Jag bockade till lite plåt till en ytterdörr idag men har funderingar på hur det är lämpligt att göra, fungerar mitt sätt?
Dörren är en Safco med tunn aluminiumtröskel, dvs inget att skruva i direkt. Jag klöv en regel till lämpligt djup, jäms med framkanten på tröskeln och skruvade fast den i syllen under tröskeln. På denna skruvade jag först ett överbleck och sedan en tröskelplåt som då sitter i spåret i tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första tanken är att överblecket bör vara djupare så att den kommer i nivå eller strax utanför fodret som kommer ovanpå panelen. Fodret på sidorna kommer att täcka uppviket på båda sidorna. Andra reflektionen är att det känns lite tomt under/bakom blecket. Det skulle kunna vara möjligt att klämma in en bit isolering av fasadskiva och täcka denna med en panelbräda på tvären under tröskeln. Detta borde ge stadga för blecket om ngn skulle trampa direkt på den även fast den kommer att vara skyddad av ett trappsteg framför. Ett annat alternativ kunde vara att sätt dit en djupare regel med uttag för plåtkanten mot tröskeln och använda ett vanligt underbleck istället för tröskel- och överblecken.
Så vad säger plåtisarna på forumet, är detta en ok lösning? Hur brukar man göra vid trösklar? Har googlat på det men inte hittat någon klar beskrivning på detta.
hej. snickare här.
Det ser faktiskt helt okej ut, MEN du har gjort ett grundläggande fel i din tröskelplåt. Jag ser att du har klippt uppviket för att bocka. Det skall vikas utan klippning. Som det är nu så kan snön/vattnet krypa mot din fasadbräda i just klippvecket. Så ska det inte vara.
Uppviket behövs även vara lite högre. Uppviket bör vara minst 10mm ovanför underkanten på din foderbräda, som inte får gå stumt mot plåten. ca 5-10mm bör du ha från plåten så att ändträt inte suger upp vatten från plåten. Dvs uppviket bör vara ca 15-20mm
Annars du har inte gjort ngt fel och tanken är rätt så det blir vattensäkrat. Som du sa så kommer det foder utanpå uppviket från tröskelplåten. Det är det viktiga. Sen skulle jag klippa till bredden på överblecket när fodren är satta så det tightas till bra. I ditt fall skulle jag köra fogskum sen mellan springan överbleck och tröskelplåt.
Hade jag gjort detta själv, hade jag anlitat en plåtslaggare som bockat till allt i ett enda stycke. Det är faktiskt inte så dyrt som vissa tror. En plåtslagare hade gjort detta för ca 7-800kr om du hade kommit med måtten och en enklare ritning till verkstaden.
Men kör du på det du gjort. Du har gjort det bra.
Sen fogskum mellan. (och fyll nu mellanrummet försiktigt och måttligt så det inte sväller och kladdas överallt.) Låt skummet som ploppar ut vara och rör/skär det endast dagen efter. DÅ blir det fin fint och inget kladd. Du vill juh som sagt inte få en öppen köldbrygga/köldhål som blåser in under dörrens tröskel och kyler ditt golv
Eventuella glipor du får tätar du till med fogmassan Tec 7och inget annat. Då håller det och tätar din livstid.
syftade på plåten längst ner. Hur är den också vikt? För för jag tycker att båda ser klipta ut, och sen vikta över. Kanske är en synvilla från min sida.
Tänker göra en "how to" nästa gång jag ska montera fönsterbleck.
Men fram tills dess. Ta en titt på denna så ser du hur du ska göra.
Längden på din plåt kommer såklart bli annorlunda, men uppviket ser du hur du ska göra.
mvh
Synvilla, inget klippt på mina plåtar, bara vikt. Finns bilder i min byggtråd på hur jag klipper plåten innan vikning.
Edit, tittade på filmen, kunde varit inspelat när jag bockade, med undantag för dialekten då. Lite ändringar på bredden blir det nog då alla blecken på huset förhoppningsvis blir gråa. Just nu handlar det om att få det vädertätt över vintern och öva inför våren.
För att förtydliga och om ngn annan söker så dokumenterade jag hur jag klipper och bockar när jag fixade till ett nytt djupare bleck.
Blecket klippt, uppviket kommer att bli 20mm. Notera lilla flisan som behöver klippas bort på flärpen som åker in i spåret på fönstret.
Logga in
Skapa konto
Börjar bocka lite i framkanten av gaveln
Logga in
Skapa konto
För att kunna ta resten av gaveln ända bak i ett svep. Jag har labbat med att bocka bakkanten en liten bit men mina praktiska försök har visat att det blir bättre om jag låter bli. När jag vikt gaveln hela vägen, lite förbi 90 grader, får jag en fin liten pip kvar av hörnet.
Logga in
Skapa konto
Den klämmer jag ihop med falstången
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och viker tillbaka och pressar mot utsidan av gaveln
Logga in
Skapa konto
En träkloss på insidan och ett par välriktade slag med nylonklubban
Logga in
Skapa konto
Ger en tät och fin hörna
Logga in
Skapa konto
Och när det är monterat på plats, knacka ut gavlarna mot kanterna och kommer att vara tillräckligt högt bakom smygarna och sticka ut en bit framför kommande foder.
10-14-16 no one cares realy. Räcker gott o väl att det "bara" lutar. Finns ingen i princip som mäter det utan man går på känslan. =)
Snyggtjobbat, så ska det se ut.
Hittade denna tråd när jag sökte infon om plåtarbete vid fönsterdörrar.
Är det någon här som vet om det finns regelverk för hur det ska vara gjort? Alltså finns det enligt BBR eller liknande reglerat att man inte får klippa+vika? Har nämligen fått vatten som tränger in genom hål i plåten, så syllen suger vatten vid regn. Försöker hitta lite info/regler om vad som gäller då den femåriga garantin har löpt ut, och nu måste jag visa att byggaren gjort fel för att de ska kunna hållas ansvariga.
Hittade denna tråd när jag sökte infon om plåtarbete vid fönsterdörrar.
Är det någon här som vet om det finns regelverk för hur det ska vara gjort? Alltså finns det enligt BBR eller liknande reglerat att man inte får klippa+vika? Har nämligen fått vatten som tränger in genom hål i plåten, så syllen suger vatten vid regn. Försöker hitta lite info/regler om vad som gäller då den femåriga garantin har löpt ut, och nu måste jag visa att byggaren gjort fel för att de ska kunna hållas ansvariga.
Hus ama ska väl vara lagbok till bygg,men nej det ska inte klippas in
Kollade lite i AMA, men då dyker nästa fråga upp. Ska altandörr (också kallat fönsterdörr) vara utförd som fönster eller som ytterdörr? Det är lite skillnad i figurerna i AMA. För fönster gäller t.ex. 14 graders lutning, medan det inte ser ut att vara samma på en ytterdörr. Någon som vet?