Byggahus.se
Hej allihopa!
Försöker lära mig mer om alla system som finns om ventilation etc.

bor i ett hus byggt -74 med mekanisk frånluft. I badrummet på nedervåningen samt övervåning har vi pax fläktar. Sen vid köksfläkte i köket finns något som jag undrar vad det är.. finns en on/off knapp. Skickar bild. Är detta för att dra igång frånluftsfläkten? Eller är den igång konstant via köksfläkten? Alltid stått på off.

Mvh S

• Modernt kökshörn med vit skåplucka, rostfri fläktkåpa, svarta kakelplattor, vit vägg och rökdetektor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med symbolprägling, fyra svarta punkter runt hörn, slitage, grå linje ovanför.
    Skapa konto
Ingen?

Menar du brytaren på bilden? Den är ju på?

• Gilla
udihow
  • Laddar…
Omöjligt att på distans avgöra vad knappen styr.
Märker/hör du ingen förändring när du trycker på off?

dof dof skrev:
Menar du brytaren på bilden? Den är ju på?
ja, jag drog på den nu. Har verkligen ingen aning, detta är generellt inte min starka sida..

E etompau skrev:
Omöjligt att på distans avgöra vad knappen styr.
Märker/hör du ingen förändring när du trycker på off?
Förstår det.. nej hör ingen skillnad.
För mekanisk frånluft ska i princip alltid vara aktiv väl? Och öka när man typ lagar mat och duschar? Men måste man reglera/höja själv då? Vet ej hur man gör det heller.

Hade du haft ett frånluftssystem så skulle du nog inte haft pax fläktar i badrummet. Om det nu inte är så att du har förstärkt frånluft med paxfläktar+komplett frånluftssystem. Paxfläktar och köksfläkt är ju mekaniska men i dagligt språk när man säger mekanisk frånluft menas ju ofta ett komplett frånluftssystem eller ftx-system.

Gå o kolla på vinden om du har massa isolerade rör gående hit o dit. Har du inte det så kan det knappen nog gå till vad som helst? Gammal oljepanna, larm eller nån slags säkring? Eller ett urkopplat frånluftssystem?

C Cold Gin skrev:
Hade du haft ett frånluftssystem så skulle du nog inte haft pax fläktar i badrummet. Om det nu inte är så att du har förstärkt frånluft med paxfläktar+komplett frånluftssystem. Paxfläktar och köksfläkt är ju mekaniska men i dagligt språk när man säger mekanisk frånluft menas ju ofta ett komplett frånluftssystem eller ftx-system.

Gå o kolla på vinden om du har massa isolerade rör gående hit o dit. Har du inte det så kan det knappen nog gå till vad som helst? Gammal oljepanna, larm eller nån slags säkring? Eller ett urkopplat frånluftssystem?
Intressant, utgick mest ifrån besiktningen som skriver mekanisk frånluft. Kommer dessvärre inte upp på vinden utan att bryta upp kattvinden via balkongen. Pax fläktarna går ut på sidan av huset till bara luftventiler.
Reagerade på den sista bilden jag bifogade, ser ut som en ”fläktikon” med ett M? Väldigt konstigt. Har ju fläkt på taket (kupa) så något åt det hållet borde det vara.. men mysterium för mig.

Den där lådan med 0/1 knapp ser ut som ett gammal extern termomotorskydd.
En del gamla fläktar hade en inbyggd temp.givare som man kopplade till ett externs skydd som stängde av fläkten om denna blev för varm.

Ta en titt på yttertaket om du har en gammal frånluftsfläkt där eller flera huvar.
Sitter det en frånluftsfläkt har det nog varit det man kallar Alliance-system i huset där frånluftsfläkten sugit både i köksfläkt och badrum mm.
Men så har man någon gång renoverat köket, monterat en vanlig köksfläkt och då löst frånluften i övriga utrymme med pax-fläktar.

Om det är så att kanalerna sitter ihop i en huv kan man testa att sätta köksfläkten på max och känna om suget i badrummet försvinner eller till och med börjar blåsa där.

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Den där lådan med 0/1 knapp ser ut som ett gammal extern termomotorskydd.
En del gamla fläktar hade en inbyggd temp.givare som man kopplade till ett externs skydd som stängde av fläkten om denna blev för varm.

Ta en titt på yttertaket om du har en gammal frånluftsfläkt där eller flera huvar.
Sitter det en frånluftsfläkt har det nog varit det man kallar Alliance-system i huset där frånluftsfläkten sugit både i köksfläkt och badrum mm.
Men så har man någon gång renoverat köket, monterat en vanlig köksfläkt och då löst frånluften i övriga utrymme med pax-fläktar.

Om det är så att kanalerna sitter ihop i en huv kan man testa att sätta köksfläkten på max och känna om suget i badrummet försvinner eller till och med börjar blåsa där.
Tack för bra svar.
Nu lyssnade jag med stora öron, när jag trycker på knappen så hörs ett väldigt svagt blås/sug ljud i fläkten. Stänger jag av blir det helt tyst. På taket ser det ut såhär:

• Tegeltak, skorsten, röda hus, bostadsområde, träd, bil, skymning, ventilation, fönster, utomhus, bostadsstruktur.
    Skapa konto
S Solimelo skrev:
Tack för bra svar.
Nu lyssnade jag med stora öron, när jag trycker på knappen så hörs ett väldigt svagt blås/sug ljud i fläkten. Stänger jag av blir det helt tyst. På taket ser det ut såhär:
Efter bilden ser man ju klockrent att du har nått slags riktigt frånluftssystem men vilka rum går det till? Har du paxfläkt och frånluftsdon i badrummet?

Det där ser ut som en fläkt som är nyare än huset (ser att grannen har samma system).
Troligtvis har någon renoverat köket och inte förstått att fläktsystemet har varit ett alliance system där köksfläkten styrt även ventilationen i huset (inte allt för ovanligt du kan hitta flera trådar om detta i forumet)

Att inte fläkten varvar upp till max kan bero på att den är sönder (och då kommer lådan/skyddet att lösa ut efter en stund)
Kan även sitta en hastighetsreglering någon stans (dimmer eller transformator).

Problemet är att både den köksfläkt och dina pax-fläktar mynnar i samma huv/fläkt, detta kan göra att om du kör köksfläkten på max kan det blåsa baklänges i pax-fläktarna.

Fungerar det och du inte har problem med fukt i huset hade jag inte rört det just nu.
Skall man en gång göra om taket hade jag satt en ny huv till köksfläkten och fixat så att frånluftsfläkten ventilerat badrum mm (plockat bort pax-fläktarna).

S Solimelo skrev:
Tack för bra svar.

U
Jädrans massa killgissningar här. Går ju inte veta utan mer info.

Det är ju även rätt vanligt att man har en spiskåpa i köket och en takmonterad fläkt. Detta för att slippa oljud mm. Inte ihopkopplat på något sätt med badrum eller övriga ventilationen.

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Det där ser ut som en fläkt som är nyare än huset (ser att grannen har samma system).
Troligtvis har någon renoverat köket och inte förstått att fläktsystemet har varit ett alliance system där köksfläkten styrt även ventilationen i huset (inte allt för ovanligt du kan hitta flera trådar om detta i forumet)

Att inte fläkten varvar upp till max kan bero på att den är sönder (och då kommer lådan/skyddet att lösa ut efter en stund)
Kan även sitta en hastighetsreglering någon stans (dimmer eller transformator).

Problemet är att både den köksfläkt och dina pax-fläktar mynnar i samma huv/fläkt, detta kan göra att om du kör köksfläkten på max kan det blåsa baklänges i pax-fläktarna.

Fungerar det och du inte har problem med fukt i huset hade jag inte rört det just nu.
Skall man en gång göra om taket hade jag satt en ny huv till köksfläkten och fixat så att frånluftsfläkten ventilerat badrum mm (plockat bort pax-fläktarna).
Tack för svar.
Pax fläktarna är kopplade ut till luftventiler på sidan av huset, så de går inte i någon stor ventilationskanal vad jag ser.
Inte hittar någon dimmer eller likande någonstans som jag inte vet vad den gör. Endast den on/off knappen och då tycks jag höra ett litet sug i fläkten. Sen vet jag inte, kan man koppla sådant här system att den alltid går på typ grund? Sen vid matlagning och man ökar på hastighet 1/2/3 så varvar även den på taket upp?

U Utsliten och utdömd skrev:
Jädrans massa killgissningar här. Går ju inte veta utan mer info.

Det är ju även rätt vanligt att man har en spiskåpa i köket och en takmonterad fläkt. Detta för att slippa oljud mm. Inte ihopkopplat på något sätt med badrum eller övriga ventilationen.
Jasså? Kanske något liknande hos mig. Kan jag ta reda på detta på något sätt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.