Byggahus.se
D Daniel 109 skrev:
Det var ”rätt volt” jag reagerade på. Volt är en enhet inte en storhet. Det blir lite som att skriva att det ska vara rätt meter på snöret. Det finns bara en sorts meter.
Ok, jag missade antal. Jag undrade ifall man kunde använda en VFD som har trefas och upp till 400 volt ut,till annat än motorer, och då ställa in rätt frekvens och rätt antal volt. Du verkar kunnig inom området, kan du förklara det tack.

När det gäller trefas så tror jag att kanske inte alla har tänkt på begreppet fas har en innebörd. Inte bara att det är en tråd som är farligt att beröra.
Eftersom fas innebär "spänningsnivå i tiden" så måste - som redan nämnts ovan - olika enheter som ska samverka i ett sådant system synkroniseras. Annars blir det helt slumpmässiga huvudspänningar och ingen kontrollerad rotation med 120° förskjutning.

C cpalm skrev:
Fast en vanlig inverter för mikroproduktion fasar väl in sig / synkar mot nätspänningen?
Så så länge det finns extern trefasmatning borde det väl funka?

Njo men de blir också synkade mot nätet.
Vill man klara sig utan nät så är det en helt annan problematik.

W WTSHTF skrev:
Tack, då kommer nästa fråga. Har tittat på dessa VFD, och det finns de med trefas 400 VAC ut och enfas in men det står på många ställen att dessa enbart går till motorer. Vet Du varför man inte bara kan ställa in dem på rätt volt och rätt frekvens och låta dem driva annat som ej är just elmotorer? Eller går det kanske.
De jag använder har ju ett stort filter efter sig. Det kostar väl mer än omformaren har jag för mig. Men det är inte alla varianter som fungerar bra. Hade en från siemens och ingenting fungerande tills vi bytte då gick det på en gång. Fast efter filtret kan jag mäta 230V med 75Hz redan vid obelastat.

Men det kan vara ett programmeringsfel med applikationen att få ut en konstant frekvens utan svar är liksom så ovanlig att ingen gör det.

En vanlig frekvensomformare VFD för motordrift går bra att använda om de tillåter att köras i sk skalär mode. Med ett enkelt LC-filter efter kan de ge ett bra resultat som normal matningskälla.

MBL19 MBL19 skrev:
Exempelvis denna inverter klarar göra om enfas till 3-fas. Men du behöver 3st.
[länk]
Jag lyfter på hatten, tack. Då blev svaret på min fråga Ja, Det går. Med en så pass
avancerad inverter. Nu får jag fundera på hur de lyckas med att få fas 120 grader och -120 grader,
någon som vet och kan förklara för en yngling?

W WTSHTF skrev:
Jag lyfter på hatten, tack. Då blev svaret på min fråga Ja, Det går. Med en så pass
avancerad inverter. Nu får jag fundera på hur de lyckas med att få fas 120 grader och -120 grader,
Utan att veta helt säkert skulle jag säga att de kommunicerar via ”CAN” bus för att uppnå fasförskjutningen.

W WTSHTF skrev:
Nu får jag fundera på hur de lyckas med att få fas 120 grader och -120 grader,
Vad som behövs är en signal eller puls som markerar fas-lägets start.
Då använder man L1 som referens är faserna förskjutna 120˚ resp 240˚
L2 är förskjuten 1/3 period, 120˚ av 360˚ , och L3 ligger fördröjd 2/3 period.

50Hz motsvarar 20 ms perostid (t = 1/frekvens)

Fördröjning för L3 och L3
t2 = 20 x 120/360 = ca 7s
t3 = 20 x 240/360 = 13s

Hur man överför signalen är inte ointressant, men en elektrisk puls räcker.
Allmäna dataprotokoll brukar vara mindre lämpliga speciellt..

• Gilla
WTSHTF
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.