar varmvatten. Började fundera på om det kan vara kondensatorbytet som gör att pumpen fått fnatt och ställt in sigsjälv. Antingen det eller så är det jag som fått ett komplett hjärnsläpp och inte ställt in den på autoläget.

Okej jag förstår! Det kanske är så att det tar lite längre tid när den varit "avstängt" såpass länge". Jag blev bara så förvånad och tänkte att de kanske blivit något med pumpen eftersom den stod i läget som bara producerar varmvatten. Började fundera på om det kan vara kondensatorbytet som gör att pumpen fått fnatt och ställt in sigsjälv. Antingen det eller så är det jag som fått ett komplett hjärnsläpp och inte ställt in den på autoläget.
Om du håller vänster och högerknappen intryckt samtidigt kommer du in i service menyn och där står dina inställningsvärden.För att gå ur service menyn trycker du på vänster knappen 2 gånger.

V växelventil skrev:
Om du håller vänster och högerknappen intryckt samtidigt kommer du in i service menyn och där står dina inställningsvärden.
Okej! Där har jag inte varit inne och pillat. Är det något man bör göra där? Digital display visar tekniska parametrar, eventuellt för värmesystem, med text på svenska, gul bakgrund, blå vägg.
Skapa konto
Digital display with blurry text, possibly a control panel for a heat pump with temperature and setting information.
Skapa konto

Okej! Där har jag inte varit inne och pillat. Är det något man bör göra där? [bild] [bild]
Nej men ville kolla så du inte har någon inställning som ser konstigt ut där.Det du ska ha lite koll på är Brine tempen.Man strävar efter ha en diff på 3 grader när kompressorn går.

V växelventil skrev:
Nej men ville kolla så du inte har någon inställning som ser konstigt ut där.Det du ska ha lite koll på är Brine tempen.Man strävar efter ha en diff på 3 grader när kompressorn går.
Okej ja det brukar jag ha faktiskt. Brine har jag koll på! Jag är nere minst 2 gånger om dagen och kollar. Blitt lite av en rutin. Nämligen mardrömmen om den brakar sönder. Vi har inte fått in någon alternativ värmekälla än vilket skulle resultera i ett väldigt kallt hus om dagen kommer

Okej ja det brukar jag ha faktiskt. Brine har jag koll på! Jag är nere minst 2 gånger om dagen och kollar. Blitt lite av en rutin. Nämligen mardrömmen om den brakar sönder. Vi har inte fått in någon alternativ värmekälla än vilket skulle resultera i ett väldigt kallt hus om dagen kommer
Du har ju en thermia så du kan sova lungt;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.