Byggahus.se
afSumpan afSumpan skrev:
Undrar om du förstår hur stora steg som tas innom "hantverkaryrken" inom arbetsmiljö, nyteknik och säkerhet. Allt kostar mer att implementera men nu kanske dom flestas kroppar håller efter 50. Vi kanske kan få in mer kvinnor nu när pajade knän och axlar inte är ett garanti längre.

Nu blir det lite brett eftersom Hantverkare är lite för stor grupp yrken. Men på det här forumet refereras det mest till inredning- och byggsnickare, målare, rörmokare (standardyrkena) och såna serviceyrken har stora kostnader som bara höjs. Du känner säkert av det i privatekonomin själv och för ett enmansföretag eller ett litet företag har du den smällen dubbelt (dyrare att driva och dyrare att leva).

Och jag ser ingen risk i att efterfrågan går ner eftersom färre och färre har nån kunskap hur man bygger, byter eller gör så där snyggt hemma som man sett på TV.

Och alla som anlitar östeuropeiska hantverkare har nog märkt att deras priser snabbt kommer i fas med svenskafirmor. Varför? Jo för att levnadskostnader är höga här och är dom duktiga blir dom kvar här. Så då får alla "Svenssons" vänta in att nästa gäng svultna hantverkare kommer som går med på att bo 4st i en 2a och jobba 12h/pass.

Jag tror gnället här inne är 20% skam att inte kunna själv och 80% att man är en sån som gnäller på allt. ;)
Instämmer helt med ovan !
Tex hur många här på forumet och som bor i villa kommer att skifta till vinterdäcken själva och samtidigt passa på o kika på bromsbelägg samt skivor ??
Inte ens det kan man om sin bil idag..för det stod ingeti appen :(
Alla som sedan spyr galla över fakturor som är "för" detaljerade bara för att hantverkaren vill hålla ett lågt timpris och istället ta betalt för det som går åt, är för mig lika märkligt. Någon ironiserade sig över att elektrikern blir väl aldrig smutsig och behöver handskar.. Säg det till den som drar fram en ny matning till gödselbrunnens pump, eller komunalaren som kopplar in vägbelysning som är nerpissad av både människa o hund.
Tror ni även samma person spyr galla i Easy Jets incheckning till Tenneriffa bara för att han får betala x-tra för frugans resväska ?? I SAS de lux ingår det ju i. Priset ska väl vara samma ändååå, hallååå..
Näe lite skärpning på all galla får det väl vara ?

Som tråden startade så skulle vara kul o få reda på vad "motorfelet" var för något. Att "hantverkaren" inte löste/åtgärdade det skrev han senare, men han kanske identfierade det ??
Kan det ha varit dålig motorgång på grund av igensatt bränslefilter. Dvs handhavande fel/bristande kompetens ifrån ägaren och därav denna frustration för x-tra betalningen av datorn ??
 
  • Gilla
Aversjö och 5 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Står det "Grävmaskin 22ton á 2500:-/h" på fakturan när man anlitar en grävare utöver själva timpriset för gubben alternativt att man fastprisat uppdraget?

(Jag har ingen aning, för jag har aldrig anlitat grävare på det viset).
Då jag fakturerar genom företaget brukar det stå tex: "Spegeldörr med karm", eller "bytt sudband och några bord och delar av gaveln på en eka". Sedan brukar antalet timmar komma gånger timpriset inklusive utrustning. Oftast brukar kunderna skaffa materialet men när jag någon gång fakturerar material står det som en skild punkt.
 
S SSG3000 skrev:
Instämmer helt med ovan !
Tex hur många här på forumet och som bor i villa kommer att skifta till vinterdäcken själva och samtidigt passa på o kika på bromsbelägg samt skivor ??
Inte ens det kan man om sin bil idag..för det stod ingeti appen :(
Alla som sedan spyr galla över fakturor som är "för" detaljerade bara för att hantverkaren vill hålla ett lågt timpris och istället ta betalt för det som går åt, är för mig lika märkligt. Någon ironiserade sig över att elektrikern blir väl aldrig smutsig och behöver handskar.. Säg det till den som drar fram en ny matning till gödselbrunnens pump, eller komunalaren som kopplar in vägbelysning som är nerpissad av både människa o hund.
Tror ni även samma person spyr galla i Easy Jets incheckning till Tenneriffa bara för att han får betala x-tra för frugans resväska ?? I SAS de lux ingår det ju i. Priset ska väl vara samma ändååå, hallååå..
Näe lite skärpning på all galla får det väl vara ?

Som tråden startade så skulle vara kul o få reda på vad "motorfelet" var för något. Att "hantverkaren" inte löste/åtgärdade det skrev han senare, men han kanske identfierade det ??
Kan det ha varit dålig motorgång på grund av igensatt bränslefilter. Dvs handhavande fel/bristande kompetens ifrån ägaren och därav denna frustration för x-tra betalningen av datorn ??
Vilket skitsnack rent ut sagt. Hantverkare är generellt sett ena giriga jäklar som gärna saltar sina räkningar. Tar t.ex betalt per påbörjad timme mm. Behöver dom 5 cm kopparrör debiteras 6 m o.s.v . Jobb som skulle ta 2 veckor tar 2 månader. Gör tilläggsarbeten utan att få klartecken från uppdragsgivaren. Listan kan göras väldigt lång.
 
E ehlmatlab skrev:
Hmm, gissar att programvaran kostar en slant också så det blir inte mycket dator för 5 tusen.
Jämför man t.ex med Siemens datorer som dom rekomenderar till företag som programmerar deras styrsystem så kostar dom ca 60 000kr + moms utan programvaror.
Sen är det inga problem att komma upp i ytterligare flera par hundra tusen för alla olika licenser som behövs.
Men jag har ioförsig inte sett något automations-företag som fakturerat separat för dator. :D
Pratar vi inte om hantverkare?
 
useless useless skrev:
Du tillhör alltså kategorin som köper en billig PC och skriver all programvara själv på obetald fritid? Kul för dig.
Vi pratar om datorn. Inte programvara. Nej. Är inga problem med att köra felsökningsprprogram med en dator för 5-8 000 kr. Har själv gjort det.
 
  • Gilla
B T Eriksson
  • Laddar…
B B T Eriksson skrev:
Det var en riktigt dålig jämförelse. Visar bara att du inte är så insatt.
Insatt det vet du inget om. Det var ett svar på frågan och inget annat och ett exempel på vad som görs. Men dt verkar klart att du har en klar uppfattning om detta, så jag går inte vidare med dina eventuella kunskaper
 
B Bob10 skrev:
Pratar vi inte om hantverkare?
Hur menar du nu?
Jag svarade på ditt inlägg där du påstod Citat: "En bra dator för felsökning kostar cirka 5 000 kr"

För 5000kr kan man få en simpel dator gjord för hemmabruk. En laptop med lite prestanda samt ip-klassning som är gjord för att släpas runt i diverse verkstäder kostar nog lite mer. Sen tillkommer kostnaden för licenser till programvaror.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
K Kekistan skrev:
Man ska inte debitera för själva grävmaskinen heller. Förutom diesel etc förstås. Men den motiverar ett mycket högre timpris för den som kör den just på grund av ovan nämnda orsak. Annars får man köpa eller hyra sig en maskin själv.

En hantverkare däremot ska ha sin timpenning som givetvis ska täcka allt, även kalsongslitage, om de inte vågar lämna fast pris. Timlönen bör förövrigt ligga på ca 250kr/timme om du kör ett enmansföretag. Mer avancerad kompetens rör det sig oftast inte om. Det är bara för att folk är för lata och har tummen mitt i handen som de kan ta dessa hutlösa priser och bete sig som de gör.
Grattis brorsan du har precis tagit 2022 års pris för den mest korkade kommentaren i forumet detta år. Sluta trolla och skaffa dig ett riktigt jobb. Dvs i ditt fall med tanke på dina inlägg något riktigt riktigt enkelt
 
  • Gilla
afSumpan och 1 till
  • Laddar…
B B T Eriksson skrev:
Vilket skitsnack rent ut sagt. Hantverkare är generellt sett ena giriga jäklar som gärna saltar sina räkningar. Tar t.ex betalt per påbörjad timme mm. Behöver dom 5 cm kopparrör debiteras 6 m o.s.v . Jobb som skulle ta 2 veckor tar 2 månader. Gör tilläggsarbeten utan att få klartecken från uppdragsgivaren. Listan kan göras väldigt lång.
Vad har du för yrke? Med tanke på hatet du har mot hantverkare vad gjorde han mot dig?
 
S SSG3000 skrev:
Instämmer helt med ovan !
Tex hur många här på forumet och som bor i villa kommer att skifta till vinterdäcken själva och samtidigt passa på o kika på bromsbelägg samt skivor ??
Inte ens det kan man om sin bil idag..för det stod ingeti appen :(
Alla som sedan spyr galla över fakturor som är "för" detaljerade bara för att hantverkaren vill hålla ett lågt timpris och istället ta betalt för det som går åt, är för mig lika märkligt. Någon ironiserade sig över att elektrikern blir väl aldrig smutsig och behöver handskar.. Säg det till den som drar fram en ny matning till gödselbrunnens pump, eller komunalaren som kopplar in vägbelysning som är nerpissad av både människa o hund.
Tror ni även samma person spyr galla i Easy Jets incheckning till Tenneriffa bara för att han får betala x-tra för frugans resväska ?? I SAS de lux ingår det ju i. Priset ska väl vara samma ändååå, hallååå..
Näe lite skärpning på all galla får det väl vara ?

Som tråden startade så skulle vara kul o få reda på vad "motorfelet" var för något. Att "hantverkaren" inte löste/åtgärdade det skrev han senare, men han kanske identfierade det ??
Kan det ha varit dålig motorgång på grund av igensatt bränslefilter. Dvs handhavande fel/bristande kompetens ifrån ägaren och därav denna frustration för x-tra betalningen av datorn ??
Felet på motorn var att den inte gick upp i varv mer än ca 2000 varv vilket motsvarar ca 10 knop. Båten har gjort 30 knop. Hela sommaren har gått åt till felsökning och delar för flera tusen kr är bytta utan resultat. bl.a bränslefiltret. Därför kallades till slut experthjälp in för felsökning. Felet kunde inte lokaliseras eller åtgärdas. Tack och hej.
 
B B T Eriksson skrev:
Vilket skitsnack rent ut sagt. Hantverkare är generellt sett ena giriga jäklar som gärna saltar sina räkningar. Tar t.ex betalt per påbörjad timme mm. Behöver dom 5 cm kopparrör debiteras 6 m o.s.v . Jobb som skulle ta 2 veckor tar 2 månader. Gör tilläggsarbeten utan att få klartecken från uppdragsgivaren. Listan kan göras väldigt lång.
B B T Eriksson skrev:
Vilket skitsnack rent ut sagt. Hantverkare är generellt sett ena giriga jäklar som gärna saltar sina räkningar. Tar t.ex betalt per påbörjad timme mm. Behöver dom 5 cm kopparrör debiteras 6 m o.s.v . Jobb som skulle ta 2 veckor tar 2 månader. Gör tilläggsarbeten utan att få klartecken från uppdragsgivaren. Listan kan göras väldigt lång.
Du har generellt sett gjort dåliga val av hantverkare.
Aldrig haft problem med debiteringar från hantverkare.
 
  • Gilla
afSumpan
  • Laddar…
H HM2020 skrev:
"Har en lärling med från gymnasiet"

Bär något i 3 minuter och tittar sedan på, kostade 750kr i timman.

Om vi ska dra anekdoter från personliga situationer.
V verktygsgurun skrev:
Så om ett byggföretag redan har en byggställning eller någon "udda maskin" som inte ingår i den normala utrustningen så skall det ingå i timpenningen?
Många stora byggbolag hyr väldigt mycket maskiner även de allra vanligaste maskinerna. Anledning är att det är lättare att faktuera kunderna på maskinkostanden om man har en faktura att redovisa för kunden.
Är man lärling går man inte i gymnasiet då är man anställd.
 
Mikael_L
F fyhrnils skrev:
Ska inte all utrustning hos en hantverkare betalas via timpenning? Allt från skruvmejsel till bilar. Förbrukninsmtrl ska naturligtvis debiteras kunden extra.
Nej.
Det är ingen naturlag, och det kan och ska naturligtvis variera efter vilken affärsmodell som företaget valt att köra.

Jag ser det såhär (men det är inget facit, utan bara ett sätt att tänka).
Först och främst har man ofta ett huvudsakligt verksamhetsområde.
För att utföra jobb i detta område behövs det en viss uppsättning verktyg osv, som med liten variation behövs till de flesta jobben.
Då är det ju vettigast att de ingår i den timpenning man har, dvs det blir helt random utsmetat på alla kunder, någon vinner lite på det, någon förlorar lite på det. Men det kommer dock fortfarande ganska nära absolut rättvisa.
I den timpenning man har smetar man ju dessutom ut diverse kostnader, såsom bokföring, försäkringar, vidareutbildning, sjukdomskostnader osv.

Så timpenningen kommer bestå av lönekostnaden samt de kostnader som i princip de flesta jobb genererar, dvs den dagliga normala verktygsuppsättningen.

Men sen då? Om man stadigvarande utför mer kvalificerat arbete, som innebär att man använder en massa dyrare utrustning, ja då kan man ju ha en högre timpenning, för att täcka detta.

Men ifall man utför detta arbete bara i en mindre del av tiden, då blir det orättvist mot alla de kunder som bara nyttjar de enklare tjänsterna, att de måste betala för den speciella utrustningen.
Då finns det två vägar att gå.
* En högre timpenning för just dessa tjänster
* En extra ersättning för den avancerade utrustningen.

En dator som man tar med ut i fält för vissa jobb kan ju inte sägas vara den normala utrustningen för en random elektriker.
Så vid sådana jobb kan man nog förvänta sig antingen en högre timpenning, eller en extra avgift.

Men allt beror ju alltså på vilken affärsmodell man väljer, men väljer företaget modell dåligt, så kommer de mer ofta i diskussion över fakturorna.
Men i vilket fall, så är min åsikt att de "dagligt använda verktygen" ska vara inbakat i timpenning, men speciella saker som man bara ibland utför, men som orsakar extra kostnader, bör debiteras separat som antingen högre timpenning, eller fast belopp baserat på något som har med uppdraget att göra.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
Det är ingen naturlag, och det kan och ska naturligtvis variera efter vilken affärsmodell som företaget valt att köra.

Jag ser det såhär (men det är inget facit, utan bara ett sätt att tänka).
Först och främst har man ofta ett huvudsakligt verksamhetsområde.
För att utföra jobb i detta område behövs det en viss uppsättning verktyg osv, som med liten variation behövs till de flesta jobben.
Då är det ju vettigast att de ingår i den timpenning man har, dvs det blir helt random utsmetat på alla kunder, någon vinner lite på det, någon förlorar lite på det. Men det kommer dock fortfarande ganska nära absolut rättvisa.
I den timpenning man har smetar man ju dessutom ut diverse kostnader, såsom bokföring, försäkringar, vidareutbildning, sjukdomskostnader osv.

Så timpenningen kommer bestå av lönekostnaden samt de kostnader som i princip de flesta jobb genererar, dvs den dagliga normala verktygsuppsättningen.

Men sen då? Om man stadigvarande utför mer kvalificerat arbete, som innebär att man använder en massa dyrare utrustning, ja då kan man ju ha en högre timpenning, för att täcka detta.

Men ifall man utför detta arbete bara i en mindre del av tiden, då blir det orättvist mot alla de kunder som bara nyttjar de enklare tjänsterna, att de måste betala för den speciella utrustningen.
Då finns det två vägar att gå.
* En högre timpenning för just dessa tjänster
* En extra ersättning för den avancerade utrustningen.

En dator som man tar med ut i fält för vissa jobb kan ju inte sägas vara den normala utrustningen för en random elektriker.
Så vid sådana jobb kan man nog förvänta sig antingen en högre timpenning, eller en extra avgift.

Men allt beror ju alltså på vilken affärsmodell man väljer, men väljer företaget modell dåligt, så kommer de mer ofta i diskussion över fakturorna.
Men i vilket fall, så är min åsikt att de "dagligt använda verktygen" ska vara inbakat i timpenning, men speciella saker som man bara ibland utför, men som orsakar extra kostnader, bör debiteras separat som antingen högre timpenning, eller fast belopp baserat på något som har med uppdraget att göra.
Läs och begrunda. Här har han summerat ihop det hela väldigt bra.

De av er som inte förstår det kan till exempel fundera på hur det skulle vara att anlita mig för att byta bord i en träbåt och sedan tvingas betala ställningshyra för 26 meter hakiställningar som skulle ingår i timpenningen vad än jag gör.
Jag har väldigt mycket egen utrustning och eftersom jag är mångsysslare så blir det olika timtaxor för olika arbeten plus verktygshyra för vissa stora saker till exempel mina ställningar.

Vad jag inte tycker om är vissa företag som inte förvarnar kunden om att det kan komma tillägg och sedan hittar på tillägg på tillägg på tillägg i syfte att få ut mer ur ett alltför lågt fastpris som bara syftade till att locka kunder.
 
  • Gilla
robhol och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Vad jag inte tycker om är vissa företag som inte förvarnar kunden om att det kan komma tillägg och sedan hittar på tillägg på tillägg på tillägg i syfte att få ut mer ur ett alltför lågt fastpris som bara syftade till att locka kunder.
Skillnaden är att du är verksam i Finland där inte ROT-avdraget finns med tillhörande krav på att fakturerad arbetstid bara ska var just nedlagd arbetstid.

Jag håller med om att lockpriser och oskäliga/ej överenskomna tillägg är fel, men det har dykt upp flera trådar sista tiden där folk har ifrågasatt varför dom fått en detaljerad faktura med simpla förbrukningsmaterial som batterier och handskar. Det är, enligt mig, ett resultat av de skatteregler vi har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.