7 arbetsdagar, hämta fönster, riva, sätta i, kasta gammalt osv. De ska tillbaka o fixa 1 list de tagit sönder samt en bänkskiva de förstört o sätta list över. Sen ska vi ha slutbesiktning.
16 fönster, 3 helglasade altandörrar, 4 markiser uppsatta, jobbet med allt - ca 190 000:-.
Haft ute 3 firmor och en var dyr o 2 låg på ungefär samma.
Jag fick lite fler fönster och dörrar monterade på halva tiden (två man), och resultatet helt utan anmärkning.
7 arbetsdagar, hämta fönster, riva, sätta i, kasta gammalt osv. De ska tillbaka o fixa 1 list de tagit sönder samt en bänkskiva de förstört o sätta list över. Sen ska vi ha slutbesiktning.
16 fönster, 3 helglasade altandörrar, 4 markiser uppsatta, jobbet med allt - ca 190 000:-.
Haft ute 3 firmor och en var dyr o 2 låg på ungefär samma.
Hade du tagit den dyra firman så hade jobbet varit snyggt. Man får det man betalar för
Hade du tagit den dyra firman så hade jobbet varit snyggt. Man får det man betalar för
Vad är det för svar? Bara för att man tar den dyraste firman så är det inte automatiskt den bästa eller?
Nu hade jag ute 3 företag som offererade och alla verkade exakt lika bra, då valde jag bort dom som var ett par tiotusentals kronor dyrare och valde mellan de 2 andra. Ser inget fel i det.
Har dessutom redan innan de kom ut kollat upp företagen på allabolag (så gott jag kunnat tyda talen) samt kollat betyg de fått. Så jag har gjort så gott jag kunnat med undersökningar tidigare.
Ser lite märkligt ut då glipan inte är emot fönstrets stående karm men den övre glipan är det.
Precis, det är mest glipa uppe mot taket, lite mot mittenkarmen var det oxå. Och sen mittkarmen ytterst var jätteglipa.
Tittar man på fönstret utifrån så är det glipa på högersidan fast utsidan då, precis som att motsatta sidor är lika (dvs tätt på 2 och glipor på 2)
När startade bolaget? Har de F-skatt och är de momsregistrerade? Kolla upp dem på skattemyndigheten och kronofogden om de har skulder. Titta vem som är VD, verkar konstigt att VD är ute och offererar om de är 11 anställda. Hur som helst så måste du skriftligen påtala att det inte är fackmannamässigt utfört, du måste ge dem chansen att göra om arbetet fackmannamässigt, du betalar inte en krona om det inte blir fackmannamässigt utfört. Att anlita ett annat företag blir dyrare för de måste förmodligen riva ner allt och starta från början. Ta dit ett seriöst byggbolag för bedömning.
Du har ju deras organisationsnummer annars ser du det på allabolag.se. Googla på dem och se om det är fler som har råkat illa ut. Visst kan du ta dit en besiktningsman, de ser vad du ser inte vad det beror på, det är min erfarenhet.
Jag skulle kontakta Villaägarna först och Hallo konsument för att få hjälp med den korrekt rättsliga vägen.
Att dra det för tinget är ingen idé, dyrt och domstolen vill gärna förlika hur rätt du än har. Vilket kan bli mycket pengar och så mycket möda och frustration och det är det inte värt. Det bästa är att företaget ger dig en kreditnota på hela fakturabeloppet så du kan börja om med ett seriöst bolag. Kontrollera också med skattemyndigheten att företaget inte lägger in om rotbidrag.
Startat 2017, tror att VDn är killen som har företaget o det verkar som han själv är med ute o gräver o jobbar.
Dom har f-skatt och är momsreggade.
Jag tänkte att dom här skulle vara seriösa så om jag ska ta ut en "seriös" byggfirma för bedömning - hur vet jag dom är OK?
Sen innan jag anlitade dom så har jag tagit offert från 3 företag, googlat efter recensioner, de har kommit hit och tittat allihopa för o bedöma jobbet. Alla har varit lika trevliga, verkat kunniga osv. 1 lämnade en bra mycket dyrare offert och 2 lämnade ganska så lik offert, var hugget som stucket vem man skulle ta men just dom här har man sett på en del ställen i stan. Kollat dom på alla bolag och det såg ok ut i mina novisögon. Inga skumma saker med något av företagen vad jag kunnat se.
Tack för alla tips o råd och rättslig hjälp osv. Tror som du att det blir bara dyrt och skit i rätten..
Vi ska ha ut dom nu i veckan då de ska göra en slutlig besiktning på jobbet.
Men så som jag uppfattat de flesta svaren här - ska man göra om allt? Tänker att de ska ju ha rätt att göra det men tror att de kommer vilja quickfix på det mesta, dvs foga igen glipor, måla igen där trät syns osv osv.
Jag tänkte be dom säga hur de vill fixa och att jag sen vill fundera till nästa dag om det är ok, så jag har möjlighet att höra mig för med er här inne bl.a.
Det jag har svårt för nu när jag ska prata med dom är o påpeka vad som ska vara fackmannamässigt utfört, jag vet inte vad som är standard o vad dom är ok åtgärd
De kommer säkert vilja foga o quickfixa - men är det ok?
Vi har glipor på allt mellan någon mm upp till nån cm. Nu när vi sa till så fogade han det mesta - är det acceptabelt? Håller fogen för lång framtid?
På sovrumsfönstret så är listen högst upp 2 cm högre på ena sidan - så det syns att det ser liiiite snett ut, det sa dom var för huset kanske inte är rakt lr taket.
Har svårt o bemöta sånt när jag inte vet hur man åtgärdar det
Man betalar en saftig summa så man vill 17 att det ska bli bra oxå…
Allt du visat ska göras om. Det finns inga glipor små nog att fylla med fogmassa. Ingenting av det du visat går att rädda med silikon/akrylfog. Så gå inte på något prat om att det inte går att få bättre. Fogmassor av olika slag kan användas vid millimetertjocka springor. Inte centimeter som i ditt fall.
Varje bild/exempel du visat är väldigt väldigt långt ifrån fackmannamässigt.
Jag tycker det ser väldigt slarvigt ut och dåligt utfört, antagligen saknar de som utfört arbetet kunskap och erfarenhet.
Om montörerna haft erfarenhet så hade oegentligheter tagits i beaktande när fönsterna monterats.
Allt du visat ska göras om. Det finns inga glipor små nog att fylla med fogmassa. Ingenting av det du visat går att rädda med silikon/akrylfog. Så gå inte på något prat om att det inte går att få bättre. Fogmassor av olika slag kan användas vid millimetertjocka springor. Inte centimeter som i ditt fall.
Varje bild/exempel du visat är väldigt väldigt långt ifrån fackmannamässigt.
Tack för input, nått sånt jag behövde höra oxå. Då vet jag att jag ska säga att jag vill att de gör om det, får väl se vad svaret blir på det. Skulle tro de vill quickfixa allt som sagt. Man vill ju gärna att det ska bli tätt överallt så man inte får in fukt. Fönsterna från 1967 då huset är ifrån, satt bättre i karmar och fogar än dessa nya gör...
Ett perverst skattesystem är grundorsaken till att vanliga människor inte har råd att köpa tjänster med god kvalité. Tacka sossarna och övriga vänstern för det.
Har fått satt in 16 fönster och 3 helglasade altandörrar. Vi har varit hemma under arbetets gång och klart man går o inspekterar o kikar, har sett fram emot detta projektet.
Sett en del saker längst vägens gång när de börjat sätta upp karmar o sånt, haft hjälp av en vän som kommenterat lite så jag har kunnat säga till om saker vart efter. Nu är de då klara o jag är bara nyfiken på era åsikter. Jag kommer säga till om vissa saker men jag vet inte om jag är för petig och nogrann? Jag är ingen snickare så jag vet inte hur gängse jobb ska skötas och vad som är standard o vart jag är för petig eller vart de SKA rätta till saker.
[bild] En tjockare planka har dom satt där, sticket ut utanför panelen, ser inte så snyggt ut men kanske gängse standard? Slippa kapa?
[bild] Lösa flisor efter kapning, en redig glipa som de fogat igen men det var/har blivit lite hål i fogen..
[bild] Samma som förra, redig glipa mellan fönster och träbit så de har fogat. Detta gjorde dom inte förrän jag sa till, att det var stora glipor på vissa bitar. Då sa dom att det är svårt med gamla hus för dom är inte raka osv.. Jag tänker bara att deras jobb är typ snickare - kan man inte fixa det då?
[bild] Här ser man isoleringen - det bör dom väl fixa på nått sätt? Vad händer om fukt kommer in?
Det finns även glipor nere vid altandörrarna på höger/vänster sida där man kan se eller känna långt in, till tröskeln på insidan. Man ser det inte vid första anblick men det är iaf hål in, jag är rädd att det ska tränga in fukt där..eller om det blir mycket snö kommer dom täckas för och fukt ligger där länge.
[bild] Mellanrum mellan karm o husvägg, man ser in till underliggande material - får man själv foga igen sånt här? Det var lite hål på vissa delar av huset, alltså i fogen mellan teglet - men inte överallt.
[bild] Glipa mellan vägg o karm, den går o trycka in och den sitter fast uppe/nere men inte i mitten. Gipsskiva bakom så antar att de bara skjutit i den o det inte fäster ordentligt.
[bild] Här ser man glipan igen och tittar ni högst upp så är det rätt mycket hål o glipor vid mittenkarmen så att säga.
[bild] Här har de fogat hålen på förra bilden. En gubbe sa att alla använder fog och det betyder inte det är fuskbygge. Jag tänker "Nä, inte fuskbygge, men ni är snickare - ska det se ut så??"
[bild] Snygg karm o kapning eller? Bara jag som är för petig och vill att det ska vara en rak karm hela vägen ut? Finns 3 större fönster till vänster om och sen kommer denna altandörren, så det syns rätt tydligt.
[bild] Snyggt??
[bild] Här har dom satt en bit trä i mitten bakom plankan, det är alltså mellanrum uppe vid en bra bit och nere vid en bra bit. Finns även på nått annat fönster fast uppe vid taket lixom, fattas trälist i mitten av fönsterna och det finns en bit in på sidorna bara. Så ska det väl inte se ut?
[bild] På nästan varje fönster, träflisor o färg har lossnat -. ska man själv måla i eller dom fixa? Ser inga snyggt ut o barnens fingrar gillar inte det heller.
Jag hade inte gillat det där heller. Hade anmärkt på allt!
De som utfört detta är inte utbildade snickare. Tydligt att de inte tänkt hela vägen när de monterar fönstret, bara för att det sitter i lod är det ju inte säkert att det sitter rätt…
Jag hade inte accepterat att de kladdar i mer fog. Helst hade man velat att de monterar om fönstren, antingen någon cm utåt så att fodret sluter tätt, eller några centimeter inåt så att man får plats med en utvändig smyg.
Vi bytte fönster nyligen, 17 fönster och 1 ytterdörr med sidoljus. De satte även igen undre halvan av 2 altandörrar som byttes till fönster (samt breddade ena öppningen för att få in ett bredare fönster, flyttade en bärande regel). Huset är hälften tegelfasad och hälften trä, byggt 1972. Vi har inte sett några glipor eller flisor samt att de endast har använt sig av fog/silikon vid fönsterbänken vad jag kan se. De bytte allt, fönsterbänkar, fönsterbleck och lister utvändigt och invändigt. Det enda jobbet jag själv behöver göra är att måla ett eller två lager på fasaden där de satte igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Notera färgen på fasaden, det vita var där de reglade upp, isolerade och satte igen, samt breddade (sista brädan på höger sida som inte är vit är så mycket de breddade).
Vi blev mycket nöjda med detta jobb, tog 3-4 personer knappt 2 arbetsdagar.
Så ni bör i min mening inte vara nöjda med det ni fått, kan göras mycket bättre.
Vi bytte fönster nyligen, 17 fönster och 1 ytterdörr med sidoljus. De satte även igen undre halvan av 2 altandörrar som byttes till fönster (samt breddade ena öppningen för att få in ett bredare fönster, flyttade en bärande regel). Huset är hälften tegelfasad och hälften trä, byggt 1972. Vi har inte sett några glipor eller flisor samt att de endast har använt sig av fog/silikon vid fönsterbänken vad jag kan se. De bytte allt, fönsterbänkar, fönsterbleck och lister utvändigt och invändigt. Det enda jobbet jag själv behöver göra är att måla ett eller två lager på fasaden där de satte igen.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Notera färgen på fasaden, det vita var där de reglade upp, isolerade och satte igen, samt breddade (sista brädan på höger sida som inte är vit är så mycket de breddade).
Vi blev mycket nöjda med detta jobb, tog 3-4 personer knappt 2 arbetsdagar.
Så ni bör i min mening inte vara nöjda med det ni fått, kan göras mycket bättre.
ser fint ut,
Vilken firma använde ni och gärna även vad ni betalade ?