Byggahus.se
ska dra lågvolt 12-31V kabel i slang under stengången, eventuellt också en skarvsladd 230V.

Några frågor:

1) val av slang - funderar på dräneringsslang eller vanlig gul slang
kan det finnas någon fördel att använda dräneringsslangen istället för gul slang för att därmed få bort eventuellt inkommande vatten?

Eller är det en dålig ide?

(slangen kommer ligga i sand under stengången och med presenning på ovansidan för att förhindra sandinträngning uppifrån/sidor.

om dräneringsslang kan jag också dra en skarvsladd för 230V - som då går att dra ur vid behov.

2) jag kommer sätta upp några olika slingor och dra 4 lågvoltskablar i röret (delvis som reservkabel).
Det finns ju alltid risk för fel i ansluten belysning och kortslutning. Kommer ansluta trafo via jordfelsbrytare.
Finns det något smidigt sätt och säkringshållare som fungerar bra utomhus med 12-31V utrustning utomhus?

Vilken säkringstorlek är lämplig för 12V-31V slingorna - kommer vara ledslingor så troligen max några A.

Kan denna och 5A säkring vara vettigt

Är det overkill att säkra ledslingorna?

En dräneringsslang används för dränering och en "gulslang" används för starkströmskablar. En starkströmskabel i mark ska märkas med antingen ett gult varningsband 1 dm ovanför eller en gul slang.
Du behöver inte tänka speciellt på vatten, det tränger in överallt och en H07RN tål vatten, dock inte permanent nedsänkt i vatten.
Dock medger inte alla tillverkare av H07RN-F förläggning i rör i mark. H07BQ som du länkar till har lite andra egenskaper, främst tål den nötning bättre. Har inte kollat ifall någon tillverkare medger markförläggning. Det är lite udda att lägga en skarvsladd i rör i mark så det är ingenting som jag rekommenderar, utan man måste ha koll på den och dra ut den nån gång per år för inspektion.

Vilken storlek på säkringen du ska ha beror på flera faktorer, först och främst vilken kortslutningsström som transformatorn ger och vilken kortslutningsström som du i praktiken kan få som lägst (kortslutning längst bort). Men du ska inte behöva någon säkring, utan välj istället en trafo av känt fabrikat som har inbyggda överströmsskydd.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En dräneringsslang används för dränering och en "gulslang" används för starkströmskablar. En starkströmskabel i mark ska märkas med antingen ett gult varningsband 1 dm ovanför eller en gul slang.
Du behöver inte tänka speciellt på vatten, det tränger in överallt och en H07RN tål vatten, dock inte permanent nedsänkt i vatten.
Dock medger inte alla tillverkare av H07RN-F förläggning i rör i mark. H07BQ som du länkar till har lite andra egenskaper, främst tål den nötning bättre. Har inte kollat ifall någon tillverkare medger markförläggning. Det är lite udda att lägga en skarvsladd i rör i mark så det är ingenting som jag rekommenderar, utan man måste ha koll på den och dra ut den nån gång per år för inspektion.

Vilken storlek på säkringen du ska ha beror på flera faktorer, först och främst vilken kortslutningsström som transformatorn ger och vilken kortslutningsström som du i praktiken kan få som lägst (kortslutning längst bort). Men du ska inte behöva någon säkring, utan välj istället en trafo av känt fabrikat som har inbyggda överströmsskydd.
]
Ok tack för bra svar.

Blir det annorlunda med val av slang om jag bara drar 12-31V kablage?
Antar att slang flr 12V är valfri.
Dvs att man kan slippa att kablarna ligger i vatten.

De kablar jag ska dra är av varierande kvalitet.
Denna från rusta känns inte som särskilt bra "täthet"
Från jula en bolthikabel som känns mer "tät"
Har också en gammal rusta belyskabel som är lik bolthikabeln.

Och på slangen gör man hål på undersidan i lågpunkterna så att ev vatten som kommer in har möjligheten att rinna ut. Gör man inte det kommer man med tiden att ha en slang full med vatten.

• Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och på slangen gör man hål på undersidan i lågpunkterna så att ev vatten som kommer in har möjligheten att rinna ut. Gör man inte det kommer man med tiden att ha en slang full med vatten.
Ok ska göra det om jag tar den gula slangen.

Men finns det då någon nackdel med dräneringsslangen för mitt ändamål med lågvoltskabel?

Dräneringslangen släpper ju ut vattnet ochvskyddar kabeln.

Man behöver även titta på strömmen/effekten. Allt över 50 V eller 10 A eller 200 VA betraktas som starkström.

Är det inte starkström och den matas från en SELV-källa får du välja slang själv.

• Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Ok så då är det ibga problem ur strömhöbseende 12-31V och under 10A kommer det vara.

Fast selv vet jag inte om det är avseende trafo till ledslingorna

Antar att det rent praktiskt, inte är idiotiskt med dräneringsslangen iallafall då. Tänker på vatten etc.

Tack för svaren.

J JanneSjo skrev:
Ok ska göra det om jag tar den gula slangen.

Men finns det då någon nackdel med dräneringsslangen för mitt ändamål med lågvoltskabel?

Dräneringslangen släpper ju ut vattnet ochvskyddar kabeln.
Man vill ha en slang med slät insida så att det går lättare att dra i en kabel så oftast duger inte den rillade slangen.

• Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.