Hej, vi har rivit en matta hemma i vårat hus och tänkte till riktigt inte innan vi gjorde det. Är orolig att det kan vara asbest I limmet och att det har spridits i huset. Bifogar bilder.
Huset är byggt 1964. Det var två mattor limmade på varandra, varav den äldre är gråaktig som kan ses på sista bilden. Det röda är undersidan på den mattan.
Tacksam för svar.
Huset är byggt 1964. Det var två mattor limmade på varandra, varav den äldre är gråaktig som kan ses på sista bilden. Det röda är undersidan på den mattan.
Tacksam för svar.
Risken finns men enda sättet att få veta är att låta analysera ett prov. Det kostar 400-500 kr och tar ett par dagar.
Det sagt så brukar asbesthaltigt lim vara mörkare i färgen, ofta kallat svartlim. Är ni säkra på att mattan är original?
Det sagt så brukar asbesthaltigt lim vara mörkare i färgen, ofta kallat svartlim. Är ni säkra på att mattan är original?
Okej, jag ska skicka in på prov. Vet du vart man kan göra det? Hur pass farligt är detta för oss nu om det har spridits ut i huset? Vad skulle vi behöva göra för att få "rent" igen?zarkov skrev:
Inte helt säker på att den är original.
Om ni inte jobbar med asbest regelbundet så är det inte farligt. Och rent kommer ni inte få. Det finns naturligt i luften så det enda ni kan gör aför att minska exponeringen är typ att torka allt med en fuktig trasa och inte riva mer innan ni har fått svar på testet.I Isakcarlen skrev:
Tack för svar, vi håller på och torkar för fullt. Har du något tips på vart man kan göra test?P Prodigys skrev:
Jag skickade till Evema i julas, tror det kostade 350 kr och tog fyra dagar från det att de fått provet.I Isakcarlen skrev:
Edit: de skriver att man får svar inom tre arbetsdagar, jag skickade mitt prov precis innan trettonhelgen så det försvann en dag eller två där.
Redigerat:
Tack så mycket för snabbt svar, uppskattaszarkov skrev: