13 363 läst · 53 svar
13k läst
53 svar
Får jag göra detta som lekman?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 503 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 503 inlägg
Det beror dock på, ESV säger att det är tillåtet för att minska risker för yttre påverkan.M Marcus-AA skrev:
SS 4264000 säger att det är materialtillverkarens instruktioner som är gällande för installationsmateriel. Så säger tillverkaren av grenkontakten att du får klamra så är det ok, annars inte. (Dock berör den standarden inte lösa apparaturer så är inte helt gällande här)
Angående behörighet så räknas det inte till fast installation, även om kabeln sitter ”fast” efter klamring så är den inte fast ansluten till anläggningen, som är det som egentligen menas med fast installation.
Jag tycker att man ska gå på Bo’s resonemang, har man kontrollerar miljöns och det saknas risker så är det ok att använda sunt förnuft istället.
För inomhusbruk ofta RKK eller SKK men det gör för den skull inte en förgreningsdosa till en anslutningskabel i min värld. För mig är en anslutningskabel en kabel som ansluter en apparat till den fasta installationen. Antingen via en stickkontakt eller en anslutningsdosa.M Marcus-AA skrev:
Men det spelar egentligen ingen roll för jag håller med dig om att det finns mycket myt kring "klamringsförbudet".