1 698 läst · 28 svar
2k läst
28 svar
Ingen värme ur element.
Här är tre exempel på ”lock” längst ner på elementen. De är till för att ska kunna stänga av cirkulationen till elementet tillsammans med termostatet för att kunna ta bort elementet för att t ex måla bakom.S salkin85 skrev:
Ja du , har du tryck i kärlet, gasa på till 1,5 bar eller tills säkerhetsventilen öppnar.. Ställ max på vredet och du kan även knacka rätt hårt på kopplet, så kan ev skit gå iväg. Prova även att lufta. Det kan vara ett litet stopp nere vid kopplet. Men för att se det så måste elementet tas ner och vattnet tappas ur. Ingen garanti på det med stopp.
Men har du inte sett på bilden på kopplet i första inlägget som TS lagt upp. Han har ett Fellingsbro M68 koppel.Tom Barkström skrev:
Knacka på elementet, ekar inget vatten, dovt finns vatten men inget tryck. Är du säker på att luftnippel inte är tät då. släpp ut till noll på kärlet och prova att ta bort luftnippel, den är mässing så vrid inte av den. Var gärna två och en skurtrasa under, den andra sätter tummen mot hålet och tätar, inga problem att hålla emot om det behövs.S salkin85 skrev:
Vet inte hur den ska kännas egentligen, kan trycka in den med tummen. Släpper jag åker den ut av sig själv igen. Trodde det betydde att den fungerade ?GoC skrev:
Det brukar vara rätt rejält tryck i fjädern så man måste använda ett skruvmejselskaft.S salkin85 skrev:
Tryck rejält på den med t.ex ett skruvmeselskaft. Både tryck hårt och släpp och slå på ventilhuset med skaftet.
Nu vet jag inte hur hård fjädern på en Fellingsbro är. Men inte en chans att jag skall kunna trycka in ”piggen” på mina Danfoss ventiler med endast tummen utan att det gör rejält ont. Men samtidigt borde den inte fjädra ut.
När jag skall lossa mina som fastnat ibland så krävs ganska rejält våld med både tryckande på ”piggen” och knackande på ventilhuset. Men tillslut lossnar ventilkäglan. Funkar inte det får man skruva loss packboxen och piggen och peta loss käglan med en skruvmejsel genom hålet.
Hej kom på en sak, ser din avluftventil ut så här, så bryt bort det lilla röret, standard är det målas igen och då går det inte att lufta. Kanske bara ett hål och då måste det rensas.S salkin85 skrev:
Kände på mina andra termostater, och där är det som du skriver. Piggen går absolut inte att trycka in med tummen.GoC skrev:
Det brukar vara rätt rejält tryck i fjädern så man måste använda ett skruvmejselskaft.
Tryck rejält på den med t.ex ett skruvmeselskaft. Både tryck hårt och släpp och slå på ventilhuset med skaftet.
Nu vet jag inte hur hård fjädern på en Fellingsbro är. Men inte en chans att jag skall kunna trycka in ”piggen” på mina Danfoss ventiler med endast tummen utan att det gör rejält ont. Men samtidigt borde den inte fjädra ut.
När jag skall lossa mina som fastnat ibland så krävs ganska rejält våld med både tryckande på ”piggen” och knackande på ventilhuset. Men tillslut lossnar ventilkäglan. Funkar inte det får man skruva loss packboxen och piggen och peta loss käglan med en skruvmejsel genom hålet.
Har bankat och motionerat piggen utan resultat.
Om jag lossar på muttern där piggen går in, kommer det spruta ut vatten då ?
Nej det sprutar inte ut vatten, möjligtvis några droppar.
Käglan sitter innanför och tätar, så du kan i lugn och ro stoppa in en smal skruvmejsel och lirka loss den. en liten skål under och en disktrasa är nog allt du behöver. Är ju knappt nått tryck på vattnet
Käglan sitter innanför och tätar, så du kan i lugn och ro stoppa in en smal skruvmejsel och lirka loss den. en liten skål under och en disktrasa är nog allt du behöver. Är ju knappt nått tryck på vattnet
Bara för att bekräfta att vi pratar om samma sak, denna mutter jag pekar på. Jag ska alltså en lossa den och pilla där inne med skruvmejsel?GoC skrev:
Pröva med att Ta bort den yttre, där är packboxen och ”pinnen” som trycker på ventilkäglan innanför.S salkin85 skrev:
Så funkar det i alla fall på Danfoss ventilerna jag har.
Liknande trådar
-
Ingen värme i element/golv. Vattenburet. Snabb fråga!
Vatten & Avlopp -
Konvertera till vattenburen golvvärme på övervåningen
Värme allmänt -
Ingen publik IP-adress men når värmepump ändå. Hur funkar det?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Vattenburet eller värmepump på övervåningen?
Värme allmänt -
Ingen värme i vattenburet element
Värme allmänt