Byggahus.se
F
Är det vanligt att folk/barn dör av snöras från låga boning hus/normal högt garage?
Är det inte en större risk att ut och ta en biltur med sina avkommor?

• Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Jag skriver det igen.. Är vi säkra på att det är friköpt tomt och inte någon samfällighet /BRF som äger marken? Att få bygglov för ett hus precis vid tomtgräns måste vara väldigt ... väldigt ovanligt..

K
F Fiskarens_son skrev:
Är det vanligt att folk/barn dör av snöras från låga boning hus/normal högt garage?
Är det inte en större risk att ut och ta en biltur med sina avkommor?
Handlar inte om vilken risk som är störst utan handlar om att ta bort en risk som har upptäckts

• Gilla
Jforce
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag skriver det igen.. Är vi säkra på att det är friköpt tomt och inte någon samfällighet /BRF som äger marken? Att få bygglov för ett hus precis vid tomtgräns måste vara väldigt ... väldigt ovanligt..
Det är standard för kedjehus, finns hur många som helst.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
F
K Krux skrev:
Handlar inte om vilken risk som är störst utan handlar om att ta bort en risk som har upptäckts
Tar du bort alla risker som går att ta bort? Då kan du ju inte ens gå utanför ytterdörren, då kan du ju snubbla, bli överkörd eller kanske träffa en styckmördare?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K
F Fiskarens_son skrev:
Tar du bort alla risker som går att ta bort? Då kan du ju inte ens gå utanför ytterdörren, då kan du ju snubbla, bli överkörd eller kanske träffa en styckmördare?
Är du trög eller? Enkla risker som lätt kan förebyggas tar jag bort, och andra risker som jag ser som höga åtgärdar jag. Sen finns det alltid risker i vad man än gör dem måste få leka klättra och så men det är skillnad på risker och risker. Att montera ett snöraskydd är en enkel åtgärd. Tyvärr är det ju inte deras tak vilket gör det svårare

A
Det måste finnas en halv miljon byggnader i tomtgräns, särskilt om man räknar in garage och komplementbyggnader. Det är inte alls särskilt ovanligt med byggnader i tomtgräns.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Är det inte enklast att skaffa en snöraka för tak. Sen helt enkelt ta ner en del snö när det börjar vara mycket.

En investering på några hundralappar och Max 2 timmars arbete varje vinter. (om du iallafall inte bor norr om Sundsvall)

lycka till

• Gilla
Baas Henry och 5 till
  • Laddar…
En idé skulle kunna vara att kolla med grannen om ni skulle kunna få lov att ta ner en del snö med en taksnöhyvel / takskrapa för snö / snöhyvel (med teleskopskaft)?

Beror förstås på var i landet ni bor, men om det inte handlar om så många tillfällen per säsong, så kanske det är överkomligt?

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Är det betongpannor. I så fall snabba på mosstillväxten Det är faktiskt ett dilemma att taket är så glatt när det är nytt. Kom ihåg själv när jag vaknade mitt i natten och trodde det var jordbävning, all snö rasade av i ett svep. Sen hade jag ett jäkla jobb att skotta fram trappen.

Nu är taket fullt av mossa pga det milda och fuktiga vädret som är nu förtiden.

Fairlane
Jag ser ett skäl till att jag inte skulle vilja ha in grannens snömängder där, om det går att undvika. Det är att det blir en rejäl hög, kompakt, och det kommer dröja klart längre innan det tinar där. Kanske inte så kul om man vill ha en liten rabatt där.

Claes Sörmland
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast, då borde det ha behövts rasskydd när husen var nyare.
nja, nuförtiden verkar de flesta lägga glaserade takpannor. Förr var det mest oglaserat. En väldig skillnad i friktionskoefficient där. Vi hade (nästan) aldrig ras innan vi bytte från oglaserade till glaserade pannor häromåret. Men det har vi nu!

Det är friköpt tomt, var en av anledningarna till att vi valde just det här huset.

Man kan ju givetvis önska vad man vill och be sin granen för att man skall känna sig trygg. Men kräva utan att man har rättigheten på sin sida blir ju knivigare. Tror den allmänna bedömningen att ett så lågt tak inte kräver snörasskydd. troligen inte ens över en ev entré. detta då det inte i normalfallet kan ses som något som utgör en direkt fara, om än en olägenhet. Så även om TS inte känner sig riktigt trygg för sin kommande knodd, så kan han inte ställa det kravet. Om grannen inte är sugen att bekosta och genomföra åtgärd. Så finns det några vägar att gå. Själv erbjuda sig att bekosta och genomföra det. Vilket ju kan innebära lite åtgärd med taket beroende på vad det är för plåt etc. Eller hålla koll på taket om det är stora snömassor, och då uppmana grannen att snöröja om det ser farligt ut för dagen, eller göra det själv om man vill vara trygg utan att det går att påvisa en kommande lavin. Däremellan går ju grannens åtagande för att ombesörja snöröjning av tak. Vad gäller snömassorna från taket, som åker ner på TS tomt, så får han nog förlika sig med att det är upp till honom att ta bort eller låta det ligga kvar. Detsamma gäller med vallar kommunen skottar vid vägkant.
Jag brukar svära högt när plogbilen skottar in våra bilar. men det är bara att kavla upp och skotta:)

En liten baksida i det stora hela med villalivet:)

Ps. hur har de andra grannarna gjort med snörasskydd. Det ligger tex ett hus till höger i bild. Har dom snörasskydd utefter långsidan? Det kan ju ge en indikation vad som kan förväntas på gatan.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.