Jag har ett hus med krypgrund med lite fukt men under kontroll med hjälp av fläkt/avfuktare. Åldersbeständig plast på marken. Min fundering är om man skulle kunna ”pumpa” in makadam av lämplig storlek eller eventuellt (?) annat material t ex 20 cm så borde det väl hjälpa mycket mot uppstigande markfukt? Eller är det en dålig idé?
OK, tack. Menar du då att jag bör isolera under trossbotten (i krypgrunden)? I så fall antar jag att det vore bra med frigolit, som bör vara helt oorganisk. Jag gissar att om jag skulle fylla upp och gjuta upp golv "inuti" krypgrunden?Matti_75 skrev:
snälla ge inte råd när du inte har en aning om vad du pratar om och inte kan något om byggfysik.Matti_75 skrev:
Självklart är ett tvättat lager makadam bra i grunden och du får absolut inte ta bort plasten den ska vara kvar med rejäla överlapp och gärna dras upp någon decimeter på "väggarna".
isolering kan med vara bra finns kombinerade plast & isolering som går att rulla ut annars kör med plast + isolering.
sedan får du absolut inte bara stänga alla ventiler då måste man göra mer åtgärder och undersökningar.
det du kan göra är att testa stänga ventilerna på sommaren och ha dom öppna på vintern, det borde minska fukten avvsevärt.
Tack! jag hade uppfattningen att ett lager makadam borde hjälpa, då det är kapillärbrytande. Problemet är väl delvis att på ett smidigt sätt få makadamen på plats i krypgrunden, men här tror jag (?) att det går att "spruta" in den ungefär som gör när man fyller med betong. Självklart måste ventilationen vara kvar. Idag har jag undertrycksventilation samt avfuktning och den får vara kvar efter att ha fyllt på 150 mm makadam...A Aunty skrev:snälla ge inte råd när du inte har en aning om vad du pratar om och inte kan något om byggfysik.
Självklart är ett tvättat lager makadam bra i grunden och du får absolut inte ta bort plasten den ska vara kvar med rejäla överlapp och gärna dras upp någon decimeter på "väggarna".
isolering kan med vara bra finns kombinerade plast & isolering som går att rulla ut annars kör med plast + isolering.
sedan får du absolut inte bara stänga alla ventiler då måste man göra mer åtgärder och undersökningar.
det du kan göra är att testa stänga ventilerna på sommaren och ha dom öppna på vintern, det borde minska fukten avvsevärt.
Du menar alltså att isoleringen inte (som jag tänkte) ska fästas under trossbotten utan att den kan läggas ut ovanpå makadamen? d v s om jag t ex lägger 150 mm makadam och därefter isolering? och sen att jag har kanske 15 cm kvar i krypgrunden upp till trossbotten?A Aunty skrev:snälla ge inte råd när du inte har en aning om vad du pratar om och inte kan något om byggfysik.
makadam kan absolut sprutas in i krypgrunden.S sepani skrev:
den får absolut inte fästas på trossbotten, det kan vara direkt skadligt och leda till fuktangrepp.
isoleringen skall läggas på makadamen så man höjer temperaturen i själva krypgrunden.
ett alternativ till isolering kan vara en vara att fästa en värmekabel i trossbotten. Det hjälper mycket och drar i princip ingen el.
finns mycket man kan göra men det viktigaste är nog att veta att varje krypgrund är unik och måste behandlas unikt.
Jag håller med @Matti_75 . Svårt att se att ett lager makadam på plasten skulle stoppa markfukten. I vissa fall skulle det även kunna höja fuktnivån i krypgrunden.A Aunty skrev:snälla ge inte råd när du inte har en aning om vad du pratar om och inte kan något om byggfysik.
Vet du ens att du har som du skriver ”uppstigande markfukt”?S sepani skrev:Jag har ett hus med krypgrund med lite fukt men under kontroll med hjälp av fläkt/avfuktare. Åldersbeständig plast på marken. Min fundering är om man skulle kunna ”pumpa” in makadam av lämplig storlek eller eventuellt (?) annat material t ex 20 cm så borde det väl hjälpa mycket mot uppstigande markfukt? Eller är det en dålig idé?
de är konsensus att makadam är bra i en krypgrund.D daugaard skrev:
trycker det upp vattten eller rinner in vatten i krypgrund kan det "buffras" i makadamen för att sedan rinna undan, detta för att inte öka fukten i krypgrunden.
A Aunty skrev:snälla ge inte råd när du inte har en aning om vad du pratar om och inte kan något om byggfysik.
Snälla du jag är utbildad byggnadsingenjör med mångårig från branschen och jobbar där än idag. Även vidareutbildad i fuktkunskap då detta är ett hett ämne i branschen idag. Makadam gör ingen skillnad mot tillskjutande markfukt. Däremot är den kapillärbrytande. Det är väldigt få dagar om året då luften utanför grunden är bra att släppa in i grunden.A Aunty skrev:snälla ge inte råd när du inte har en aning om vad du pratar om och inte kan något om byggfysik.
Ja, ventilationen (undertrycksfläkt) i sig borde väl inte bidra till ökad (?) fukt i krypgrunden? Utan tvärtom? den transporterar ju ut antagningsvis fuktig luft från krypgrunden under huset? Eller möjligen om du menar att otillräcklig ventilation är en källa till fukt i grunden?A Aunty skrev: