Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.

Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.

När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.

Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont:(

• Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Wow
SuperMarius83 och 61 till
  • Laddar…
Vilka elbolag har pausat nyteckning?
Menar du att det är bättre att betala för ett kollektivt snittpris än ditt eget snittpris? I så fall är du sannolikt en konsument som jag helst inte vill dela förbrukningsprofil med.

• Gilla
  • Älska
Fybubblan och 78 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Wow
nik72 och 5 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.

Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.

När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.

Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont:(

Sitt still vi kommer och hämtar dig!

// Mensa

• Haha
  • Gilla
  • Älska
frasen_36 och 50 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
En handfull bolag. Däribland Eon och Fortum.
[länk]
Det är knappast vad som står i artikeln.

• Gilla
TobbeP och 24 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är knappast vad som står i artikeln.
Inte bokstavligt men kontentan är ju det. Långa väntetider=pausade avtal.

• Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
SuperMarius83 och 12 till
  • Laddar…
Anledningen till att Elnätsbolagen har problem med att hinna med är att elmätarna ska vara utbytta till elmätare som klarar timdebitering till 1 januari 2025
Det är två år bort ...
Då gör de en planering i vilka områden de vill ta först och hur de ska få personal scheman osv att fungera på ett smidigt sätt.

Till det kommer då alla med solceller och nu alla som rusar efter timdebitering och en lag som säger att mätaren ska vara bytt innom 3 månader.
Då måste de ha extra personal för att ta hand om det.
Blir det då extra många som kommer in från sidan (den ej schemalagda utbytet) blir det väntetider.
Helt normalt. Inget kostigt.
Dessutom är det inga bolag som pausar nytecking av timdebitering.
De säger "du får vänta till dess vi kunnat byta ut din elmätare"

De som redan har utbytt elmätare ... då är det bara några knapptyckingar bort att byta till timavtal (om man nu inte har bundet förståss... då får man vänta tills bindningstiden går ut)

• Gilla
DaLundh och 42 till
  • Laddar…
Timprisavtalen torde ge de flesta mindre magont, eftersom då vet man vad elen man förbrukar just nu kostar och man vet hur stor elräkningen kommer vara innan den dimper ned.
Det är heller inte så viktigt att förändra vanor och bevaka priset som det ofta antyds - en genomsnittlig förbrukare ska ju teoretiskt varken vinna eller förlora på timpris kontra månadspris även om denne struntar helt i att kolla prisläget.

Månadspriset i kr/kWh är ju inte ett medelvärde av spotpriset - det skulle ju elbolagen förlora jättemycket på eftersom förbrukningen generellt är högre dom timmar på dygnet när priset är högre.

• Gilla
DaLundh och 34 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:

"tvingas leva med..."

Du är väl medveten om att man kan både gå till timpris, till vanligt rörligt eller fast pris? Alltså om man har valt timpris kan man ju när som helst gå till något av de andra modellerna. Det är ju bara om du tecknat fast som du har fast pris tills löptiden löpt ut...

Nja, så länge priserna är lägre på natten, man har möjlighet att omfördela förbrukning dit och man har samma eller "bättre" förbrukningsprofil över dygnet som snittet så är det fördelaktigt att köra timpris. Som idag kostar det 30:- att fylla badkaret, kan jag låta värmaren slå igång inatt kostar det 3:-...

Men den allra största fördelen jag ser med det är att de som styr om förbrukning till natten sänker priset dagtid för alla, även för de som inte kan. I längden är jag väl principiellt även för att timpris borde vara den ENDA abbonemangsformen så att ALLA hjälps åt att spara när det behövs.

• Gilla
  • Älska
DaLundh och 73 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Månadspriset i kr/kWh är ju inte ett medelvärde av spotpriset - det skulle ju elbolagen förlora jättemycket på eftersom förbrukningen generellt är högre dom timmar på dygnet när priset är högre.
Nej precis, det är ju ett medelpris baserat på all el bolaget köpt in, d.v.s. den el som kunder med rörligt avtal tillsammans gjort av med under månaden.

Rörligt avtal är därmed det värsta av båda världar. Du vet inte i förväg vad det kommer kosta, och du kan själv inte direkt påverka kostnaden genom att flytta förbrukningen till billigare timmar på dygnet. Istället är du utelämnad till att alla med rörligt avtal hos din elleverantör ska tänka solidariskt och försöka flytta förbrukningen till lågtaxetid, trots att det bara indirekt ger effekt. Det enda som du kan vara säker på kommer sänka dina kostnader är att minska din totala förbrukning under månaden.

• Gilla
TobbeP och 22 till
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Timprisavtalen torde ge de flesta mindre magont, eftersom då vet man vad elen man förbrukar just nu kostar och man vet hur stor elräkningen kommer vara innan den dimper ned.
Det är heller inte så viktigt att förändra vanor och bevaka priset som det ofta antyds - en genomsnittlig förbrukare ska ju teoretiskt varken vinna eller förlora på timpris kontra månadspris även om denne struntar helt i att kolla prisläget.

Har loggat elen i många år och gjorde en sån beräkning. Hade vi haft timpris det året jag tittade på hade vi sparat 2%, utan att bry oss om när vi förbrukade elen. Det enda som bör ske med timpris är att medvetenhet och aktiv planering sänker kostnaden ännu mer.

• Gilla
djac och 18 till
  • Laddar…
Tillåt mig att göra följande bidrag till tråden. Elbil sedan d. 26/9.

• Skärmdump som visar elkonsumtion, snittpris per kWh och kostnadsbesparingar för elbilsladdning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TobbeP och 37 till
  • Laddar…
Men å andra sidan, om man nu ska tänka egoistiskt så ju fler som INTE skaffar timpris och ju fler som tänker att "det spelar ingen roll när jag förbrukar, jag har ju ändå samma pris" desto mer tjänar man på att ha timpris. Så timpriskunder borde kanske avråda starkt från timpris! " ooooh, nääää, det är så dyyyyrt med timpris, det är inget för er andra"

Dessutom lär andelen öka av de som fortfarande INTE har timpris vara just såna som förbrukar dagtid och inte kan styra om och därmed bör rörliga priset stiga. Till slut är det bara kunder som måste/vill förbruka på dyr-tid som har kvar rörligt och inte vill drabbas av timpriserna.

Om vi nu inte råkar komma ur krisen och det åter igen blir el-överskott så att hela denna diskussionen blir ointressant igen :)

• Gilla
Roberth Johansson och 16 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
"tvingas leva med..."

Du är väl medveten om att man kan både gå till timpris, till vanligt rörligt eller fast pris? Alltså om man har valt timpris kan man ju när som helst gå till något av de andra modellerna. Det är ju bara om du tecknat fast som du har fast pris tills löptiden löpt ut...

Nja, så länge priserna är lägre på natten, man har möjlighet att omfördela förbrukning dit och man har samma eller "bättre" förbrukningsprofil över dygnet som snittet så är det fördelaktigt att köra timpris. Som idag kostar det 30:- att fylla badkaret, kan jag låta värmaren slå igång inatt kostar det 3:-...

Men den allra största fördelen jag ser med det är att de som styr om förbrukning till natten sänker priset dagtid för alla, även för de som inte kan. I längden är jag väl principiellt även för att timpris borde vara den ENDA abbonemangsformen så att ALLA hjälps åt att spara när det behövs.
”Nja, så länge priserna är lägre på natten,….”

De är låga nu, men när varenda jöns och Jeppe ska ha timpris och styra om sin storförbrukning till natten, så lär det inte vara så ”låga” priser…

Jämför när de första elhybriderna kom för ca 20 år sen och ägarna fick förmåner som att parkera gratis, tullfritt när man körde in/ut i Stockholm etc.
Allt det är borta nu. *poff* borta som att Joe Labero trollat bort det.

Alltså: idag är timpris ok. Men när för många har timpris då är det inte ekonomiskt fördelaktigt längre…som i naturen, blir en art högre upp i näringskedjan för många så räcker inte födan och de kommer svälta ihjäl. Timpris-folket kommer få dyrare el och att inte tala om förhöjda brandrisken när huset dundrar av elmaskiner, torktumlare, torkskåp och tv.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
TobbeP och 16 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:

De är låga nu, men när varenda jöns och Jeppe ska ha timpris och styra om sin storförbrukning till natten, så lär det inte vara så ”låga” priser…
Ja, och OM vi någonsin skulle hamna i den situationen att vi förbrukar lika mycket som det produceras och priset därmed är konstant så har vi verkligen lyckats! Nu är jag ju inte riktigt så optimistisk som du att jag tror på det men man kan ju hoppas.

M Matte Bygg skrev:

...att inte tala om förhöjda brandrisken när huset dundrar av elmaskiner, torktumlare, torkskåp och tv.
Ja, som det är idag dundrar ju huset av dessa maskiner mellan 17-20 så jag tror inte det påverkar så mycket heller. Men visst finns det risk för att saker som börjar läcka (diskmaskin exempelvis) kommer göra det 03:00 istället för 21:00 och kan då skapa lite oreda. Man får helt enkelt styra om förbrukningen med förnuft.

• Gilla
TobbeP och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.