Byggahus.se
Bonus malus var för att få de som köper en ny bil idag att köpa en elbil, inte för att få skrotbilsförare att köpa en ny elbil...

Jag är själv trött på att köra skrothögar, därmed vill jag ha en förhållandevis ny bil.
Nu börjar vår laddhybrid närma sig 7år, och jag tänkte börja se mig om efter en nyare bil, hade önskat en eldriven kombi, men det går inte att få tag på begagnat. Vi får väl se hur marknaden ser ut i vår.

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Bonus malus var för att få de som köper en ny bil idag att köpa en elbil, inte för att få skrotbilsförare att köpa en ny elbil...

Jag är själv trött på att köra skrothögar, därmed vill jag ha en förhållandevis ny bil.
Nu börjar vår laddhybrid närma sig 7år, och jag tänkte börja se mig om efter en nyare bil, hade önskat en eldriven kombi, men det går inte att få tag på begagnat. Vi får väl se hur marknaden ser ut i vår.
problem är ju att elbilar inte håller i 20 år för att fattigt folk ska kunna köpa dom eller hur?

• Gilla
wildeside
  • Laddar…
M maria01 skrev:
problem är ju att elbilar inte håller i 20 år för att fattigt folk ska kunna köpa dom eller hur?
Varför skulle det vara så? Det mesta tyder på att batterierna (med visst kapacitetstapp) kommer att hålla längre än bilarna. Och bilarna i sig kommer förstås hålla minst lika länge som avgasbilar.

• Gilla
Bangan och 6 till
  • Laddar…
O
O OskarL skrev:
Googla på livscykelanalys elbil så kan du jämföra. Att den tillverkas och fraktas från Kina blir försumbart om du kör mycket. Finns mycket att läsa och jämföra.
Javisst, jag vet men försumbart är det inte och köra överhuvudtaget är inte bra så att minska det är bättre och sen va det med att bli ännu mer beroende av Kina, det gillar jag inte alls, oberoende om det är en Tesla, Mg osv.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför skulle det vara så? Det mesta tyder på att batterierna (med visst kapacitetstapp) kommer att hålla längre än bilarna. Och bilarna i sig kommer förstås hålla minst lika länge som avgasbilar.
dom pratar om 150 till 200 att byta batteri i en tesla i usa i sverige kommer det vara betydligt dyrare

tesla är väll en få el bilarna som en svensk barnfamilj får plats idag så det dom man får räkna på om 20 år

nissans beräknar att deras batteri håller 12 år

M maria01 skrev:
Hur länge håller en elbil då?
Jämför gärna med en bil med förbränningsmotor.

M maria01 skrev:
dom pratar om 150 till 200 att byta batteri i en tesla i usa i sverige kommer det vara betydligt dyrare

tesla är väll en få el bilarna som en svensk barnfamilj får plats idag så det dom man får räkna på om 20 år

Tesla är nog ganska unik, jämför istället med en Nissan Leaf, där byter man enskilda celler snabbt och billigt.

Jag känner barnfamiljer som kör runt i en Leaf, eller en Kia eNiro, eller en ID4, osv osv.

• Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Det finns rätt många elbilar som en hel familj får plats i; Skoda Enyaq, MG Marvel, MG5, VW ID4, Audi e-tron och för att inte tala om familjebussar som Maxxus och Citroen e-Berlingo som dessutom går att få sjusitsiga.

Har hänt väldigt mycket med utbudet de senaste 3 åren.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Vad det kostar att byta ett batteri som inte behöver bytas är oväsentligt.

M maria01 skrev:
Jaså? 12 år längre än bilens livslängd trodde jag de kom fram till.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur länge håller en elbil då?
Jämför gärna med en bil med förbränningsmotor.
ja min granne kör ju dagligen runt med sin
Citroën Traction Avant från 1949 jag har själv en bil från 1971

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vad det kostar att byta ett batteri som inte behöver bytas är oväsentligt.

Jaså? 12 år längre än bilens livslängd trodde jag de kom fram till.
får vi se en bild på din elbil

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
M maria01 skrev:
får vi se en bild på din elbil
Nej, men jag äger och kör en VW ID4 om du undrar.

• Gilla
Bangan
  • Laddar…
M maria01 skrev:
ja min granne kör ju dagligen runt med sin
Citroën Traction Avant från 1949 jag har själv en bil från 1971
Anekdotisk bevisföring håller inte långt.
Har du några som helst data på hur lång livslängden på en elbil är jämfört med en "fossilbil"?
Eller är det bara en "magkänsla"?

• Gilla
Arnejaevel och 4 till
  • Laddar…
Förklara gärna! Jag förstår om man tycker att en viss politik leder till ett visst utfall, önskat eller ej, men att man tror att ens motståndare är onda och bara vill andra illa har jag aldrig förstått mig på.

Jag tror också att politik jag inte sympatiserar med leder till dåliga utfall, men jag utgår alltid från att de som står för den vill något relativt positivt, även om jag inte tror att de får det utfall de hoppas på, utan något på skalan dåligt–uselt beroende på hur naiva eller ogenomtänkta förslagen är.

Men från vänster synes man ofta tro illa om sina motståndares motiv. Varför?
Vi helt överens på den punkten att jag inte heller tror att de med motsatt politisk ståndpunkt än min är onda.
Men de företräder inte mig.
Jag vet att den borgerliga sidan riktar sig till, och och kämpar för en helt annan grupp än den sympatiserar med.
Och det respekterar jag
Det jag inte accepterar är när man försöker föra väljarna bakom ljuset genom att utlova åtgärder som man vet inte kommer att utföras.
Tyvärr så har den tendensen blivit allt vanligare på sista tiden.
Kanske det beror på att numera har vi proffspolitiker som aldrig varit ute i det verkliga livet för att förtjäna sitt uppehälle.
De är totalt omedvetna om hur verkligheten ser ut för majoriteten av medborgarna i samhället
Det gäller alla partier

• Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det finns rätt många elbilar som en hel familj får plats i; Skoda Enyaq, MG Marvel, MG5, VW ID4, Audi e-tron och för att inte tala om familjebussar som Maxxus och Citroen e-Berlingo som dessutom går att få sjusitsiga.

Har hänt väldigt mycket med utbudet de senaste 3 åren.
det handlar om
räckvidd
och pris med och snabb laddning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.