Byggahus.se
Kan man utifrån den här bilden avgöra om det gått en fas innan mätarskåpet?

En fas fungerar inte på fastigheten.

• En elmätare från Vattenfall, visar förbrukning, märkt med teknisk information och CE-märkning. Tillverkad 2006 i Kina.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står L1 och L3 i displayen betyder det att L2 är trasig inte matas fram till fastigheten.

Har du bytt säkringar?

Som sagt en av dina huvudsäkringar är första huvudmisstänkta. Även om de ser hela ut så byt dem. har du inga hemma, så flytta runt dem, så ser du om felet flyttar sig tille n av de andra faserna.

Hjälper inte säkringsbyte, så får du felanmäla till nätägaren.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Jag bytte den mittersta säkringen, borde vara L2. Sen knatade jag ner för backen och kontrollerade mina grannars skåp. Alla (av de jag ordnade kolla) saknade en fas.

Jag har anmält till Vattenfall men lär va väldigt låg prio eftersom strömmen kommer och går hela tiden för hela området. Tunga grenar…..pga snö

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
T
Intressant! Jag har aldrig varit med om att endast en fas på inkommande "har gått" och då är jag tyvärr van med rejält många elavbrott per år (40-50-60 st). Därför skulle nog även min reaktion varit att problemet ligger i mätarskåpets huvudsäkringar. Uppvuxen på en bondgård så kan jag en hel del om ganska mycket - men el är jag hopplös på, så jag hoppas nån kan förklara hur endast en fas är borta på "fel" sida av elmätaren.

Det hände hos oss också här om året, så nog händer det! Ringde Eon och felanmälde, så kom de och felsökte och åtgärdade (i närliggade station) när de hade tid...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Förra huset drevs av nedgrävd kabel men den gick till en transformator som satt på en stolpe med luftledningar.

Då och då försvann en fas, ibland helt men ibland så blev den 110V. Vi var bara 4 fastigheter som var anslutna till denna transformator och elbolaget visste precis varför man ringde när det var fel. De berättade att det satt säkringar i transformatorn som ibland gick när det blåste och luftledningarna kom lite för nära varandra.
Det satt två säkringar per fas och därför blev det av mig okänd anledning 110 volt när bara en säkring gick.
Så helt omöjligt är det inte att en fas försvinner.

Det är ganska vanligt vid jobbigare strömavbrott. Brukar synas på halvsken i lampor. Brukar vara bäst att stänga av allt tills det är fixat

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Förra huset drevs av nedgrävd kabel men den gick till en transformator som satt på en stolpe med luftledningar.

Då och då försvann en fas, ibland helt men ibland så blev den 110V. Vi var bara 4 fastigheter som var anslutna till denna transformator och elbolaget visste precis varför man ringde när det var fel. De berättade att det satt säkringar i transformatorn som ibland gick när det blåste och luftledningarna kom lite för nära varandra.
Det satt två säkringar per fas och därför blev det av mig okänd anledning 110 volt när bara en säkring gick.
Så helt omöjligt är det inte att en fas försvinner.
Om det verkligen satt två säkringar per fas är det väl helt naturligt att det bar blev halva spänningen kvar om den ena gick sönder :thinking:

• Wow
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Om det verkligen satt två säkringar per fas är det väl helt naturligt att det bar blev halva spänningen kvar om den ena gick sönder :thinking:
Men jag vet inte hur och varför dessa satt som de gjorde. Jag fick bara det berättat i telefon att det var två. Tekniskt har jag ingen aning. Så helt naturligt är det väl inte..
Men du kan väl berätta hur transformatorn kanske var kopplad med två säkringar per fas.

Undra om jag får avbrottsersättning för ett sådant fel.

Lär dröja innan det fixas för det lär vara mer prio att få igång de områden som är helt strömlösa.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Undra om jag får avbrottsersättning för ett sådant fel.

Lär dröja innan det fixas för det lär vara mer prio att få igång de områden som är helt strömlösa.
Du måste ligga på nätägaren.
För en massa år sedan,efter en storm var vi strömlösa i ett dygn.
När dom fixat det så fungerade inget trefas anslutet, Jag mätte och upptäckte att det var samma potential i alla tre faserna. Ringde till Eon och påtalade detta för att hjälpa dom i felsökningen
Efter ytterligare tre dagar fungerade allt som det skulle.
När avbrottsersättningen kom var det för ett dygn.
Ringde kundtjänst och dom tyckte det var helt ok.
Lyckades få tag på högsta chefen på Eon och han fixade så att jag fick rätt ersättning snabbt.

Det beror på vem du pratar med, och om den personen är kompetent.

Min fas försvann 201122 kl 22:34 och kom tillbaka idag 15:10.

Det blir ett avbrott på drygt 40h

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
E elmont skrev:
Svar nej, det kan inte bli halva spänningen för är det dubbla säkringar så är dom paralella.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.