14 484 läst · 85 svar
14k läst
85 svar
Toleranströskeln för vobblande skruvdragare och borrmaskiner?
Har köpt en skruvdragare och en slagborrmaskin. Tycker båda vobblar. Vad kan anses vara en acceptabel nivå?
Läst ett inlägg på ett forum där vederbörande bytte borrmaskin med vobblande borr tre gånger innan han gav upp och bestämde sig för att fenomenet väl betraktades som normalt.
Har tagit fyra korta videosekvenser på min nyinköpta skruvdragare Bosch AdvancedDrill 18.
Använder kort bit.
1) Med chuck rakt framifrån.
2) Med chuck från sidan.
3) Utan chuck rakt framifrån
4) Utan chuck från sidan.
Vet inte om det går att lägga upp alla fyra filmerna i samma tråd. Återstår att se.
Men vad anser ni om avvikelserna? Vad anses man acceptera? Borde jag lämna tillbaka skruvdragaren?
Läst ett inlägg på ett forum där vederbörande bytte borrmaskin med vobblande borr tre gånger innan han gav upp och bestämde sig för att fenomenet väl betraktades som normalt.
Har tagit fyra korta videosekvenser på min nyinköpta skruvdragare Bosch AdvancedDrill 18.
Använder kort bit.
1) Med chuck rakt framifrån.
2) Med chuck från sidan.
3) Utan chuck rakt framifrån
4) Utan chuck från sidan.
Vet inte om det går att lägga upp alla fyra filmerna i samma tråd. Återstår att se.
Men vad anser ni om avvikelserna? Vad anses man acceptera? Borde jag lämna tillbaka skruvdragaren?
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Jag skulle säga att borrmaskiner/skruvdragare med utbytbar chuck aldrig blir helt bra...
Tackar för respons!
Har en Bosch Professional GSB 16RE slagborrmaskin - BLÅ, men även den lite fladdrig om än inte i samma omfattning.
Finns även en Hilti skruvdragare SFD 2-A12 i min arsenal. Vobblar utan chuck men den maskinen är ett begagnatköp så jag vet inte hur dess historia ser ut.
Beträffande den Bosch jag testat så kommer den nästan alltid i topp i recensioner av vanliga konsumentmaskiner.
Ska jag sammanfatta era åsikter så verkar skruvdragaren frisk med tanke på konsumentsegmentet. Och att chuck, kanske i synnerhet löstagbar, inbjuder till problem.
Vore roligt om fler ville lägga upp videor på sina skruvdragare och borrmaskiner av olika märken och modeller. För den här frågan förefaller återkomma med stor envishet. Är man en sällanhobbypulare blir man lätt väldigt osäker på vad man kan förvänta sig av grejerna. Uppenbart är dock i det här fallet att spetsen på mina don absolut inte roterar i en fast punkt.
Har en Bosch Professional GSB 16RE slagborrmaskin - BLÅ, men även den lite fladdrig om än inte i samma omfattning.
Finns även en Hilti skruvdragare SFD 2-A12 i min arsenal. Vobblar utan chuck men den maskinen är ett begagnatköp så jag vet inte hur dess historia ser ut.
Beträffande den Bosch jag testat så kommer den nästan alltid i topp i recensioner av vanliga konsumentmaskiner.
Ska jag sammanfatta era åsikter så verkar skruvdragaren frisk med tanke på konsumentsegmentet. Och att chuck, kanske i synnerhet löstagbar, inbjuder till problem.
Vore roligt om fler ville lägga upp videor på sina skruvdragare och borrmaskiner av olika märken och modeller. För den här frågan förefaller återkomma med stor envishet. Är man en sällanhobbypulare blir man lätt väldigt osäker på vad man kan förvänta sig av grejerna. Uppenbart är dock i det här fallet att spetsen på mina don absolut inte roterar i en fast punkt.
Redigerat:
Jag vet inte... Har en Hilti TE-6C och en Bosch GSR 12V-35 med utbytbara chuckar och tycker båda är bra. Har inte upplevt att någon av dem har något problem med vobblande chuck. Åtminstone inte i närheten av min toleransnivå.Dan_Johansson skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 136 inlägg
Min 20 år gamla < 500-kronors ETC från Ö&B wobblar inte. Wobblar gör den nya MEEK som jag köpte att ha i "sommarstugan". Men Julas borrar är också krokiga så det jämnar ut sig om man sätter i dem rätt. 
Jag ser att det vobblar ganska ordentligt på dina videor. Har dock aldrig granskat någon annan skruvdragaren på så sätt. Så det kanske är helt normalt. Det viktiga är väl ändå hur det känns att skruva/borra med den.
Säg inte det. Jag har faktiskt lagat en Makita som vobblade åt helvete. Det visade sig att en extra schims bricka råkat sätta sig på en magnet i motorn och klämts fast vid tillverkningen.K K. L skrev: