Byggahus.se
Har just köpt en begagnad gst 90. Vilka sågblad passar till den, eller går det bra med vilka som helst från Bosch?

Vad ska sågas, något speciellt eller mer ett universalblad?
Om jag inte minns fel brukar det sitta ett Bosch T144DP i nån av mina sticksågar, lämnar fina snitt. Finns även T144D som avverkar lite fortare men lite grövre

Jag är nöjd med de Boschblad jag testat, ofta bra pris på tex. Amazon.se.

• Gilla
Bulten37
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vad ska sågas, något speciellt eller mer ett universalblad?
Om jag inte minns fel brukar det sitta ett Bosch T144DP i nån av mina sticksågar, lämnar fina snitt. Finns även T144D som avverkar lite fortare men lite grövre

Jag är nöjd med de Boschblad jag testat, ofta bra pris på tex. Amazon.se.
Tack för svar. Jag tänkte börja att såga i massiv träskiva för en spishäll.

B Bulten37 skrev:
Tack för svar. Jag tänkte börja att såga i massiv träskiva för en spishäll.
Det kommer att bli sneda snitt i kurvorna. Kör dom hellre med hålsåg.

• Gilla
Bulten37
  • Laddar…
Fairlane
Fäster är ett t-fäste, sen finns olika bland från olika tillverkare (du måste inte ha ett Bosch-blad), beroende på vad du ska såga.

Längst bak i manualen finns en lista. Saknar du manual så ladda hem den.

Fairlane Fairlane skrev:
Fäster är ett t-fäste, sen finns olika bland från olika tillverkare (du måste inte ha ett Bosch-blad), beroende på vad du ska såga.

Längst bak i manualen finns en lista. Saknar du manual så ladda hem den.
Kanon tack (y)

Jag använde ett boschblad som heter ”cleanwood” och sedan kör jag med låg pendling men fullt varvtal och var noga med att inte pressa sågen framåt. Hörnorna borrar du med träborr, 5mm eller så.

jag hade gjort ett snitt med sänksågen innan jag tog fram sticksågen, men det går ju bra även utan.
Arbetsbänk med en pågående renovering där en Bosch sticksåg, borr och andra verktyg ligger utspridda på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Landbogården och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag använde ett boschblad som heter ”cleanwood” och sedan kör jag med låg pendling men fullt varvtal och var noga med att inte pressa sågen framåt. Hörnorna borrar du med träborr, 5mm eller så.

jag hade gjort ett snitt med sänksågen innan jag tog fram sticksågen, men det går ju bra även utan.
[bild]
Snyggt ;)

Inga som helst problem att få snygga snitt med en sticksåg. Tricket är att ta det lugnt och inte trycka på när man sågar då är det risk att det blir snett. Låter man sågen jobba utan tryck så kan det bli så här, se bilden på min utsågning för lucka till tvättnedkastet i vårt badrum. Kommer inte ihåg vilket blad jag använde men sticksågen var en bosch.
Ett noggrant utsågat cirkelformat hål i ett trägolv vid hörnet av ett badrum som förberedelse för en lucka till tvättnedkast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ptlf och 3 till
  • Laddar…
Vilket märke som helst går bra, så länge det har T-fäste!

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Jag nördade ned mig i sticksågsblad när jag höll på med högtalartillverkning tidigare. Det finns så många sågblad att välja på så man kan bli tokig för mindre. För mig slutade det med att jag höll mig till Bosch till slut. Inte för att de var bättre, men för att jag till slut lärde mig vilka blad jag skulle ha till olika applikationer.

Det korta svaret är att du antingen får snabba snitt eller snygga snitt. Sen är det bra att lära sig vad de olika förkortningarna på bladen står för, om man ska ha brett eller smalt blad. Ska det vara vinklat eller inte? Vilket material ska du såga i och så vidare.

Grejen med ditt snitt i en skiva för en häll är att det inte kommer synas. Så kör med ett blad som ger ett snabbt snitt, det avverkar mer material i varje snitt och med lite fast handlag kommer det ge bättre kontroll då det inte behöver tryck eller stor pendling.. Kör med ett brett blad som håller en rak linje bättre. Borra i hörnen som flera sagt. Nackdelen är att du får ett snitt som antagligen flisar rätt ordentligt. Det kan motverkas med tejp t ex. Men snittet kommer ju som sagt inte synas. T ex detta blad: https://www.bosch-professional.com/se/sv/t-144-dp-precision-for-wood-sticksagblad-2867320-ocs-ac/

Här är sågbladsporr: https://www.bosch-professional.com/se/sv/sticksagblad-2865229-ocs-ac/

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag nördade ned mig i sticksågsblad när jag höll på med högtalartillverkning tidigare. Det finns så många sågblad att välja på så man kan bli tokig för mindre. För mig slutade det med att jag höll mig till Bosch till slut. Inte för att de var bättre, men för att jag till slut lärde mig vilka blad jag skulle ha till olika applikationer.

Det korta svaret är att du antingen får snabba snitt eller snygga snitt. Sen är det bra att lära sig vad de olika förkortningarna på bladen står för, om man ska ha brett eller smalt blad. Ska det vara vinklat eller inte? Vilket material ska du såga i och så vidare.

Grejen med ditt snitt i en skiva för en häll är att det inte kommer synas. Så kör med ett blad som ger ett snabbt snitt, det avverkar mer material i varje snitt och med lite fast handlag kommer det ge bättre kontroll då det inte behöver tryck eller stor pendling.. Kör med ett brett blad som håller en rak linje bättre. Borra i hörnen som flera sagt. Nackdelen är att du får ett snitt som antagligen flisar rätt ordentligt. Det kan motverkas med tejp t ex. Men snittet kommer ju som sagt inte synas. T ex detta blad: [länk]

Här är sågbladsporr: [länk]
Härligt, tack för svaret! :D

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.