Byggahus.se
F
F Fideliox skrev:
Aha jag förstår. Lyfte lite i yttersta nockpannan tiltill höger men den verkar typ klistrad på något vis? Tätning?
skulle tro att det är bara att dra tills det lossar, KANSKE att du skall gå från vänster till höger hela vägen om det är lättare...

F
M MagicFingers skrev:
skulle tro att det är bara att dra tills det lossar, KANSKE att du skall gå från vänster till höger hela vägen om det är lättare...

Gick från vänster då de är spikade. Men det sitter någon slags tätning. Fick pannan bytt iaf! Nu är frågan hur jag monterar nocken igen. Skrapa bort gamla tätning och sätta ny?

Eternit takmaterial med mossa och alger, skadad och uppbruten vågformig platta, tecken på förfall och väderpåverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av hand lyfter takpanna, visar algbeläggning och mögel, utomhus dagtid.
Skapa konto

Redigerat:
det duger som det är, det skall MKT till om det skall påverka huset med lite klet extra under nockpannorna, kör bara i spikarna igen

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
M MagicFingers skrev:
det duger som det är, det skall MKT till om det skall påverka huset med lite klet extra under nockpannorna, kör bara i spikarna igen

(y)

Dessvärre så gick spiken av på sista nockpannan nu. Kanske kan försöka borra ut den och sätta en ny eller försöker sätta en ny spik lite snett. Nog ingen fara så länge det inte blir storm. Har inga rostfria spik hemma i rätt längd. Varför sätter man inte rostfri skruv istället för spik? Betydligt lättare att sätta på och av. Lite drygt nu att köpa en ask spik för 300kr när jag behöver ett. Kan ju även tycks att sista nockpannnan borde ha en packning vid hålet.

Redigerat:
F Fideliox skrev:
(y)

Dessvärre så gick spiken av på sista nockpannan nu. Kanske kan försöka borra ut den och sätta en ny eller försöker sätta en ny spik lite snett. Nog ingen fara så länge det inte blir storm. Har inga rostfria spik hemma i rätt längd. Varför sätter man inte rostfri skruv istället för spik? Betydligt lättare att sätta på och av. Lite drygt nu att köpa en ask spik för 300kr när jag behöver ett. Kan ju även tycks att sista nockpannnan borde ha en packning vid hålet.
Det funkar lika bra med trallskruv.. o lite fogmassa

• Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
F
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det funkar lika bra med trallskruv.. o lite fogmassa

Försökte ett tag att få upp den men utan resultat. Så borrade upp hålet lite tänkte jag, syns inte ändå,sätter trallskruv bredvid. Men sitter nån metallgrej runt själva spikhålet(nån slags plugg eller nåt?) också så det går inte att skruva där heller?!

Skadad svart yta med repor och utstickande skruv eller spik. Anmärkningsvärda skador och slitage synliga.
Skapa konto

Redigerat:
F
Screw it, sätter lite extra silikon mot nästa panna. Ska till en gudrunstorm fär för att det ska blåsa ner.

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.