Byggahus.se
timmelstad timmelstad skrev:
Tror du och flera andra i den här tråden behöver släppa det här med att företag får sin vinst från sin verksamhet som har med kunder att göra och att deras fika därmed "betalas" av kunder.

Det är inte en logisk slutsats. Det korrekta är naturligtvis det som någon klok person skrev tidigare i tråden, nämligen att såna utlägg från firman tar en del av marginalen. En kostnad som firman i sånt fall tar för att bidra till trivsel hos personalen.
Ja, men det är ju självklart.
Det jag tror att du, och andra som hävdar att det kommer pengar från andra håll, behöver släppa är att denna "marginal" kommer från någon annan källa än kunderna. Det låter på flera inlägg som att det fanns andra pengar - och det kan det naturligtvis göra - men de flesta företag har ganska enkel ekonomi. Pengar in från kunder - pengar ut till leverantörer och personal.
Men visst, att det syns på en faktura från Beijer kan, men måste inte, vara lite knepigt.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Om du kollar igen ser du ett kommatecken, det brukar normalt vara liten bokstav efter det, och då det saknas frågetecken är det bevisligen inte en fråga utan ett påstående.
Jag trodde även det var ett misstag eftersom meningen då blir ännu mer fel...
Din mening ovan är också fel. Den är så fel att ditt resonemang blir omöjligt att följa.
Mitt resonemang är kanske också grammatiskt felaktigt - kanske är det därför du inte förstår det - eller så vill du bara inte.

Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Jag trodde även det var ett misstag eftersom meningen då blir ännu mer fel...
Din mening ovan är också fel. Den är så fel att ditt resonemang blir omöjligt att följa.
Mitt resonemang är kanske också grammatiskt felaktigt - kanske är det därför du inte förstår det - eller så vill du bara inte.
Kul att du börjar prata om att inte förstå, vi närmar oss något!

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ja, men det är ju självklart.
Det jag tror att du, och andra som hävdar att det kommer pengar från andra håll, behöver släppa är att denna "marginal" kommer från någon annan källa än kunderna. Det låter på flera inlägg som att det fanns andra pengar - och det kan det naturligtvis göra - men de flesta företag har ganska enkel ekonomi. Pengar in från kunder - pengar ut till leverantörer och personal.
Men visst, att det syns på en faktura från Beijer kan, men måste inte, vara lite knepigt.
Jag har aldrig hävdat att det kommer pengar från annat håll. Det tror jag faktiskt ingen annan har heller. Det är bara en halmgubbe.

Det är klart alla fattar att en verksamhet som enbart sysslar med tjänster som innebär att man tar in pengar på försäljning not kunder enbart har det som intäkt.
Men det är skillnad på intäkter in i en verksamhet och vad de används till och att som i det specifika fallet, ta en "overhead-kostnad" (personalkostnad) på faktura direkt mot kund kopplad till ett uppdrag där en sån typ av kostnad naturligtvis inte ingår i det faktureringsbara underlaget, eftersom det inte är del av affären.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Varför är alla så rädda för att prata med varandra? Istället för att fråga personen som vet det rätta svaret så skall man gå på internet och starta en tråd om vad som gäller och inte. Kontentan blir att folk drar alldeles för långa växlar utifrån sina egna rädslor för kontakt och förutfattade meningar och erfarenheter. Prata med varandra och var inte så jävla rädda för att trampa någon på tårna. Geeeeesus…
Och tror man att ett husbygge går åt helvete för att man diskuterar en faktura… ja då har man värre problem..

timmelstad timmelstad skrev:
Det andra alternativet som också är vanligt är att personalen helt enkelt bekostar sin egen fika.
Och vem har givit företaget möjlighet att betala lön till sin personal så att de kan bekosta sitt eget fika? :thinking:

Som ju kommer från kunderna...

Och varifrån skulle de pengarna komma???

Jag tror ingenting men om pengarna inte kommer från arv eller helt andra verksamheter där det inte finns kunder (nätpoker?) så kommer alla utgifter som företaget har att finansieras av kunderna.

Det anmärkningsvärda i just det här fallet är ju att fikabrödet fanns på fakturan från Beijer. Det var eventuellt inte så smart - men behöver inte vara konstigare än att det är inbakat i timpriset. Sedan kan det ju vara det också - och då börjar det bli dyrare än vad som är rätt och riktigt.
Ja svårt det där med egen ficka, vad kan det vara.
Ok. Ägaren av företaget tar av sin egen lön och bjuder sina anställda på fika.
Du är det inte kunderna som betalar, ej heller skattebetalarna.

TS, kolla om det ingår traktamente i timpenningen, då har du redan betalt för deras fika.

Alfredo Alfredo skrev:
Och vem har givit företaget möjlighet att betala lön till sin personal så att de kan bekosta sitt eget fika? :thinking:
Det är okej att läsa förklaringen.

Som ju kommer från kunderna...

Och varifrån skulle de pengarna komma???

Jag tror ingenting men om pengarna inte kommer från arv eller helt andra verksamheter där det inte finns kunder (nätpoker?) så kommer alla utgifter som företaget har att finansieras av kunderna.

Det anmärkningsvärda i just det här fallet är ju att fikabrödet fanns på fakturan från Beijer. Det var eventuellt inte så smart - men behöver inte vara konstigare än att det är inbakat i timpriset. Sedan kan det ju vara det också - och då börjar det bli dyrare än vad som är rätt och riktigt.
Mycket riktigt kommer ju pengar från någon form av tjänst. De flesta har då redan skattat och tagit ut vinsten. De skriver inte på kvitton att de plockar ut fika på en kunds köp av tjänst eller vara. Det är där felet är.

Din liknelse ligger lite i att som när jag körde taxi skulle ta ut 100 kr extra av en kund när jag börjar bli hungrig eller vill köpa något. Det funkar ju såklart inte så.

• Gilla
kortis och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Lite löjlig tråd. Det finns ju inte på kartan att man tar upp fika på en kunds faktura. Gör man det har man hjärnblödning eller bör tas omhand.

• Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
K
Inte för jag är hantverkare men nämns ju andra arbetsplatser med så.
På min arbetsplats står arbetsgivaren för kaffe och bredvid kaffet finns ett bord med fruktkorg och oftast minst 3 st paket med olika kakor som man får ta av varje dag sen på fredagar bjuder arbetsgivaren på frukost med frallor från ett bageri i närheten blir 2 st frallor per person ibland mer , vi fick dem färdiga förut men nu får vi bre och fixa det själva.

• Älska
  • Gilla
zapy och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Lite löjlig tråd. Det finns ju inte på kartan att man tar upp fika på en kunds faktura. Gör man det har man hjärnblödning eller bör tas omhand.
Självklart. Men nu fanns ju de torra bullarna på en faktuta från Beijer. Så då var det väl du som var löjlig... Så be om att tå tas om hand och se till att någon kastar bort nyckeln...

• Haha
FredrikR
  • Laddar…
Självklart. Men nu fanns ju de torra bullarna på en faktuta från Beijer. Så då var det väl du som var löjlig... Så be om att tå tas om hand och se till att någon kastar bort nyckeln...
Vad är en faktuta, och var det inte du som nyss hade synpunkter på grammatik och meningsuppbyggnad?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Och alla var överens om att det var fel att den posten på fakturan var överförd till slutkund, så vad är din poäng?

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.