5 345 läst · 88 svar
5k läst
88 svar
Ny spis passar inte gamla uttaget, vad göra?
Ok men öppnar man uttaget ser man ju där om det är gjort så men tänkte om allt ser ok i uttaget borde man väl inte kunna få spänning om inte nollan är ansluten i andra änden? Skulle vara om den då skulle vara ansluten till jord där då....useless skrev:
Det kan t ex vara "fulnollat" (Nollan ihopkopplad med skyddsjord i uttaget) via kabelns biledare som inte är gjord för att det ska gå en massa ström i den.
Inget problem, förutom att det är fel, så länge man kör med en spis med 400 V elementspänning. Men byter man till en 230-Voltsspis så börjar det gå ström i nollan/biledaren.
Eller att nollan är oansluten men ligger lös mot plåtkapslingen, det finns flera möjliga orsaker till varför man ska öppna och titta för det ger minst lika mycket information som en mätning. Dessutom är det en mycket enkel och snabb manöver.P ptlf skrev:
Ps
Att mäta och tolka mätresultat ställer höga krav på den som mäter då det finns många fallgröpper. Nu menar jag rent generellt och inte specifik i det här fallet. Att öppna dosor, rycka i trådar och titta vart trådarna går är en mångfalt säkrare metod.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Om du mäter mot en oansluten ledare så kommer du att få lite varierande mätresultat beroende på...P ptlf skrev:
Men det mest troliga är att du mäter 0V mellan en fasledare och en oansluten nolla, det är ju (nästan) samma sak som om du inte ansluter din andra mätprob alls. Men du kommer också att mäta ca 0V mellan en ansluten skyddsjord (men hur vet du om skyddsjorden var ansluten?) och nollan. Med lite olika tänkbara kombinationer av oanslutna och anslutna ledare så kommer du att få motstridiga mätresultat. Men hur vet man vilka som är korrekta resultat eller falska resultat. Det går att komma fram till det, men det krävs lite elkunskap, och gärna en resistansmätning av nollan mot (som man alltså vet absolut säkert är en ansluten jordledare) känd jord.
Sedan kan man tänka sig diverse mer exotiska fel, som att tråden man tror är nolla, går via en brytare någonstans, så den ibland är oansluten, men har fas på sig när någon tänder taklampan (ett sådant fel har orsakat en dödsolycka i ett badrum, skyddsjorden till handdukstorken var tändtråd till en lampa i ett sovrum).
Jag har personligen varit en hårsmån från att stryka med pga. en sådan felkoppling (utförd av elektriker). Skyddsjorden till ett nyinstallerat vägguttag var kopplat till tändtråden för takbelysning. Jag installerader en tung maskin ansluten till uttaget, och låg svettig och mekade på mage på den strömförande maskinen, med en jordad kabelstege 5 cm ovanför mig, någon instinkt fick mig att inte ta i kabelstegen när jag skulle häva mig ned. Att maskinen var strömförande upptäcktes (the hard way) 10 minuter senare.
Redigerat:
Nä det tar bara 4ggr så lång tid med samma mängd vattenHuddingebo skrev:
Kan ju inte bara vara jag som bytte spis för någon månad sedan och valde bort induktion pga att ALLA jag har provat, dyra som billigare hat fläktar som väsnas och piper och har sig.
Stänger av pga lite vattendroppar som "spottas" ur när man kokar potatis etc.
Jag lagar mycket mat och hatar verkligen induktion.
Köper man en highlightqpis med bra effekt (400v) så är de inte jättemycket långsammare på att koka upp vatten jämfört med induktion.
Ofta ska det ändå koka en bra stund så det spelar ändå ingen större roll på det storahela.
Det som tar tid än ändå alltid det man har i ugnen.... och ugnar på 400V med snabbstart är betydligt snabbare än de flesta 230V ugnar på enfas.
Fel!Huddingebo skrev:
Samma.
Men risken för effektnedrag är ändå betydligt större med en 230v spis.
Kör du 400v ugnen på grill så har du ändå möjlighet att köra spisen på riktigt hög effekt utan att riskera nedreglering för man använder sällan alla fyra plattor samtidigt på max.
Dessutom är 400v ugnar alltid snabbare.
Läs på maximal effekt på olika spisar så ser du att det skiljer en hel del mellan 400v och 230v.
Som många är inne på här så köper du en spis med sämre prestanda än den du har.A Aiglebak skrev:Hej!
imorgon får vi hem denna spis [länk]
Efter att vi slängde gamla spisen idag så fick vi reda på att det inte är rätt uttag för den nya spisen
Gamla spisen
[bild]
[bild]
Som jag förstår behöver vår nya spis att fast installeras av en elektriker. Skulle det vara ett problem för en elektriker att utföra det arbetet? Eller är det för mycket bök, tid och pengar att utföra det?
7400w anslutningseffekt är lite på en induktionsspis och denna modellen är till för de som har typ äldre lägenheter i Sverige, Norge och övriga Europa.
Okejelectroluxaren skrev:
Den kan inte vara sämre än vår förra spis. Fick endast maximal effekt på en platta. De andra plattorna hade inte tillräckligt med effekt för att koka upp vatten
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Grejen är att du vet inte om "nollan" är en neutralledare förrän du har kontrollerat att den är ansluten till (rätt) N-plint i elcentralen, och inte är felkopplad någonstans på vägen t.ex i en sockeldosa. Det är ingen nolla bara för att den är blå och sitter på rätt plint i uttaget.P ptlf skrev:
Men jag (vi) är samtidigt petiga här. Man får själv bedöma ifall det kan finnas oegentligheter i sin anläggning och hur långt man därmed behöver kontrollera.
Fel, både professionella testet och mina egna tester visar att de skiljer betydligt mer mellan gjutjärn och highligt än mellan highlight och induktion.electroluxaren skrev:
Speciellt med 400V då du i betydligt mindre utsträckning riskerar att överbelasta en fas och få nedreglerad effekt pga en fas maxar.
En ugn som belastar 2 faser (400V) har betydligt mindre risk att överbelasta en fas jämfört med en ugn som belastar en fas.electroluxaren skrev: