Byggahus.se
Hej,

Någon duktig rörmokare som kan svara på vad detta är för ventil?

Problemet är att insatsen inte stänger helt, bytte till en ny termostat och det är samma fenomen. Vet inte om det satt rätt termostat tidigare heller.

Antar att ”stiftet” är för kort, alternativt att termostaten inte går så långt in. Eller helt fel på hela ventilen?

Jag bor 5 mil bort från fastigheten, stort tack på förhand

• Radiatortermostat monterad på en vitmålad radiator med synliga rör och elledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vattenledningsventil på vägg, målad över och med synliga korrosionsspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om den inte stänger och jag inte har helt fel, så prova med att lägga en 1-krona eller 2-krona i hålet på termostaten. Det gäller bara att få tryck långt in. Lite Mac Gyver ( hoppas det är rätt stavning )

Edit fixat med namnet

MacGyver

• Gilla
jonaserik
  • Laddar…
D Dilato skrev:
MacGyver
Ingen rörmokare som kan ge ett utlåtande? :)

Är inte direkt hemma på ventiler , du hänföra till några texter på den om det finns.

Hade bytt termostatventil, livslängden är passerad

Det är en gammal Danfoss ventil!

Det du skulle kunna börja med är att byta packbox, vilket går att göra under tryck väldigt enkelt! Det är själva mässingsdelen som piggen sitter i! Skulle väl tippa på att den gjort sitt och att det är smuts längre in i ventilen. Så ny packbox med fett i samt lite massering av dito borde göra susen

Det är en bra start, annars skulle jag säga att nästa steg är att byta hela ventilen.

https://www.vvsochbad.se/danfoss-pa...ytsMA5bRLBRtXmUiA4xf-cnkCGyWmfCcaAjfKEALw_wcB

• Gilla
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Det är en gammal Danfoss ventil!

Det du skulle kunna börja med är att byta packbox, vilket går att göra under tryck väldigt enkelt! Det är själva mässingsdelen som piggen sitter i! Skulle väl tippa på att den gjort sitt och att det är smuts längre in i ventilen. Så ny packbox med fett i samt lite massering av dito borde göra susen

Det är en bra start, annars skulle jag säga att nästa steg är att byta hela ventilen.

[länk]
Finns det länk till någon bra instruktion för packboxbyten?
...man kan alltså göra detta under tryck -är det bara att gänga ur den och byta när som helst?
Är det fördel att stänga cirkpump och kommer det rinna ut vatten?
(Ursäkta lite trådkapning)

Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Finns det länk till någon bra instruktion för packboxbyten?
...man kan alltså göra detta under tryck -är det bara att gänga ur den och byta när som helst?
Är det fördel att stänga cirkpump och kommer det rinna ut vatten?
(Ursäkta lite trådkapning)
Här får du en länk ;) https://www.hsb.se/contentassets/35eeaeb28e834940b0e6676aa37d37b8/har-ditt-element-blivit-kall.pdf

Men ja, det kan du göra under tryck med systemet igång. En ny packbox har armaturfett kring pinnen som ska smörja dom interna delarna, det torkar bort med tiden och det börjar kärva Pisslätt att byta (y)

• Älska
Rostig_9000i_-88
  • Laddar…
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Här får du en länk ;) [länk]

Men ja, det kan du göra under tryck med systemet igång. En ny packbox har armaturfett kring pinnen som ska smörja dom interna delarna, det torkar bort med tiden och det börjar kärva Pisslätt att byta (y)
Kanon, jättetack!!
Jo, jag har några packboxar som jag nog skulle behöva byta då jag knackat igång dem på stiftet nu i några år...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.