Byggahus.se
Har håll på i nästan 1 timme med dessa tre. De helt omöjligt med manskraft/dragare få ut de två översta skuvarna. Någon som har någon ide om vad jag kan göra för att få ut fanskapen?

• Sliten dörrkarm med gamla gångjärnsskruvar, spackel, slitna kanter och skrapmärken. Nötta, föråldrade byggnadsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du knackat eller värmt?

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Knackat ja. Men värmt nej inte provat.
återkommer om 3min tack

Jag kan liksom dra åt dom lite. Så de är ju inte att de sitter helt fast. Känns som att det är gängan som man drar motsols med som är paj.

Slagmejsel med bitshållare, har tre möjliga slutresultat enligt min erfarenhet... Finns på bland annat Biltema
1. Skruven lossnar
2. Skruven går av
3. Spåret går sönder

Den har en rätt finurlig mekanik, här hittade jag en liten förklaring :)

• Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
Slagskruvare kan vara ett sätt.
Det är viktigt att få bra grepp i spåret och för det krävs att använda en skruvdragare som har både rätt bredd och rätt tjocklek. Annars blir det bara pannkaka och förstört spår. Konsten att skruva rätt med spårskruv har förfallit lite med alla moderna stjärn och torx.
Vill du rädda gångjärnet? Annars kan du slipa ett djupare spår.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Funka inte med värme heller. Mejseln hoppr till när jag försöker dra. Gängan är sönder. Har även försökt att fylla ut med silver tejp. De funka inte heller

Skulle nog försökt borra ut dem alt svetsa fast bult och dra/skruva loss.

• Gilla
Ubbe55 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Slagskruvare kan vara ett sätt.
Det är viktigt att få bra grepp i spåret och för det krävs att använda en skruvdragare som har både rätt bredd och rätt tjocklek. Annars blir det bara pannkaka och förstört spår. Konsten att skruva rätt med spårskruv har förfallit lite med alla moderna stjärn och torx.
Vill du rädda gångjärnet? Annars kan du slipa ett djupare spår.
Det är ett fönster som jag försöker restaurera. Gångjärnet bjyr jag mig inte om. Men är
Orolig att fönstret pajar om jag slipar upp djupare spår?

Skruvutsug
Borra
Testa emårn

M MrDizzy skrev:
Skulle nog försökt borra ut dem alt svetsa fast bult och dra/skruva loss.
Håller med enklast är ju borra bort skruvskallen allt fixat

• Gilla
Ubbe55
  • Laddar…
Haha. Tack kungar! De funkade att slipa upp ett spår
Fått kramp i biceps

• Närbild av en sliten dörrkarm med skadade gångjärnsfästen och skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Magnus E K och 10 till
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Slagmejsel med bitshållare, har tre möjliga slutresultat enligt min erfarenhet... Finns på bland annat Biltema
1. Skruven lossnar
2. Skruven går av
3. Spåret går sönder

Den har en rätt finurlig mekanik, här hittade jag en liten förklaring :) [media]
Japp jag har en sådan. Litet kul att det knappast finns några elmaskiner som gör vad denna grunka gör. Alla borde ha en dylik i sin arsenal!
__
PS. En god idé att fetta in mekaniken med tex lithiumfett för optimal prestanda, eller ”moly”-fett dvs MoS2-baserat.

Redigerat:
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Det som har fungerat bäst för mig när det gäller liknande skruv till fönster är att först värma lite så färgen blir mjuk och man lätt kan skrapa bort den. Viktigt att skruvspåret blir helt rent. Skrapa lite extra och sedan ta en bra skruvmejsel som passar bra i spåret och fyller hela spåret. Det brukar lyckas men ibland sitter det så hårt så skruven ändå ger sig.

• Gilla
Hammare&Spik
  • Laddar…
Sitter skruvar fast så ska man ju inte använda skruvdragare iallafall. Bäst är ju en väl passande mejsel och sen ta i. Oftast blir ju skruven förstörd av felaktiga verktyg så man gör det svårare och svårare själv dessutom. Sen rengöra ordentligt från start, inte efter man manglat spåret.......

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.