Byggahus.se
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Min förståelse av detta system är att detta spjäll sköter avfrostningen:

[bild]

Under kalla nätter så hör man ett karakteristiskt ljud när luckan släpps loss och studsar några gånger i fallet. Luckan kan ändrar luftflödet så att värmeväxlaren avfrostas av den varma inomhusluften.

Manualen säger samma sak ocn anger att eftervärme bara är aktuellt när det är mycket kallt ute, precis som min erfarenhet av just detta system är:

[bild]

(Fel av mig att kalla värmepaketet för "förvärme" men jag jag tänkte att i det system som jag hade så var det placerat uppströms om luftvärmens stora värmepaket.)
Intressant! Jag måste ha missat det i den gamla manual jag har. Känns ju som om det i sådant fall inte borde vara någon värme på med uppåt 15 plusgrader.
Luckan känner jag igen från i vintras, som du säger ett ganska så karakteristiskt ljud!
Hur som helst betyder det ju att värmaren inte bör gå alls även om det är kallt, eller?
Och i sånt fall är det ju definitivt något fel på min termostat! :(

Claes Sörmland
R Robin N1 skrev:
Hur som helst betyder det ju att värmaren inte bör gå alls även om det är kallt, eller?
Och i sånt fall är det ju definitivt något fel på min termostat! :(
Yes och yes!

• Gilla
Robin N1
  • Laddar…
Yes och yes!
Du har inte något luftvärmeaggregat kopplat till din Minivent. Dessa verkar kunna sluka energi som en bastukamin på full fräs.

Claes Sörmland
A Antemoo skrev:
Du har inte något luftvärmeaggregat kopplat till din Minivent. Dessa verkar kunna sluka energi som en bastukamin på full fräs.
Ja, de bygger ju på direktverkanden el så lika illa som alla andra sådana lösningar. Har sålt huset.

A Antemoo skrev:
Jag förstår det. Fast samtidigt så verkar det kosta dig en hel del redan nu.
Har du kollat vad reservdelarna kostar?

Kanske det vettigaste är att styra värmare manuellt och vänta tills nästa grej rasar i aggregatet och då byta ut det.

Ett vettigt aggregat går nog på 20k
Jo du har ju helt rätt, kostar ju redan en del tyvärr.. Men jag ska kolla reservdelspriser, även om det verkar svårt att hitta annat än fläktar.

Men att köra manuellt ett tag och få gott om tid på att bestämma vad man vill ha för ett nytt system skulle ju inte vara helt fel! Ska se om jag kan få isär den tillräckligt för att kunna komma åt värmaren. Borde väl bara vara att kapa en sladd och sätta en brytare mellan tänker jag.
Får prova imorgon! :)

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kontroll mätt inan så du inte ha ström, värmare och kontroll logik mm kan gå på olika säkringar.

• Gilla
Robin N1 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
I det aggregat som jag hade låg hela aggregatet på en vanlig stickpropp. Så det var bara att dra ut den och sen var det hela strömlöst.

• Gilla
Robin N1
  • Laddar…
Så där ja!
Skruvade isär några delar och kom åt termostaten som verkar vara trasig, klickar till när man vrider på den men på olika ställen varje gång, så den är nog sopslut.. Men för att slippa kontinuerlig spänning till värmeelement så kopplade jag ur kabeln ur termostaten och isolerade den ordentlig så det inte blir någon risk för kortslutning eller så.
Nu drar systemet föga förvånande mycket mindre ström!
Tanken är väl att försöka få tag på en ny termostat, men det verkar vara ganska så svårt... Ringt några frimor och ingen har en sådan.
Blir i alla fall till att montera en strömbrytare utanpå aggregatet så jag enkelt kan så på värmeelement vid behov, om det nu behövs då vill säga.

Kanske kan man hitta nån annan termostat lösning? om någon har ett förslag så säg till!

Tack så mycket för alla tips och idéer så här långt!

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Termostat finns att köpa här (är det rätt termostat?):

https://i3ahco.se/produkt/acf-reservdelar/

Men det kanske är potentiometern som du vrider på som är oxiderad? I så fall går de ibland att rädda genom att ta 15 väldigt tråkiga minuter och i högt tempo vrida den fram och tillbaka.

Termostat finns att köpa här (är det rätt termostat?):

[länk]

Men det kanske är potentiometern som du vrider på som är oxiderad? I så fall går de ibland att rädda genom att ta 15 väldigt tråkiga minuter och i högt tempo vrida den fram och tillbaka.
Det ser ut att vara det övre termostaten, som nog är avfrostning medelst luckan ramlar ned med det karaktäristiska ljudet. Den här är den som är kopplad till en termostat med en mycket lång sensor (?), ungefär 50 cm lång.
Det verkar vara nån slags bimetall grej (låter som det, typ gamla element).
Faktiskt rätt så intressant hur den faktiskt fungerar??

Ska hur som helst test den där roliga "vrida i 15 minuter" grejen.. Helt klart värt ett försök! :)

Claes Sörmland
R Robin N1 skrev:
Det ser ut att vara det övre termostaten, som nog är avfrostning medelst luckan ramlar ned med det karaktäristiska ljudet. Den här är den som är kopplad till en termostat med en mycket lång sensor (?), ungefär 50 cm lång.
Det verkar vara nån slags bimetall grej (låter som det, typ gamla element).
Faktiskt rätt så intressant hur den faktiskt fungerar??

Ska hur som helst test den där roliga "vrida i 15 minuter" grejen.. Helt klart värt ett försök! :)
OK, då är det en stavtermostat. Går säkert att köpa en generisk och byta. Gäller bara att hitta en med rätt temperaturområde och storlek.

• Gilla
Robin N1
  • Laddar…
Du kan ju annars sätta in ett trådlöst relä, typ plejd eller liknade borde funka? Sen borde de finnas termometer i samma serie. Som du kanske sätter i utluft kannalen i något rumt långt bort. Strömbrytare känns ju lite hemma hax och 90 tal ;)

boihus123 boihus123 skrev:
Du kan ju annars sätta in ett trådlöst relä, typ plejd eller liknade borde funka? Sen borde de finnas termometer i samma serie. Som du kanske sätter i utluft kannalen i något rumt långt bort. Strömbrytare känns ju lite hemma hax och 90 tal ;)
Jo men jag funderar lite på någon sådan lösning. Gäller att hitta nått som klarar belastningen och som funkar att styra med termometer som har extern givare.
Har zigbee grejer till annat så kanske ska man kika på nått som går ihop med det?
Har förövrigt vart sugen på att modifiera aggregatet med temperatur styrning som drar ned varvtalet på fläktarna när det blir typ -15 eller så ute, spar ju lite ström det med.

R Robin N1 skrev:
Jo men jag funderar lite på någon sådan lösning. Gäller att hitta nått som klarar belastningen och som funkar att styra med termometer som har extern givare.
Har zigbee grejer till annat så kanske ska man kika på nått som går ihop med det?
Har förövrigt vart sugen på att modifiera aggregatet med temperatur styrning som drar ned varvtalet på fläktarna när det blir typ -15 eller så ute, spar ju lite ström det med.
Ja eller ha en co2 mätare samt kanske fukt att reglera efter istället så man alltid ventilera optimalt. Tex när ni är på jobbet behöver man ju inte köra på samma effekt som när alla är hemma, eller när man har gäster då måste den gå upp etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.