Byggahus.se
Hej, vi har rivit en matta hemma i vårat hus och tänkte till riktigt inte innan vi gjorde det. Är orolig att det kan vara asbest I limmet och att det har spridits i huset. Bifogar bilder.

Huset är byggt 1964. Det var två mattor limmade på varandra, varav den äldre är gråaktig som kan ses på sista bilden. Det röda är undersidan på den mattan.

Tacksam för svar.

• Golv med bortriven matta, limrester och bråte, stegar synliga, hus från 1964.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rullad röd-grå matta i hörn av ett rum under renovering med synligt limrester på trägolv.
    Skapa konto
  • Rivna golvdelar med en äldre grå mattremsa och limrester på ett trägolv, möjlig asbesthärd.
    Skapa konto
Risken finns men enda sättet att få veta är att låta analysera ett prov. Det kostar 400-500 kr och tar ett par dagar.

Det sagt så brukar asbesthaltigt lim vara mörkare i färgen, ofta kallat svartlim. Är ni säkra på att mattan är original?

• Gilla
Isakcarlen
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Risken finns men enda sättet att få veta är att låta analysera ett prov. Det kostar 400-500 kr och tar ett par dagar.

Det sagt så brukar asbesthaltigt lim vara mörkare i färgen, ofta kallat svartlim. Är ni säkra på att mattan är original?
Okej, jag ska skicka in på prov. Vet du vart man kan göra det? Hur pass farligt är detta för oss nu om det har spridits ut i huset? Vad skulle vi behöva göra för att få "rent" igen?

Inte helt säker på att den är original.

Mer eller mindre inte farligt alls. Riv ut de sista med mask och handskar och god ventilation. Våttorka därefter grundligt. Vänta en dag, våttorka igen.

• Gilla
Isakcarlen
  • Laddar…
I Isakcarlen skrev:
Okej, jag ska skicka in på prov. Vet du vart man kan göra det? Hur pass farligt är detta för oss nu om det har spridits ut i huset? Vad skulle vi behöva göra för att få "rent" igen?

Om ni inte jobbar med asbest regelbundet så är det inte farligt. Och rent kommer ni inte få. Det finns naturligt i luften så det enda ni kan gör aför att minska exponeringen är typ att torka allt med en fuktig trasa och inte riva mer innan ni har fått svar på testet.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Om ni inte jobbar med asbest regelbundet så är det inte farligt. Och rent kommer ni inte få. Det finns naturligt i luften så det enda ni kan gör aför att minska exponeringen är typ att torka allt med en fuktig trasa och inte riva mer innan ni har fått svar på testet.
Tack för svar, vi håller på och torkar för fullt. Har du något tips på vart man kan göra test?

I Isakcarlen skrev:

Jag skickade till Evema i julas, tror det kostade 350 kr och tog fyra dagar från det att de fått provet.

Edit: de skriver att man får svar inom tre arbetsdagar, jag skickade mitt prov precis innan trettonhelgen så det försvann en dag eller två där.

Redigerat:
  • Gilla
Matte84 och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Jag skickade till Evema i julas, tror det kostade 350 kr och tog fyra dagar från det att de fått provet.

Edit: de skriver att man får svar inom tre arbetsdagar, jag skickade mitt prov precis innan trettonhelgen så det försvann en dag eller två där.
Tack så mycket för snabbt svar, uppskattas

Fick du något svar, var det asbest?

99.9% asbest, på den tiden hade man det i allt men som någon tidigare skrev, avsluta jobbet och städa

D Daniel__s skrev:
99.9% asbest, på den tiden hade man det i allt men som någon tidigare skrev, avsluta jobbet och städa
Nej, det hade man inte alls. Sluta jaga upp folk med osanningar.

• Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Använd munskyd P3,det sydar mot asbest partiklar

I Isakcarlen skrev:
Tack så mycket för snabbt svar, uppskattas
fick du något svar?
Tyvärr kan jag inte hjälpa till eftersom din bild inte innehåller någon information.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.