Byggahus.se
Hej,
Har en FLVP Nibe F470 där trycket sjunker/varierar. Märkte detta efter att jag avluftat systemet. Låter inte alls lika mkt från radiatorerna efter avluftningen men har däremot märkt att trycket varierar väldigt mkt. Går från 0 - 2,5 bar. Kollade expansionskärlet och märkte att det varken kom luft eller vatten från ventilen så pumpade in luft och gjorde om avluftningsproceduren. Men fortsatt denna stora variation i tryck. Så ska det väl inte vara? Vad kan jag göra åt det? Tacksam för tips.

Expansionskärlet kanske är trasigt och behöver bytas om det inte räcker att pumpa upp bälgen? Förtrycket ska normalt vara 0,5 bar med tomt kärl.

På min läkte både säkerhetsventilen och påfyllningsventilen.
Den sistnämnda fyllde på och den andra tömde ut.
Trycket åkte jojo.
Kolla om det droppar från röret till säkerhetsventilen.

Verkar vara fel på säkerhetsventilen. Fyllt upp trycket till 1 bar och efter ca en timme så har säkerhetsventilen släppt ut vatten...
Är det den som ska bytas då? Är det lätt att göra själv? Mvh

Ja om man motionerat den och den inte sluter tätt är nästa steg att byta till en ny säkerhetsventil. Jag tycker det är lätt att byta. Kommer en del vatten så man behöver en gammal handduk eller liknande men det går ju snabbt.

Säkerhetsventilen är lätt, påfyllningsventilen mindre kul.

Ok. Men är det inte konstigt att trycket ökar från 0 igen. Nör kompressorn kör så kan trycket öka till ca 2 bar. Och sen en stund senare gå ner till 0 igen, osv...

Som jag skrev tidigare, kan vara att båda ventilerna läcker.
Påfyllningsventilen börjar läcka, trycket ökar, säkerhetsventilen öppnar, och så där håller det på.
Vi har 30 pannor i vår förening, vanligaste problemet är just detta, sen kommer kärlet.

Tkr påfyllningsventilen är torr, men virat papper runt nu så får se...

Vad är konsekvens av att trycket varierar så från 0-2? Vad spelar det för roll? Vad händer om jag inte gör ngt åt det? Mvh

Anen ventilen läcker inte utåt, utan den är inte tät mot värmesidan, så trycket fylls på in i pannan sakta men säkert.

Den läcker inte utåt, utan den läcker internt och fyller på färsk vatten i systemet.
Färskt vatten innehåller syre som gör att panna, rör och element rostar/oxiderar.
Men när du säger att det pendlar 0-2 bar, tror jag mer på att det är kärlet.
Trycket varierar beroende på hur varmt vattnet är. Kärlet är till för att jämna ut trycket.

Ok. Hur vet man då om det läcker?
Ja, kanske är kärlet. Kan jag undersöka det på ngt vis? Har öppnat ventilen och då kom varken luft eller vatten ut. Pumpade då i ca 0,5 bar...

Hade du 2,5bars säven öppen när du pumpade in luft? :thinking:

A anen skrev:
Ok. Hur vet man då om det läcker?
Ja, kanske är kärlet. Kan jag undersöka det på ngt vis? Har öppnat ventilen och då kom varken luft eller vatten ut. Pumpade då i ca 0,5 bar...

T tobbetk skrev:
Hade du 2,5bars säven öppen när du pumpade in luft? :thinking:
Vad menar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.