Byggahus.se
Jag har också klickfals på mitt tak, på råspont. Mellan underlagstaket och plåten ligger något som leverantören kallade för krullduk. Är som ett ca 10mm tjockt stumt trassel vars uppgift är att skapa luft under plåten.

N nybyggarn3 skrev:
Jag har också klickfals på mitt tak, på råspont. Mellan underlagstaket och plåten ligger något som leverantören kallade för krullduk. Är som ett ca 10mm tjockt stumt trassel vars uppgift är att skapa luft under plåten.
Förstår jag dig rätt att du inte har ströläkt och bärläkt? Är det krullduken enkom som skapar en liten luftspalt?

F fredand44 skrev:
Förstår jag dig rätt att du inte har ströläkt och bärläkt? Är det krullduken enkom som skapar en liten luftspalt?
Exakt

Har själv lagt ca 1000kvm Plannja Trend varav ca hälften på mina egna byggnader. Det mesta ligger på råspånt/papp men ca 300 kvm av dem ligger på bärläkt.

På ena huset har jag solceller, monterat med klämfästen på den stående falsen.

Extremt enkelt att lägga och mycket nöjd. Ett tips är att köpa den lite dyrare varianten med tjockare färg och längre garanti.

Bild på det senaste taket, Attefall.

Ett Attefallshus med Plannja Trend takplåtar i svart, markerade stående falser och en stenlagd uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Vilhelmkurt och 4 till
  • Laddar…
P Putrix skrev:
Har själv lagt ca 1000kvm Plannja Trend varav ca hälften på mina egna byggnader. Det mesta ligger på råspånt/papp men ca 300 kvm av dem ligger på bärläkt.

På ena huset har jag solceller, monterat med klämfästen på den stående falsen.

Extremt enkelt att lägga och mycket nöjd. Ett tips är att köpa den lite dyrare varianten med tjockare färg och längre garanti.

Bild på det senaste taket, Attefall.

[bild]
Har du även provat använda Plannjas underlagstäckning Anticon Coverall vid något av dessa takbyten?

Nej det har jag inte gjort.

P Putrix skrev:
Nej det har jag inte gjort.
Vilket fabrikat och typ av papp har du använt?

Om du jmf de monteringsmetoder du använt klickplåt på råspont och klickplåt på läkt vilken av dem skulle valt om du skulle riva ett befintligt tak och först lägga råspont. Skulle du lägga klickplåt på råspont eller först lägga läkt och sedan plåt?

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Om man bortser från tid & pengar så absolut klickplåt på råspont. Så ligger 70% av det jag lagt.

• Gilla
Vilhelmkurt
  • Laddar…
P Putrix skrev:
Om man bortser från tid & pengar så absolut klickplåt på råspont. Så ligger 70% av det jag lagt.
Vad har varit motivet i de fall du först lagt läkt och sedan klickplåt på läkt?

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
På ena byggnaden hade jag ett bra eternittak som fick ligga kvar. Reglade direkt på detta. I andra fall kan jag tänka mig att regla direkt på takstolar (utan råspont) är snabbare och billigare.

• Gilla
Vilhelmkurt
  • Laddar…
Har man brant taklutning så blir det mycket enklare att lägga plåten på läkt. Läkten skapar nämligen en stege som man kan gå ganska bekvämt på.
Ska man lägga direkt på råspont/duk och har 30 grader eller mer så krävs att man flyttar med sig en stege hela tiden.

• Gilla
Vilhelmkurt
  • Laddar…
Det finns en gedigen erfarenhet av taklöggning inom landet. Som oerfaren fastighetsägare blir man förr eller senare berörd av olika frågeställningar hur man skall göra vid ett ev takbyte.

Om man försöker ge sig på att summera egenskaperna med för- och nackdelar för alternativet klickplåt på råspont på ett tak med mindre lutning, tex 24 graders taklutning, skulle man då kunna dra följande slutsatser.

Egenskaper klickplåt på råspont:
+stabiliserar takets konstruktion och bärighet
+möjlighet att gå på taket vid framtida underhållsåtgärder
+möjlighet att gå på taket vid utläggning och när råsponten är utlagd
+möjlighet att ensam lägga tätskikt
+mindre luftutrymme under plåten och mindre kondensbildning

-dyrare med råspont
-skruvhål i tätskikt

En fundering är om skruvhålen i tätskiktet kan utgöra ett problem och om man skulle försöka täta det i samband med att man skruvar fast plåten.

Finns det andra nackdelar?

Skruvhål i tätskiktet får du i vilket fall. Antingen av skruven som håller plåten eller av skruvarna/spikarna som håller läkten.

• Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.