Byggahus.se
Håller på att rita på hur vårt rum för vedpannan ska se ut. Bygger helt ny maskinhall så jag har rätt fria händer men vill ändå ha det så yteffektivt som möjligt
Planen är 3x4m rum
Acktank 2000l
Vedpanna Baxi excellent 30 lamda
Kulvert över till boningshuset
Vi ska även få plats för lite ved och hydrofor inkl ev reningsutrustning

Åsikter?
Enkel ritning eller planlösning med rektanglar, cirklar och linjer, möjligtvis arkitektur- eller ingenjörsdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beroende på dina förutsättningar i övrigt är väl en god tanke att fundera på hur du transporterar in veden. Det är ju ganska smidigt om möjlighet finns att lagra ved på pall och bara köra in pallar för att slippa stapla om och ha sig.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Beroende på dina förutsättningar i övrigt är väl en god tanke att fundera på hur du transporterar in veden. Det är ju ganska smidigt om möjlighet finns att lagra ved på pall och bara köra in pallar för att slippa stapla om och ha sig.
Det är därför jag har slagport så jag kan köra in veden på pall :cool:

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jag hade bytt plats på panna och tank med tanke på ergonomin när du ska stoppa i ved ,men du kan ju prova att lava ved och känna efter hur det känns för dig.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
T Trappa skrev:
Jag hade bytt plats på panna och tank med tanke på ergonomin när du ska stoppa i ved ,men du kan ju prova att lava ved och känna efter hur det känns för dig.
Mm, bra synpunkt.

N noone70 skrev:
Det är därför jag har slagport så jag kan köra in veden på pall :cool:
Jag skulle försökt ställa pannan så man kan ha 2 pallar på var sin sida med ved för att enkelt kunna "byta pall"
och gärna en "veckas" förbrukning inne i pannerummet.
Hur gör du när snön faller med pallarna? hur går det att dra pallarna då?
Tänk även på åt vilket håll luckan öppnas..

• Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
J
Hur gör du när snön faller med pallarna? hur går det att dra pallarna då?.
Vad menar du?

Kan du flytta väggen till höger till jäms med fönstret och ge rummet 1 meter till på djupet. Der är mycket grejer som ska in och det blir aldrig för stort i ett teknikrum. Eftersom du ska ha tank, tänk då på att det ska vara lätt att koppla på en kulvert , så du inte behöver dra rör genom hela rummet.
Hur lång kulvert blir det ?

J jonaserik skrev:
Kan du flytta väggen till höger till jäms med fönstret och ge rummet 1 meter till på djupet. Der är mycket grejer som ska in och det blir aldrig för stort i ett teknikrum. Eftersom du ska ha tank, tänk då på att det ska vara lätt att koppla på en kulvert , så du inte behöver dra rör genom hela rummet.
Ok tack

kulverten kommer nog vara 8-10 m

J jonaserik skrev:
Kommer byta plats på acktank och panna. Har mycket annat som ska få plats i byggnaden, men några kvm ska jag nog få in :)

Hur har du tänk med att skicka värmen , Bara genom kulverten direkt med en shunt i pannrummet. hutr är din tanke för att VV i huset. En kulvert med ev 4 pipor är inte gratis ( värme och VV,) Ska du ha någon VVB i huset.

J jonaserik skrev:
Hur har du tänk med att skicka värmen , Bara genom kulverten direkt med en shunt i pannrummet. hutr är din tanke för att VV i huset. En kulvert med ev 4 pipor är inte gratis ( värme och VV,) Ska du ha någon VVB i huset.
Det kommer sitta en Nibe s1155 som fixar den biten

Aha , så vedpannan ska bara vara för maskinhallen då eller. Det går att göra en egen kulvert med kopparrör/isolering/avloppsör110
Eftersom du skriver kulvert så antog jag att du skulle serva huset ned vedpannan , alla sätt är bra bara det fungerar .

• Gilla
noone70
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Aha , så vedpannan ska bara vara för maskinhallen då eller. Det går att göra en egen kulvert med kopparrör/isolering/avloppsör110
Eftersom du skriver kulvert så antog jag att du skulle serva huset ned vedpannan , alla sätt är bra bara det fungerar .
Ja jag ska serva huset, via s1155 och prioriterad tillsats.

Om jag förstår rätt , rätta mig om jag har fel, Du ska ha en VP som nästan huvudkälla och om det behövs så ska det spetsa från ved/tanken och i VP finns en VVB för VV i huset. I övrigt så ska panna/tank vara för värme i maskinhallen. Du får ursäkta , i mitt tycka lite som att gå över ån efter vatten , när en rejäl värmekälla finns., klart den kanske inte räcker för båda hus och maskinhall..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.