221 332 läst · 445 svar
221k läst
445 svar
Lurar grannen min svärmor ang elförbrukningen för gemensam vattenpump?
Ja det är nog bättre/enklare att ha eget vatten och avlopp än att dela det med grannen eller svärmor.F fusion skrev:
devjoachim skrev:
Jodå, dem har misstänkt något länge, men ingen av dem har orkar bry sig eftersom grannen är rätt jobbig att ha att göra med.
Men nu har hon gått i pension och jag fick reda på vad pumpen drog, så nu vill hon snacka med grannen lite försiktigt.
Men planen är väl att ringa firman som sålde och installera den, fråga om dem kan kolla varför den drar 1650kwh på en månad och se vad som kommer fram![]()
devjoachim skrev:
Jodå, dem har misstänkt något länge, men ingen av dem har orkar bry sig eftersom grannen är rätt jobbig att ha att göra med.
Men nu har hon gått i pension och jag fick reda på vad pumpen drog, så nu vill hon snacka med grannen lite försiktigt.
Men planen är väl att ringa firman som sålde och installera den, fråga om dem kan kolla varför den drar 1650kwh på en månad och se vad som kommer fram![]()
Hej,
Är helt novis på detta så ber om ursäkt på förhand om frågorna är dumma/naiva.
Jag uppfattar det som att svärmor får en egenkomponerad faktura från grannen. Han kan ju skriva exakt vad han har lust med på den sammanställningen. Skickar aldrig grannen en bild på fakturan o mätarställningen? När du skriver att grannen är ganska jobbig att ha med att göra så borde det vara ännu viktigare att ha det så tydligt som möjligt. Hur räknar man ut fördelningen på ett rättvist sätt? De olika boendena kan ha heelt olika förbrukning.
Om du har en pump på 2kw, vilket är stor motor för hushåll, och den går 24/7 så skulle den förbrukat 1440kWh (2kW x 24 timmar x 30 dagar). Något stämmer inte med hans redovisning av antalet kWh.devjoachim skrev:
Hej,
Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.
Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?
1653kwh för en månad? För en vattenpump?
[bild]
Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?
Hur mycket drar era pumpar?
Det är alltså frågan om en enskild elmätare, specifikt för pumpen?devjoachim skrev:
Elmätare finns, den grannen läser av, men känns som han läser den fel eller tar sin egna istället .
Men var ett tag sen svärmor hade tillgång till pumpen, dem har ju rätt att kolla den också, då dem gemensamt investerat i den osv.
Svärmor är lite försiktig nu, men kommer att snacka med grannen vid tillfälle![]()
Jag tror det är så enkelt att grannen läser av elmätaren för vattenpumpen och nogsamt räknar ut förbrukningen och egentligen fakturerar lite för lite, glömmer bla nätavgift.
Men det lilla felet är att han inte noterat eller tänkt på att sista siffran i avläsningen är tiondedelar. dvs det är ett omedvetet decimalfel.
Så hon har fått betala tio gånger för mycket. Men lägger man på nätavgift mm så blir det väl,ca fem gånger för mycket
Men det lilla felet är att han inte noterat eller tänkt på att sista siffran i avläsningen är tiondedelar. dvs det är ett omedvetet decimalfel.
Så hon har fått betala tio gånger för mycket. Men lägger man på nätavgift mm så blir det väl,ca fem gånger för mycket
En rimlig elförbrukning för att pumpa ett enskilt hushålls vatten under en månad är 5 kWh.Sixten1970 skrev:
Ja, enligt svärmor har dem en enskild mätare endast för pumpen. Och som du säger så känns det som att det saknas en decimal.GoC skrev:
Jag tror det är så enkelt att grannen läser av elmätaren för vattenpumpen och nogsamt räknar ut förbrukningen och egentligen fakturerar lite för lite, glömmer bla nätavgift.
1653kw låter mycket. Lösningen är i alla fall relativt enkel. Begär att få se förbrukning innan betalning och viktigt är då att förbrukningen är från endast pumpen. Man kan nämligen med enkla medel sätta en separat elmätare på pumpen som båda har tillgång till. Som jämförelse kan jag säga att min förbrukning på en månad var ca 1800kw på hela husetdevjoachim skrev:
Hej,
Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.
Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?
1653kwh för en månad? För en vattenpump?
[bild]
Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?
Hur mycket drar era pumpar?
Ändå underligt att grannen har "missar" det under så många år?devjoachim skrev:
Baserat på svärmors totala elförbrukning för ett liknande hus borde pumpens förbrukning varit väldigt nära och t o m högre än grannens totala förbrukning?
/Krille
Håller med, känns väldigt suspekt.K Krille4 skrev:
Eftersom svärmor har gått med på det under en längre tid, så har väl det fortgått eftersom ingen flaggat.
Är väl enklast att gå och titta på räkneverket på elmätaren till pumpen, då lär man se om det har tiondelar samt om pumpen går konstant, vilket den måste göra för att kunna förbruka så mycket ström som fakturan anger.L LiteForce skrev:1653kw låter mycket. Lösningen är i alla fall relativt enkel. Begär att få se förbrukning innan betalning och viktigt är då att förbrukningen är från endast pumpen. Man kan nämligen med enkla medel sätta en separat elmätare på pumpen som båda har tillgång till. Som jämförelse kan jag säga att min förbrukning på en månad var ca 1800kw på hela huset
Om du läst tråden hade du funnit att en skribent givit svaret du gav ganska omgående. Sen har samma svar upprepats i många inlägg… #76 #77 #117 och #195 är några..,göran claesson skrev:
Borde vara ett krav att man åtminstone läser igenom tråden innan skrivklådan blir för svår.
Tråden är 3ggr så lång som den borde vara just pga att flera tycker det är viktigare att skriva än att läsa.
Förlorarna är den stora tysta majoriteten som måste traggla seg igenom massa nonsensinlägg.