Byggahus.se
Kommer inom några månader få leverans av en elbil (min första) och sitter nu och klurar på vilken laddbox jag ska köpa. Det är mycket snack om Easee överallt, men jag har fått för mig att Defa gör riktigt bra laddboxar och att Defas grejer håller bättre. Samtidigt ger Easee 5 års garanti och Defa bara 3 år...

Så hjälp mig att välja mellan dessa två:

Easee home
https://laddboxguiden.se/laddbox/easee-home

Defa eRange
https://laddboxguiden.se/laddbox/defa-erange_-iq-home-med-uttag

Jag kommer ibland att hyra ut mitt hus på Airbnb och om jag har förstått det rätt kan man då via Defas cloudcharge styra om det ska gå att ladda under den tiden jag hyr ut eller inte. Kan man göra sånt med Easee?

@
A andrb skrev:
Kommer inom några månader få leverans av en elbil (min första) och sitter nu och klurar på vilken laddbox jag ska köpa. Det är mycket snack om Easee överallt, men jag har fått för mig att Defa gör riktigt bra laddboxar och att Defas grejer håller bättre. Samtidigt ger Easee 5 års garanti och Defa bara 3 år...

Easee home
[länk]

Defa eRange
[länk]

Jag kommer ibland att hyra ut mitt hus på Airbnb och om jag har förstått det rätt kan man då via Defas cloudcharge styra om det ska gå att ladda under den tiden jag hyr ut eller inte. Kan man göra sånt med Easee?
Köp absolut inte defa. Min strulade bara i ett halvår - ingen hjälp fick varken jag eller min elektriker. Efter sex månader togs ladd boxen ned och byttes ut mot annat märke.

Enda fördelen med defa är att lastbalanseringen sker via kabel som är säkrare än trådlöst. Men det har också andra märken t.ex. wallbox.

Alla laddboxar går att begränsa/låsa.

@ @ndreas skrev:
Köp absolut inte defa. Min strulade bara i ett halvår - ingen hjälp fick varken jag eller min elektriker. Efter sex månader togs ladd boxen ned och byttes ut mot annat märke.

Enda fördelen med defa är att lastbalanseringen sker via kabel som är säkrare än trådlöst. Men det har också andra märken t.ex. wallbox.

Alla laddboxar går att begränsa/låsa.
Oj det låter ju verkligen inte bra. Får jag fråga vad du köpte istället?

@
  • Gilla
andrb
  • Laddar…
Använder Defa laddare sedan 2021 till gäster som hyr min stuga. Gästen får ett laddkort av mig för att kunna ladda när gästen vill. I appen ser jag hur många kWh timmar gästen laddat.
Det går också att använda cloudcharge för att starta och stoppa laddning på distans.

S
Hade kört på Easee pga garantin och att Easee verkar vara en av de mest populära vilket alltid är trevligt när man ska integrera med andra system.

Jag beställde först en Defa. En vän som är elektriker gick igång på Defa för att alla komponenter ska sitta på skena innanför huven och är betydligt lättare att felsöka/byta i framtiden, jämfört med tex Easee där det är lödda komponenter på PCB. Kändes som ett bra argument i min värld. Gjorde parallellt med beställningen lite research och verkade vara väldigt struligt med Defas boxar. Svajig driftsäkerhet funkar liksom inte för mig j vardagen. Ändrade då min beställning till Easee med Equalizer och har fungerat super hittills (9 månader). Inte varit med om något som krånglat. Dessutom mindre format och bra integreringsmöjligheter mot tex Tibber.

A andrb skrev:

Easee home
[länk]

Defa eRange
[länk]

Vi monterar/de defa, köp inte skiten. Vi har haft problem med 100% av laddarna.
Easee är bra och enkel annars är chargenod bra också

Jag installerade Easee med Equalizer. När jag till slut fick hem elbilen gick det inte att ladda den då boxen tyckte att det var ett jordfel men mormorsladdaren funkade som den skulle. Boxen är nu utbytt mot en ny som verkar fungera. Kvaliteten verkar skifta en del.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.