Vi har slammat en del av fasaden och har efter bara ett par veckor fått två fläckar med gröngul beläggning i putsen. Och det ser ut som att det håller på att formas fler.
Är detta alger och hur gör jag i så fall för att få bort det bäst?
Vad beror påväxten på när putsen är så här ny? Jag blir ju lite orolig minst sagt.
Vad beror påväxten på när putsen är så här ny? Jag blir ju lite orolig minst sagt.
Bästa svaret
Ja ser ut som grönalger. Var fasaden ordentligt rengjord innan ni slammade? Det finns medel för att ta död på alger i puts. Jag brukar behandla alla algfläckar med detta medel innan jag kalkar. Annars växer algerna igenom kalken. https://www.malarkalk.se/assets/media/documents/produktblad-bental_algtvatt-sv.pdfEmiliaT skrev:
Vi har slammat en del av fasaden och har efter bara ett par veckor fått två fläckar med gröngul beläggning i putsen. Och det ser ut som att det håller på att formas fler.
Det kan nog uppriktigt sagt varit lite si och så med rengörningen innan.
Men jag har skrapat lite med en kniv nu på fläcken och då lossnar beläggningen och det är vitt bakom. Så det känns som att beläggningen snarare kommit utifrån än att den ska ha blött igenom från teglet bakom.
Men det är ju märkligt att det blir så mycket så snabbt.
Jag får rengöra och hoppas att det inte kommer tillbaka.
Men jag har skrapat lite med en kniv nu på fläcken och då lossnar beläggningen och det är vitt bakom. Så det känns som att beläggningen snarare kommit utifrån än att den ska ha blött igenom från teglet bakom.
Jag håller med om att det är märkligt att det har kommit så snabbt! Är det skuggsidan? Jag brukar ha mest problem med alger på norrsidan och bakom klätterrrosen.EmiliaT skrev:
Det kan nog uppriktigt sagt varit lite si och så med rengörningen innan.
Nej det är väster-sidan. Men det har ju varit märkligt väder med 10° och ibland 13-14 grader och samtidigt ingen sol och mycket höstfukt. Kanske är det därför. Det är ingen skugga på denna fasaden men har inte varit mycket till sol heller.Sommartorparn skrev:
Men det verkar iallafall inte kommit underifrån och det är ju bra.
Jag ska tvätta bort det med algtvätt och hoppas att det var en engångseffekt av ovanligt varmt novemberväder.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 1 552 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 1 552 inlägg
Förstår inte riktigt.
Du skriver : Vi har slammat en del av fasaden och har efter bara ett par veckor fått två fläckar med gröngul beläggning i putsen.
Tolkar det som något du gjort nyligen, slammat alltså med bruk.
Av bilderna du lagt ut ser det ut som något annat utanpå stänkputsen.
Blir inte luftbubblor i stänkputs, eller jag har aldrig sett det ivarjefall.
Men blir luftbubblor i kalkfärg ibland.
Du skriver : Vi har slammat en del av fasaden och har efter bara ett par veckor fått två fläckar med gröngul beläggning i putsen.
Intressant. Det är inte jag personligen som gjort jobbet utan hantverkare så svårt för mig att recensera luftblåsorna. Kanske för att de sista lagren lagts på med pensel, vad vet jag. Eller kanske för att det är frostskydd i bruket nu när det varit kallt.N neo11 skrev:Förstår inte riktigt.
Vi får se hur det utvecklas med påväxten. Nu är det minusgrader så nu lär det inte växa något. Vi får se vad som händer framöver om vi får tvätta igen.
Allt försvann när vi tvättade med algtvätt i vart fall.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 1 552 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 1 552 inlägg
Ok, men då är det ivarjefall inte stänkputs på topp längre.
Då stänkputs enbart kan påföras med tryckluft.
Du frågade aldrig vad hantverkarna använde för material när dom slammade på stänkputsen?
Ni fick ingen offert?
Jag tror inte valet av bruk har att göra med algproblemen, men det är alltid bra att veta.
Speciellt om man får lite problem.
Du frågade aldrig vad hantverkarna använde för material när dom slammade på stänkputsen?
Ni fick ingen offert?
Jag tror inte valet av bruk har att göra med algproblemen, men det är alltid bra att veta.
Jag håller inte med dig. Det krävs inte alls tryckluft. Stänkputs kan påföras med stänkputsapparat för hand. Det kan ju också slammas på med borste, Vilket skett här. (båda alltså) Då kanske du menar att det inte är stänkputs - jo det är fortfarande den produkten som använts. Som jag hela tiden hävdat Sen om du kallar ytstrukturen för något annat så får du göra det om du vill.N neo11 skrev:Ok, men då är det ivarjefall inte stänkputs på topp längre.
Ni fick ingen offert?
Oavsett vilket har jag fått hjälp av tidigare person i tråden och fläckarna är nu borta. Och jag slapp bli skriven på näsan av den personen. Sen får vi se vid varmare väder vad som händer om jag måste tvätta igen.
Vad jag sen ska göra med dina påpekanden om att stänkputs bara kan appliceras på ditt sätt och frågor om min offertprocess vet jag inte - men jag undanber mig vänligen den hjälpen. Tack
Redigerat:
Inte mycket tryckluft i denna apparatenN neo11 skrev:Ok, men då är det ivarjefall inte stänkputs på topp längre.
Ni fick ingen offert?
https://www.globaltools.se/verktyg/...MI79CQgfDb-wIVpAV7Ch1gGAOTEAQYCCABEgKstPD_BwE