Byggahus.se
Överallt och hela tiden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
C Conqvist skrev:
Tänker dom mindre utomlands?
Helt klart, alla vet att Sverige är BÄST i VÄRLDEN

• Gilla
  • Haha
Anders.o93 och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Helt klart, alla vet att Sverige är BÄST i VÄRLDEN
På vadå?

• Gilla
Ruffeboy
  • Laddar…
RoTe
F fribygg skrev:
På vadå?
På exakt jävla allt!

Hörde du ironin nu då?

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
C Conqvist skrev:
Tänker dom mindre utomlands?
100% :dizzy:

• Gilla
BlackDragon
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Du får säkert inte men det är super enkelt att dra en kabel från ett befintligt uttag till ett nytt.
Du kan i princip inte göra fel.
Du tkr det är super enkelt, men det betyder inte att det super enkelt för nån annan.

Det kan bli så fel att nån dör.

Problemet är väl att man vad gäller el nästan inte får göra något själv men samtidigt inte kan ringa en elektriker för allt möjligt. Jag menar, finns det ens elektriker som åker ut för att klamra en förlängningssladd?

E EB2 skrev:
Jag menar, finns det ens elektriker som åker ut för att klamra en förlängningssladd?
Troligen inte eftersom en förlängningssladd inte får användas till fast förläggning.

• Haha
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Kontakta hyresvärden och fråga om de inte kan anlita en elektriker som fixar ett uttag där du vill ha det?

• Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Troligen inte eftersom en förlängningssladd inte får användas till fast förläggning.
Finns inget förbud mot att klamra anslutningskabel, och inte behöver man vara elektriker heller. Sluta upprepa dessa myter.

/M

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Elpolisen kommer inte dyka upp om man dragit en kabel mellan två rum eller råkat sätta fast en förlängningskabel med några klammer.

• Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
U
M Marcus-AA skrev:
Finns inget förbud mot att klamra anslutningskabel, och inte behöver man vara elektriker heller. Sluta upprepa dessa myter.

/M
Det beror dock på, ESV säger att det är tillåtet för att minska risker för yttre påverkan.
SS 4264000 säger att det är materialtillverkarens instruktioner som är gällande för installationsmateriel. Så säger tillverkaren av grenkontakten att du får klamra så är det ok, annars inte. (Dock berör den standarden inte lösa apparaturer så är inte helt gällande här)
Angående behörighet så räknas det inte till fast installation, även om kabeln sitter ”fast” efter klamring så är den inte fast ansluten till anläggningen, som är det som egentligen menas med fast installation.

Jag tycker att man ska gå på Bo’s resonemang, har man kontrollerar miljöns och det saknas risker så är det ok att använda sunt förnuft istället.

M Marcus-AA skrev:
Finns inget förbud mot att klamra anslutningskabel
Myt eller inte men jag anser inte att TS fråga handlar om en anslutningskabel.

Alfredo Alfredo skrev:
Myt eller inte men jag anser inte att TS fråga handlar om en anslutningskabel.
Jaså? Vad anser du då en skarvsladd är gjord av?

M Marcus-AA skrev:
Jaså? Vad anser du då en skarvsladd är gjord av?
För inomhusbruk ofta RKK eller SKK men det gör för den skull inte en förgreningsdosa till en anslutningskabel i min värld. För mig är en anslutningskabel en kabel som ansluter en apparat till den fasta installationen. Antingen via en stickkontakt eller en anslutningsdosa.

Men det spelar egentligen ingen roll för jag håller med dig om att det finns mycket myt kring "klamringsförbudet".

• Gilla
Ludde67
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.