Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Som sagt en av dina huvudsäkringar är första huvudmisstänkta. Även om de ser hela ut så byt dem. har du inga hemma, så flytta runt dem, så ser du om felet flyttar sig tille n av de andra faserna.
Hjälper inte säkringsbyte, så får du felanmäla till nätägaren.
Hjälper inte säkringsbyte, så får du felanmäla till nätägaren.
Jag bytte den mittersta säkringen, borde vara L2. Sen knatade jag ner för backen och kontrollerade mina grannars skåp. Alla (av de jag ordnade kolla) saknade en fas.
Jag har anmält till Vattenfall men lär va väldigt låg prio eftersom strömmen kommer och går hela tiden för hela området. Tunga grenar…..pga snö
Jag har anmält till Vattenfall men lär va väldigt låg prio eftersom strömmen kommer och går hela tiden för hela området. Tunga grenar…..pga snö
Intressant! Jag har aldrig varit med om att endast en fas på inkommande "har gått" och då är jag tyvärr van med rejält många elavbrott per år (40-50-60 st). Därför skulle nog även min reaktion varit att problemet ligger i mätarskåpets huvudsäkringar. Uppvuxen på en bondgård så kan jag en hel del om ganska mycket - men el är jag hopplös på, så jag hoppas nån kan förklara hur endast en fas är borta på "fel" sida av elmätaren.
Det hände hos oss också här om året, så nog händer det! Ringde Eon och felanmälde, så kom de och felsökte och åtgärdade (i närliggade station) när de hade tid...
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 1 887 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 1 887 inlägg
Förra huset drevs av nedgrävd kabel men den gick till en transformator som satt på en stolpe med luftledningar.
Då och då försvann en fas, ibland helt men ibland så blev den 110V. Vi var bara 4 fastigheter som var anslutna till denna transformator och elbolaget visste precis varför man ringde när det var fel. De berättade att det satt säkringar i transformatorn som ibland gick när det blåste och luftledningarna kom lite för nära varandra.
Det satt två säkringar per fas och därför blev det av mig okänd anledning 110 volt när bara en säkring gick.
Så helt omöjligt är det inte att en fas försvinner.
Då och då försvann en fas, ibland helt men ibland så blev den 110V. Vi var bara 4 fastigheter som var anslutna till denna transformator och elbolaget visste precis varför man ringde när det var fel. De berättade att det satt säkringar i transformatorn som ibland gick när det blåste och luftledningarna kom lite för nära varandra.
Det satt två säkringar per fas och därför blev det av mig okänd anledning 110 volt när bara en säkring gick.
Så helt omöjligt är det inte att en fas försvinner.
Om det verkligen satt två säkringar per fas är det väl helt naturligt att det bar blev halva spänningen kvar om den ena gick sönderP PappasHammare skrev:Förra huset drevs av nedgrävd kabel men den gick till en transformator som satt på en stolpe med luftledningar.
Då och då försvann en fas, ibland helt men ibland så blev den 110V. Vi var bara 4 fastigheter som var anslutna till denna transformator och elbolaget visste precis varför man ringde när det var fel. De berättade att det satt säkringar i transformatorn som ibland gick när det blåste och luftledningarna kom lite för nära varandra.
Det satt två säkringar per fas och därför blev det av mig okänd anledning 110 volt när bara en säkring gick.
Så helt omöjligt är det inte att en fas försvinner.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 1 887 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 1 887 inlägg
Men jag vet inte hur och varför dessa satt som de gjorde. Jag fick bara det berättat i telefon att det var två. Tekniskt har jag ingen aning. Så helt naturligt är det väl inte..E elmont skrev:
Men du kan väl berätta hur transformatorn kanske var kopplad med två säkringar per fas.
Du måste ligga på nätägaren.D Derbyboy skrev:
För en massa år sedan,efter en storm var vi strömlösa i ett dygn.
När dom fixat det så fungerade inget trefas anslutet, Jag mätte och upptäckte att det var samma potential i alla tre faserna. Ringde till Eon och påtalade detta för att hjälpa dom i felsökningen
Efter ytterligare tre dagar fungerade allt som det skulle.
När avbrottsersättningen kom var det för ett dygn.
Ringde kundtjänst och dom tyckte det var helt ok.
Lyckades få tag på högsta chefen på Eon och han fixade så att jag fick rätt ersättning snabbt.
Det beror på vem du pratar med, och om den personen är kompetent.