28 872 läst · 106 svar
29k läst
106 svar
Svårt att få huset sålt nu?
Varför skulle folk vilja betala mer än vad huset är värt bara för att de har pengar?L Linble skrev:
Jag tittar själv på hus och de flesta säljare har helt orealistiska förväntningar på vad de ska få. Man får räkna med ungefär -20% mot vad huset gick för i vintras beroende på vart huset ligger. För varje månad som går kommer man få mindre för sitt hus tills den dag det vänder, men det kommer sannolikt ta lång tid.
Jag kommer inte betala +20% mer än vad någon annan är beredd att betala bara för att jag har pengar på fickan.
En liten generell påpekan bara, angående sjunkande priser och att det inte spelar nån roll.Aaake37 skrev:
Jag tänker på att ungdomar, mfl. som får/fått tillökning i familjen nu inte kan flytta till nåt större pga. att de nu inte har råd med nytt boende.
Pengar till ny kontantinsats finns inte ju kvar längre.
Varför jag skrev inlägget vet jag inte, men såna här funderingar har jag nuförtiden när bostadspriserna går ner.
Det blir ju billigare att skaffa sig något större när priserna går ner.K K. L skrev:En liten generell påpekan bara, angående sjunkande priser och att det inte spelar nån roll.
Jag tänker på att ungdomar, mfl. som får/fått tillökning i familjen nu inte kan flytta till nåt större pga. att de nu inte har råd med nytt boende.
Varför jag skrev inlägget vet jag inte, men såna här funderingar har jag nuförtiden när bostadspriserna går ner.
Hade det funnits pengar till ny kontantinsats om priserna på nytt boende varit högre i stället för lägre??K K. L skrev:
Jo så är det absolut. Det är ju alltid en risk att köpa in sig på bostadsmarknaden till 85% belåningsgrad. Men 9 av 10 kommer fortfarande ha insatser kvar trots negång från tidigare bostadskarriärK K. L skrev:En liten generell påpekan bara, angående sjunkande priser och att det inte spelar nån roll.
Om man köpt precis på sin "smärtgräns", ja. Alla som haft lite större marginal borde lättare kunna byta upp sig vid sjunkande priser. Köper man precis på smärtgränsen så får man nog acceptera att man inte kommer kunna byta upp sig pga nån slags magisk värdeökning. Om man inte köper ett renoveringsobjekt och gör arbetet själv.K K. L skrev:
Men de som bor i hyresrätt eller hemma hos föräldrarna har sannolikt enklare att köpa nåt om priserna går ned. Det finns alltid vinnare och förlorare.
Generellt tror jag banker och byggbolag vinner mest på att priserna stiger mer än vad som motiveras av den generella inflationen. Inte de boende. Däremot har de som köpt sitt boende för länge sedan kunnat ha en låg bostadskostnad och till och med ta lån på huset för konsumtion och renovering och sitta med lägre kostnader än de som är mer färska på marknaden.
Det är inte sunt och normalt att man kan köpa ett hus, köpa tjänsten att renovera det och göra en jättevinst. Givetvis kan det finnas en liten premie för att man tar risken och köper, renoverar och på så sätt ligger ute med pengar och osäkerheten av vad renoveringen verkligen ska kosta. Men den har varit omotiverat stor.
Detta visar ju bara hur verklighetsfrånvända folk är. Att skriva att det "är orimligt att sälja utan värdeökning" får en ju att ta sig för pannan..J JohanLun skrev:Om man köpt precis på sin "smärtgräns", ja. Alla som haft lite större marginal borde lättare kunna byta upp sig vid sjunkande priser. Köper man precis på smärtgränsen så får man nog acceptera att man inte kommer kunna byta upp sig pga nån slags magisk värdeökning. Om man inte köper ett renoveringsobjekt och gör arbetet själv.
Men de som bor i hyresrätt eller hemma hos föräldrarna har sannolikt enklare att köpa nåt om priserna går ned. Det finns alltid vinnare och förlorare.
Generellt tror jag banker och byggbolag vinner mest på att priserna stiger mer än vad som motiveras av den generella inflationen. Inte de boende. Däremot har de som köpt sitt boende för länge sedan kunnat ha en låg bostadskostnad och till och med ta lån på huset för konsumtion och renovering och sitta med lägre kostnader än de som är mer färska på marknaden.
Det är inte sunt och normalt att man kan köpa ett hus, köpa tjänsten att renovera det och göra en jättevinst. Givetvis kan det finnas en liten premie för att man tar risken och köper, renoverar och på så sätt ligger ute med pengar och osäkerheten av vad renoveringen verkligen ska kosta. Men den har varit omotiverat stor.
Det är lite kejsarens nya kläder över fastighetspriserna.Aaake37 skrev:
Ifall man tänker efter lite så finns det ingen rimlighet att högst ordinära villor i storstadsområden gått för kring 10 miljoner. De är helt enkelt inte värda det. Men det har varit billigt att låna så folk har tyckt att de kan betala dessa summor då de ändå haft hanterbara månadskostnader. I framtiden kommer de nog att undra hur folk kunde vara så korkade.
Får man tillbaka det man lagt ut på huset jämte penningvärdeförsämring tycker jag man skall vara mer än nöjd. Det som blir ytterligare överskott kan i viss mån betraktas som omoraliskt - även om jag själv är i den sitsen att jag också skulle bli rejält förmögen (men jag måste ju bo någonstans). Jag tycker fortfarande inte att man ska tjäna på sitt boende.J JohanLun skrev:
Hejsan,
Jag bor i Lomma. Här är det attraktivt att bo. Numera finns det över 80 objekt ute. Tidigare var det runt 30. Alla slutpriser ligger på minus -3%, 7% och hittade även ett på -25%. Tidigare var det aldrig minus. runt 0 till +15%.
Min tips. Gå till hemnet och hitta ert hus. Gör en kostnadsberäkning. Var blir månadskostnaden? Gör analysen med att söka lån med era löner. Skulle ni kunna köpa huset idag?
Det ger en bra indikation om andra personer med liknande inkomster skulle kunna köpa huset idag. Om inte, kanske måste ni sänka mer.
Jag bor i Lomma. Här är det attraktivt att bo. Numera finns det över 80 objekt ute. Tidigare var det runt 30. Alla slutpriser ligger på minus -3%, 7% och hittade även ett på -25%. Tidigare var det aldrig minus. runt 0 till +15%.
Min tips. Gå till hemnet och hitta ert hus. Gör en kostnadsberäkning. Var blir månadskostnaden? Gör analysen med att söka lån med era löner. Skulle ni kunna köpa huset idag?
Det ger en bra indikation om andra personer med liknande inkomster skulle kunna köpa huset idag. Om inte, kanske måste ni sänka mer.
Lånekalkylerna är väldigt beroende på hur mycket pengar du har att stoppa in vid köpet och för de allra flesta så styrs ju det av hur mycket man får för nuvarande boende vid försäljning. Vem vet idag vad man får om några månader? Lägg därtill kommande räntehöjningar, RB höjer troligen med 0.5-0.75 till nu i November.L liqwid78 skrev:Hejsan,
Sen har bankerna gått ut medialt med att de framöver kommer skruva ned lånelöftena rejält på det. Blir som isvatten på en iskall marknad.M mnils skrev:Lånekalkylerna är väldigt beroende på hur mycket pengar du har att stoppa in vid köpet och för de allra flesta så styrs ju det av hur mycket man får för nuvarande boende vid försäljning. Vem vet idag vad man får om några månader? Lägg därtill kommande räntehöjningar, RB höjer troligen med 0.5-0.75 till nu i November.
K K. L skrev:Självklart, nu har de kanske fortfarande kvar lån att betala efter bostadsförsäljningen.
Edit: mao. All deras tidigare kontantinsats är borta + lite
Det gäller ju bara de som köpt dyrt de senaste åren. I övrigt så är det snarare lättare att köpa då ett mindre objekt sjunker mindre i pris och en hyreslägenhet blivit så dyr att kalkylen för eget större boende i båda fallen blivit bättre. Samtidigt har de flesta dessutom sparat mer pengar för annars gick något fel i planeringen.K K. L skrev:
Vi är inte ens nere på prisnivåer som innan coronan.
Har själv varit på många sådana objekt.L lbgu skrev:Det är lite kejsarens nya kläder över fastighetspriserna.
Ifall man tänker efter lite så finns det ingen rimlighet att högst ordinära villor i storstadsområden gått för kring 10 miljoner. De är helt enkelt inte värda det. Men det har varit billigt att låna så folk har tyckt att de kan betala dessa summor då de ändå haft hanterbara månadskostnader. I framtiden kommer de nog att undra hur folk kunde vara så korkade.
Senast en villa i Täby där Ägaren själv smält in en plastmatta på en spånskiva utan fall eller tröskel i ena badrummet och kaklat över plastmattan i det andra. Tak av masonitskivor istället för spont och papp. Köket ett sjaskigt hemmabygge och uppvärmning direktverkande el. Allt detta i en trött 70-tals kåk med total insyn från alla håll.
Sådana här objekt gick för 11-12 msek i April. Nu ligger de ute för 9 utan att ens få skambud. En nivå ner mot 5-6 för dessa objekt i framtiden är sunt