Byggahus.se
Har varit tvungen att spackla och slipa vissa ytor i taket efter jag tagit bort lättbetongvägg mm.

Hur får jag samma struktur när jag målar, som övriga taket som är lite grovt, istället för att det blir lena ytor?

Närbild på en strukturerad ljus vägg med små defekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Stöppla!

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Perfekt ska testa

J
B Bulten37 skrev:
Perfekt ska testa
En annan smart idé är att hälla upp lite färg och låta den torka lite så att den blir lite seg. Sedan behåller den lättare strukturen när du stöpplar. Använd en tjock pensel.

J Jocke Best skrev:
En annan smart idé är att hälla upp lite färg och låta den torka lite så att den blir lite seg. Sedan behåller den lättare strukturen när du stöpplar. Använd en tjock pensel.
Ok, elementpensel tex?

Rund pensel är bäst att stöppla med.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
B Bulten37 skrev:
Har varit tvungen att spackla och slipa vissa ytor i taket efter jag tagit bort lättbetongvägg mm.

Hur får jag samma struktur när jag målar, som övriga taket som är lite grovt, istället för att det blir lena ytor?

[bild]
de e ju igentligen sandgrängat tak du har, ska de bli perfekt får man göra om allt. Åker jag på såna här reperationer så tunnar jag ut vanligt mediumspackel med vatten sen tar jag en liten roller och rullar fläckarna. De e nog de bästa kan man göra. Jag hade gjort de imed du redan har spacklat hålen släta så blir de enkelt nu för dig. Blir de ”toppigt” så kan du slipa ner lite försiktigt när de torkat.
Mvh målaren

• Gilla
Hellwiz och 4 till
  • Laddar…
En grov roller och lite trögflytande färg kan också fungera.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Använd rätt färg till taket om du ska måla hela, är det sandgrängat så ska du nog inte använda vanlig takfärg

Stort tack för tipsen. Jag får prova mig fram, måste inte bli perfekt men bara så det smälter in någorlunda.

nino nino skrev:
Använd rätt färg till taket om du ska måla hela, är det sandgrängat så ska du nog inte använda vanlig takfärg
Ok vad är det för typ av färg?

J
B Bulten37 skrev:
Stort tack för tipsen. Jag får prova mig fram, måste inte bli perfekt men bara så det smälter in någorlunda.
Det viktigaste sen är att du tar efter-bilder som alla vi förståosspåare får säga vårt om sen :p

• Gilla
svirrsvirr
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det viktigaste sen är att du tar efter-bilder som alla vi förståosspåare får säga vårt om sen :p
Självfallet, du kan vara lugn ;)

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
B Bulten37 skrev:
Ok vad är det för typ av färg?
Tex Alcro Milltex 2 lätt (första jag fick upp, "alla" större har nog liknande)

Ska nog inte ens tvättas innan målning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.