Byggahus.se
Nissens
F fribygg skrev:
Torx brukar funka på enstaka skruv, om man ska ta bort många är kanske en 'grispitt' bättre?
Inte enligt min erfarenhet. ”Grispitten” har dels en expanderande verkan på skruven, dessutom går den lätt av, vilket är ett stort elände…

• Gilla
Alti och 3 till
  • Laddar…
Slagmejsel är bra men har du en gammal skruv med ett huvud som inte är så hållbart så är det lätt hänt att skruvskallen går av så det inte blir något spår alls kvar. Sedan har man roligt.

Glömde skriva i mitt tidigare inlägg att det ofta hjälper att slå på skruven så den rör sig lite. Ibland kan det också hjälpa att dra åt den lite. Om man får den att röra sig lite på något sätt så brukar det hjälpa ganska mycket.

• Gilla
Hammare&Spik och 1 till
  • Laddar…
Jag fick till slut isär bågarna Kan nämna att slipa nya spår med vinkelslipen var det lättaste i mitt fall, även om det var riskabelt..

Som ni kan se i den märkningen jag gjort på ena bilden, blir det ju hål efter gångjärnen är bortplockade. Jag ska inte ska sätta tillbaka nya gångjärn (ska använda fönstren till att bygga ett orangeri/växthus)
Min fråga nu är. Hur fyller jag lättast upp den hålighet som skapades av det gamla gångjärnet? Hålet är ca 3-4mm (finns även djupare på andra ställen i fönstret.
Snickarspackel? Fönsterkitt? Eller vad kan vara bäst tror ni?
Tanken är att måla om på nytt med linoljefärg

• Fönsterram stödd mot ett bord i ett rörigt rum under renovering eller ommålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad trädetalj, skada med synligt innanmäte markerat med rosa cirkel, verkstadsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
Ja skulle jämna till kanterna och göra en träbit som passar och limma dit den, slipa lite å måla

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Ja skulle jämna till kanterna och göra en träbit som passar och limma dit den, slipa lite å måla
Absolut ett bra alternativ! Eftersom att det är kanske 50-60 sådana håligheter jag kommer stöta på mwd mina fönster så vill jag gärna ha ngt snabbt och hållbart alternativ. Finns det inte ngt specifikt för just fönster?

C
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
vad kan vara bäst tror ni?
Lite tjockt för att spackla med bra resultat. Jag skulle limmat dit en bit trä och hyvlat plant.
Klyv upp en lång, tunn och lagom bred list, någon mm tjockare än gångjärnet, som du kan såga bitar av.
Antar att du skall skrapa bort befintlig färg, så skrapa då urtaget ordentligt rent på samma gång innan du limmar.

P.s. det första fönsterna kommer att kännas som att de tar en oändlig tid. Men fokusera på att hitta en effektiv löpande-band-metod.

Redigerat:
  • Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Ett tvåkomponentsspackel som inte "sätter sig" och är slipbart och övermålningsbart skulle jag testa. Har tyvärr inga aktuella förslag på produkter.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett tvåkomponentsspackel som inte "sätter sig" och är slipbart och övermålningsbart skulle jag testa. Har tyvärr inga aktuella förslag på produkter.
Typ som kemiskt trä.?

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Limma dit ern träbit som är mindre än vad du behöver. Sen antingen spacklar du med kitt eller blandar sågspån med trälim och fyller med. Det är inget strukturellt så det gäller bara att få något som håller färgen på plats. Alla enklast är att kapa gångjärnen och låta resten sitta kvar.

Z z_bumbi skrev:
Limma dit ern träbit som är mindre än vad du behöver. Sen antingen spacklar du med kitt eller blandar sågspån med trälim och fyller med. Det är inget strukturellt så det gäller bara att få något som håller färgen på plats. Alla enklast är att kapa gångjärnen och låta resten sitta kvar.
Z z_bumbi skrev:
Jag har samlat sågspån från andra bygg projekt. De jag undrar är om sågspån och lim är lika hållbart (tänk väder och vind, ett växthus som ska vattnas varje dag) som kemiskt trä?

Utomhuslim bör funka och det speciellt om det också är täckt med två/tre lager linoljefärg. Jag skulke vara betydligt mer uppmärksam på resten av trävirket även om du har tur och har gamla fönster.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.